تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 بهمن 1390
لوسمي ميلوئيد حاد اطفال چيست ؟

  لوسمي ميلوئيد حاد اطفال چيست ؟

AML  را تحت عناوين ديگري مثل " لوسمي غير لنفوسيتي حاد " و يا  " لوسمي ميلوژني حاد " نيز مي نامند .
امتیاز: Article Rating
لوسمي ميلوئيد حاد اطفال چيست ؟

لوسمي ميلوئيد حاد اطفال (AML) ، سرطان بافت تشکيل دهنده خون يعني مغز استخوان، گره هاي لنفاوي است .

AML  را تحت عناوين ديگري مثل " لوسمي غير لنفوسيتي حاد " و يا  " لوسمي ميلوژني حاد " نيز مي نامند . اين نوع سرطان داراي چندين زير گونه است .

شيوع AML  در کودکان در مقايسه با لوسمي لنفوسيتي حاد (ALL) کمتر است ، کودکان مبتلا به سندرم دان ( Down Syn) در طي ٣ سال ابتدايي زندگي شانس بيشتري براي ابتلا به AML دارند .

مغز استخوان سلول هاي خوني جديد توليد مي کند، در لوسمي، مغز استخوان اقدام به ساختن تعداد بسيار زيادي از سلول هاي خوني غير طبيعي که بيشتر از نوع گلبول سفيد هستند ، مي کند . اين گلبول هاي سفيد غير طبيعي و نابالغ ، " بلاست " ناميده مي شوند که در خون و دستگاه لنفاوي به گردش پرداخته و ممکن است به اندام هاي حياني نظير مغز ، بيضه ها ، تخمدان ها و يا پوست حمله کنند .

لوسمي پروميلوسيتي حاد نوع نادري از AML است که مانع روند طبيعي انعقاد خون مي شود، در موارد نادر تجمع سلول هاي سرطاني در AML توده هاي توپري را بنام " سارکوماي گرانولوسيتي مجزا " يا کلوروما " ( Chloroma) بوجود می آورد.

روند بيماري ممکن است حاد( رشد سريع همراه با تعداد زيادي بلاست هاي نابالغ) يا مزمن ‌( رشد آهسته همراه با تعداد بيشتري سلول هاي سرطاني بالغ تر ) باشد.

 AMLمي تواند هم در کودکان و هم در بالغين بوجود آيد . درمان نوع بالغين با نوع اطفال متفاوت است .

علائم ونشانه هاي اوليه AML ممکن است بصورت تب و لرز، خونريزي يا کبودي هايي که بسادگي ايجاد مي شوند، بزرگ شدن غدد لفناوي و علائمي شبيه آنفلوانزا مثل احساس خستگي و ضعف مداوم، دردهاي استخواني و مفاصل باشد .

اگر کودک شما داراي علائمي از لوسمي است ،‌ پزشک براي آگاهي از تعداد سلول هاي خوني و مطالعه آنها در زير ميکروسکوپ ، آزمايش خون درخواست مي کند و در صورتي که نتايج آزمايش غير طبيعي بود ممکن است از طفل، نمونه برداري ( تکه برداري ) از مغز استخوان بعمل آورد .

در اين شيوه سوزني را وارد استخوان لگن کرده و مقدار کمي از مغز استخوان را برداشت مي کند تا بعد از مطالعه در زير ميکروسکوپ نوع لوسمي تشخيص و بهترين درمان ارائه شود .

از اقدامات ديگري که ممکن است انجام شود " آناليز کروموزومي " است که براي افتراق AML از ALL و ساير انواع لوسمي انجام مي شود .

مراحل لوسمي ميلوئيد حاد درکودکان

سيستم مرحله بندي خاصي براي لوسمي ميلوئيد حاد AML وجود ندارد متاسفانه هميشه بيماري زماني تشخيص داده ميشود که سلول هاي سرطاني از طريق جريان خون در بدن پخش شده و گاهي به اندام هاي ديگر بدن حمله کرده اند. اغلب بيماران را بر مبناي اينکه قبلا درمان دريافت کرده اند يا خير،  طبقه بندي مي کنند .

·       درمان نشده

منظور از AML درمان  نشده اين است که افراد مبتلا هيچ درماني جز درمانهايي که براي تخفيف علائم بيماري انجام شده است ، دريافت نکرده اند ، تعداد بسيار زيادي گلبولهاي سفيد در خون و مغز استخوان وجود دارند و ممکن است ساير علائم AML نيز ديده شود . در موارد نادر ممکن است AML بصورت توده سرطاني تو پر تحت عنوان " سارکوماي گرانولوسيتي مجزا " يا " کلوروما ( Chloroma) مشاهده شود .

·       فروکش يافته

AML فروکش يافته ، سرطاني است که در آن تعداد گلبولهاي سفيد و ساير سلولها در خون و مغز استخوان ، متعاقب شيمي درماني در حال نزديک شدن به مقادير طبيعي هستند و ممکن است علامت و نشانه اي از لوسمي ديده نشود .

·       راجعه / طغيانگر

مقصود از AML راجعه ( عود يافته ) سرطاني است که بعد از مدتي فروکش ( خاموشي ) مجددا بازگشته است . واژه  " AML طغيانگر " ( سرکش ) زماني اطلاق مي شود که لوسمي عليرغم درمان فروکش نمي کند .

چگونه لوسمي ميلوئيد حاد اطفال ( AML) درمان مي شود ؟

درمان اوليه AML ، شيمي درماني است که گاهي متعاقب آن ، پيوند مغز استخوان نيز انجام مي شود . از پرتو درماني در موارد خاص استفاده مي کنند . کاربرد زيست درماني هنوز در مرحله مطالعه و آزمايش است ، شيمي درماني عبارتست از کاربرد داروهاي ضد سرطاني بمنظور کشتن سلولهاي بد خيم ، اين داروها ممکن است بصورت خوراکي ، تزريق عضلاني و يا تزريق وريدي تجويز شوند . شيمي درماني را بايد يک درمان فراگير بحساب آورد زيرا دارو وارد جريان خون شده ، در تمام بدن سير کرده و سلولهاي سرطاني را از بين مي برد ، گاهي اوقات داروي ضد سرطان را بوسيله سوزن مستقيما به مايع در برگيرنده مغز نخاع ( CSF) تزريق مي کنند که "  شيمي درماني اينتراتکال " Intrathecal  ناميده مي شود .

در پرتو درماني براي از بين بردن سلولهاي سرطاني و کوچک کردن توده از اشعه x  يا ساير پرتوهاي پر انرژي استفاده مي کنند .

 درمان بیماری AML به کمک سلول های بنیادی

اخیرا دانشمندان به کمک سلول های بنیادی خون بندناف توانسته اند این بیماری را مداوا کنند.

در مطالعات اخير، نتايج پيوند از سلول‌های خون‌ساز بند‌ناف و پيوند سلول‌هاي خون‌ساز مغز استخوان در بيماران بزرگسال مبتلا به لوسمي حاد مورد توجه قرار گرفته و نشان داده است ميزان بقا بدون بيماري در هر گروه خون بند‌ناف و مغز استخوان يكسان بوده است. اين مطالعات شروعي براي استفاده گسترده‌تر از پيوند خون بند‌ناف در سطح جهاني براي درمان بيماران لوسمي حاد است.


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه