تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 اسفند 1392
شناسایی ژن جدیدی که با ریسک فاکتور اصلی حمله قلبی مرتبط است

محققین نروژی با استفاده از غربالگری ژنتیکی هزاران بیمار مبتلا به بیماری های قلبی عروقی موفق به شناسایی ژنی شده اند که در تنظیم سطح چربی خون و در نتیجه میزان احتمال حمله قلبی اثر گذار است.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین یک تنوع ژنی ناشناخته را کشف کرده اندکه منجر به طبیعی شدن  سطح چربی خون انسان می شود و خطر حمله قلبی کاهش می دهد. این یافته می تواند به آزمایشات و درمان هایی که منجر به کاهش سطح کلسترول خون و اختلالات لیپیدی می شود کمک کند.

اما چیزی که شاید بسیار مهم است چگونگی کشف این ژن است که مدت ها در مطالعات مخفی مانده بود و اثر بسیار زیادی روی بیماری های قلبی عروقی دارد.

ناحیه ای از DNA که این محققین کشف کرده اند ناحیه است که در مطالعات قبلی نیز به آن اشاره شده بود و در کنترل سطح چربی خون نقش دارد. اما اگرچه این ناحیه ازDNA دارای بسیاری از ژن ها است اما هیچکدام از آن ها ارتباط واضحی با سطح چربی خون ندارند.

این تیم تحقیقاتی اطلاعات ژنتیکی در دسترس از یک بانک زیستی و مربوط به هزاران نروژی را اسکن کردند و روی تنوع ژن هایی فوکوس کردند که به طریقی عملکرد پروتئین ها را تغییر می دهند. اغلب آن چه آن ها کشف کردند به چیزهایی برمی گشت که پیش از این شناخته شده بود و روی سطح کلسترول و سایر لیپیدهای خون اثر می گذاشت.

اما یک ژن به نام TM6SF2 در همه نمونه ها وجود نداشت. در اقلیت نروژی ها که تغییر کوچکی در این ژن را متحمل شده بودند، سطح چربی خون آن ها طبیعی تر بود و میزان حمله قلبی در ان پایین تر از سایرین بود. و زمانی که محققین این ژن را در موش ها مهار کردند، مشاهده کردند که اثر مشابه ای روی سطح چربی خون این جانوران دارد.

هم چنین محققین نروژی براین باورند که ژن مشابه ای نیز در تنظیم سطوح چربی کبدی نقش دارد. به نظر می رسد موفقیت علمی این آزمایش به دلیل غربالگری موثر نمونه های گرفته شده از هزاران نروژی طی سی سال گذشته باشد.