تاریخ انتشار: یکشنبه 30 بهمن 1390
اکتشافات جدید درباره الگوی مهاجرت سلولی در مهندسی بافت

  اکتشافات جدید درباره الگوی مهاجرت سلولی در مهندسی بافت

محققان دریافتند سلول ها توانایی تشخیص  تقارن راست یا چپ  بودن وهمچنین کنترل وسازمان دهی در پاسخ به تغییرات مکانیکی سطحی را زمانی که با آنها روبرو می شوند، دارا هستند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، بررسی ومطالعات تیم تحقیقاتی UCLA نشان داد  که سلول های مهاجر ترجیح می دهند در هنگام مواجهه با تغییرات در محیط خود به سمت راست گردش کنند. محققان پس از آن قادر خواهند بود  آنچه که باعث ایجاد عدم تقارن در سطح بافت هایی مانند مغز و دست می شود را شناسایی کنند.
دکتر Dr. Linda L. Demer استاد پزشکی دانشکده پزشکی Geffen می گوید:  یافته های ما نشان می دهد  نوع مکانیسم و  نوع طرح دو اصل مهم در مهندسی بافت، به شمار می آیند.
بافت ها و ارگان ها مجموعه ای ساده  از سلول ها نیستند، بلکه نیازمند معماری و طراحی دقیق برای رسیدن به عملکرد طبیعی خود هستند .
یافته های ما توضیح داد که چگونه سلول ها امکان این عدم تقارن یعنی گردش به راست یا چپ را که پایه و اساس مهم درشکل گیری بافت و ایجاد ارگان دارای عملکرد به حساب می آید٬ را کسب می کنند.
این محققان با استفاده از میکروتکنولوژی و نوارهایی (افقی ومورب)از سوبستراهای پروتئینی در شرایط آزمایشگاهی  به بررسی الگوهای متفاوت رشد سلولی پرداختند.  سلول ممکن است در حین مهاجرت در بدن با یکسری تغییرات درسطح مولکول های سطحی خود مواجه شوند.
 Ting-Hsuan Chen، پژوهشگر در بخش مهندسی مکانیک و مهندسی هوا فضا در UCLA گفت: "ما متوجه شدیم که چگونه این سلول های عروقی  به طور خود به خود این  ساختارهارا تشکیل دادند اما هیچ ایده ای در این وادی که چه عناصری باعث تقارن چپ و راست در سلول ها  شده وجود نداشت.
ما دریافتیم که سلول ها توانایی تشخیص  تقارن راست یا چپ  بودن وهمچنین کنترل وسازمان دهی در پاسخ به تغییرات مکانیکی سطحی را زمانی که با آنها روبرو می شوند، دارا هستند.
به گفته محققان، سلول ها می توانند سوبسترای زیر را حس کنند و این مسیر نوع مهاجرت  وشکل آنها را در بدن تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که بررسی نشان می داد که سازمان دهی مجدد سلول های رشد یافته درمسیر افقی بیشتربه صورت مورب بود.
این گروه امیدوار است با شناسایی عناصر تشکیل دهنده بسترها امکان ایجاد شکل های مختلف  سلول ها و بافت ها را متناسب با ساختار طبیعی آنها در بدن فراهم کند.
مرحله بعدی این پژوهش سازماندهی سلول به شکل دو بعدی و سرانجام، الگوهای سه بعدی خواهد بود.
براساس مطالعات اولیه صورت گرفته این تیم، مشخص شد که سلول ها در مواجهه با تغییرات در بسترخود چرخش به سمت چپ یا راست را آغاز می کنند.
Demer گفت: هدف اصلی وکاربردی از این مطالعه  تولید اندام های انسان از سلول های بنیادی خود فرد بیمار است. اهمیت این مسئله به خصوص با توجه به وجود  محدودیت در ارگان های اهدایی برای پیوند و مشکلاتی مانند رد پیوند کاملا قابل درک است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه