تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اردیبهشت 1393
نتایج طرح  درمان بیماران مبتلا به سرطان رکتوم اعلام شد

  نتایج طرح درمان بیماران مبتلا به سرطان رکتوم اعلام شد

عضو رادیو تراپی آنکولوژی انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی توضیحاتی در مورد طرحی که در سال های 90 و 91 روی بیماران مبتلا به سرطان رکتوم پیشرفته انجام شده است، بیان کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر مرضیه لشکری، در گفت و گو با " بنیان " توضیح داد: درمان استانداردی که برای بیماران مبتلا به سرطان رکتوم پیشرفته انجام می شود، انجام همزمان پرتو درمانی و کموتراپی ( شیمی درمانی )، سپس جراحی و بعد از جراحی، بر اساس نتایج پاتولوژی ادامه کموتراپی است.
وی افزود: 58 بیمار وارد مطالعه ما شدند که 30 نفر از آن ها تحت همین درمان و همچنین اضافه کردن داروی سلکوکسیب به درمان رادیو تراپی و کرموتراپی قبل از عمل جراحی بود. در گروه دیگر که گروه مورد مداخله بودند، علاوه بر سلکوکسیب دو نوبت براکی تراپی در حین کموتراپی و رادیو تراپی که در واقع پرتو درمانی داخلی از طریق لومن رکتوم است برای بیمار انجام شد.
دکتر لشکری ادامه داد: بعد از نوبت دوم براکی تراپی، یک نوبت کرموتراپی به صورت جداگانه به بیمار داده و برای جراحی فرستاده می شد. بعد از بررسی نتایج و آنالیزی که بین دو گروه انجام شد، از نظر پاسخ به درمان به طور کلی، گروهی که تحت افزایش در رادیو تراپی با براکی تراپی و سپس دریافت یک نوبت کرمو تراپی قبل از جراحی قرار گرفته بودند بهتر بود. از نظر میزان کوچک شدن تومور بین دو گروه تفاوت معنی دار بود و به نفع گروهی بود که این درمان را گرفته بود.از نظر عود تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. طبق مقایسه ای که مطالعه ما با مطالعات قبلی انجام شد میزان پاسخ به درمان و کوچک شدن تومور مشابه مطالعات خارجی بود.
براکی تراپی، پرتو درمانی از راه نزدیک است
وی در ادامه در مورد براکی تراپی توضیحات بیشتری داد و گفت: پرتو درمانی دو نوع است. به یک نوع آن که پرتو درمانی از راه دور است تله تراپی گفته می شود، در این نوع از پرتو درمانی، دستگاه خارج از بدن قرار داده می شود. نوع دیگر براکی تراپی است که پرتو درمانی از راه نزدیک است، در واقع در مواردی که اعضای بدن به صورت لومر هستند مانند دستگاه گوارش، دستگاه داخل لومر قرار می گیرد و در مواردی که عضو مورد نظر بافت است،  مانند زبان، دستگاه به صورت لوله های باریک کاشت می شوند.
ایران، سومین کشوری که این طرح را انجام شده است
عضو رادیو تراپی آنکولوژی انستیتو کنسر بیمارستان امام خمینی  با تاکید بر اینکه فعلا طرح با درمان استاندارد فاصله دارد افزود: اما با توجه به اینکه نتایج در پاسخ به درمان و نوع عمل جراحی مناسب بود، برای برخی بیماران که احساس می کنیم از آن سود می برند استفاده می کنیم.
وی در پایان افزود: دو کشور پاکستان و عربستان دو مقاله در این زمینه ارائه داده اند که مشابه طرح ما بود اما کشورهای دیگر اقدامی در این زمینه انجام نداده اند. نتایج این دو کشور هم از نظر میزان پاسخ به درمان و هم از نظر کوچک شدن تومور به نتایج ما نزدیک بود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 15 بهمن,1393

محمد علیخانی

با سلام من دوست دارم که با شما همکاران کرامی در این زمینه همکاری بکنم اکه امکان داره به من هم ایمیل بدید جون واقعا کار باارزشی .ممنون از شما عزیزان

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه