تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 اسفند 1392
بازسازی بافت سینه به کمک سلول های بنیادی بافت چربی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

  بازسازی بافت سینه به کمک سلول های بنیادی بافت چربی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از بازسازی بافت سینه به کمک سلول های بنیادی بافت چربی خبر داد و گفت: خانم هایی که به دلیل سرطان، پستان آنها به طور کامل برداشته شده است می توانند به کمک سلول های بنیادی بافت چربی این عضو را مجددا بازسازی کنند.
امتیاز: Article Rating
دکتر آزاده جولایی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص جراحی سینه در گفت و گو با " بنیان " گفت: برای بازسازی بافت پستان باید روش آسان و راحت استفاده کنیم. هنگامی که ماستکتومی یا پستان‌برداری انجام می شود، به این دلیل که عصب ناحیه هم برداشته می شود، بیمار در ناحیه احساس بی حسی می کند.سپس با اولین تزریق چربی حس ناحیه بر می گردد. 
دکتر جولایی افزود: گاهی اوقات بیماران در اثر رادیو تراپی دچار درد های هستند که با  تزریق چربی بهبود می یابند.روشی است که از آن با عنوان "بازسازی بدون اسکار" یاد می شود.زیرا تزریق های چربی با سوراخ های کوچک انجام می شود و در نهایت که قرار است پروتز برای بیمار گذاشته شود از همان ناحیه گذاشته می شود.
وی با تاکید بر اینکه همه بیمارانی که کاندید بازسازی پستان هستند می توانند از این روش استفاده کنند افزود: هنگامی که فرد به سرطان سینه مبتلا شده است و ماستکتومی  شده و چنانچه شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام داده باشد یا نباشد ، در هر صورت می تواند از این روش برای بازسازی پستان استفاده کند.
این متخصص جراحی سینه در پاسخ به این سوال که چربی مورد نیاز از کدام قسمت بدن گرفته می شود گفت: بافت چربی مانند تکنیک لیپوساکشن اما در سطح بسیار پایین است که سلول های چربی صدمه نبیند.بر حسب اینکه کدام عضو بیمار چربی داشته باشد می توان از شکم، پهلوها، ران یا از هر عضو دیگری چربی را تهیه کنیم.
وی در مورد استفاده از جراحی های کم تهاجمی در درمان سرطان سینه مانند لیزر بیان کرد در حال حاضر با لیزر فعالیت خاصی برای درمان سرطان سینه انجام  نمی شود و افزود:روش های کاربردی درمان سرطان سینه مانند گذشته شامل جراحی، درمان سیستمیک با شیمی درمانی، هورمون درمانی یا هردو و پرتو درمانی است.
امکان حفظ باروری برای افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند
دکتر جولایی در مورد حفظ باروری برای بیماران سرطانی  و اهمیت این موضوع در ایران گفت: حفظ باروری برای بیماران سرطانی موضوعی است که از سال ها پیش روی آن فعالیت زیادی انجام گرفته است و راهکارهای زیادی برای آن وجود دارد.این مساله در ایران بسیار مهم تر از کشورهای دیگر است. زیرا آمار ابتلا به سرطان پستان در زنان زیر چهل سال ایرانی 23 تا 25 درصد است در صورتی که در کشورهای غربی 7 درصد است.
وی با بیان اینکه برای حفظ باروری دو راهکار وجود دارد توضیح داد: زمانی که سرطان در بیمار متاهل تشخیص داده می شود، با یک روش سریع می توان تخمک را گرفته و با اسپرم ترکیب کرد و نهایتا یک جنین را فریز شده نگه داری کرد.تا چنانچه بیمار در اثر درمان های مکمل که عمدتا شیمی درمانی است قادر به بارداری  نبود، بتوان جنین فریز شده را در بدن بیمار یا رحم دیگری استفاده کرد.
وی ادامه داد:در افراد مجردی که مبتلا به سرطان شده اند، می توان قبل از شروع درمان بافت تخمدان آنان را گرفته و نگه داری کرد.در این فرآیند  قسمتی از بافت تخمدان برداشته و نگه داشته می شود و بعد از اتمام درمان به بیمار پیوند زده می شود.البته جوابگویی این روش برای زایمان بعدی اندک است.
تشخیص زودرس، بهترین راه درمان سرطان سینه
این متخصص جراحی سینه در مورد فاکتورهایی که ابتلا به سرطان سینه را زیاد می کنند بیان کرد: به غیر از جنسیت زنانه و بالا رفتن سن ،ریسک فاکتور دیگری وجود ندارد.زیرا بقیه موارد تاثیر کمی دارند. 
وی افزود: برای مثال 5 تا 10 درصد سرطان ها ژنتیکی هستند.بنابراین اگر فردی ژن ابتلا به سرطان پستان را داشته باشد، احتمال اینکه این ژن تبدیل به سرطان پستان یا سرطان تخمدان شود بسیار زیاد است. یا اگر فردی اصلا باردار نشود یا در سن بالاتر از 35 سالگی برای اولین دفعه باردار شود، احتمال اینکه مبتلا به سرطان شود بیشتر است.
دکتر جولایی ادامه داد: همچنین در افرادی که در نمونه های پاتولوژی آن ها ضایعات پیش سرطانی وجود داشته است، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه ریسک فاکتور جدی دیگر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد افزود:برخلاف سرطان های دیگر روشی نیست که از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کند.بنابراین بهترین راه حل  تشخیص زودرس این بیماری است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 27 اسفند,1392

Ali

خدا از لطف توست كه يك به يك درهاى علم را بر ماميگشايى.... <br />انشالا خداوند لحظه به لحظه به شما موفقيت بيشتر عنايت بفرمايد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه