تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393
نگهداری خون بند ناف به نفع جامعه است
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

  نگهداری خون بند ناف به نفع جامعه است

متخصص نفرولوژی، دیالیز و پیوند کلیه با اشاره به سلول درمانی انواع بیماری ها به کمک سلو لهای بنیادی گفت: هر چه تعداد ذخایر سلول های بنیادی خون بندناف در بانک های ذخیره سازی کشور افرایش یابد، به نفع جامعه پزشکی، مردم و بخش های تحقیقاتی کشور است.
امتیاز: Article Rating

دکتر فیروز فصیحی، متخصص در بیماریهای داخلی و فوق تخصص در نفرولوژی، دیالیز و پیوند کلیه در گفت و گو با خبرنگار " بنیان " افزود: چنانچه  دولت کمک کند و هزینه نگه داری بند ناف پایین آورده شود، این عمل بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر سلول های بند ناف نوزادان با مخارج کم تر حفظ می شود، ادامه داد: ضرر هزینه بالای نگه داری خون بند ناف  متوجه جامعه پزشکی و موسسه هم خواهد شد. زیرا هرچه تعداد نمونه بیشتر باشد تحقیقات و روش های علمی بهتر است.
علم پیوند اعضای گرفته شده از اجساد بسیار جوان است
دکتر فیروزی در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه میزان پیوند اعضا و سلول های بنیادی اجساد انجام می شود گفت: علم پیوند اعضا نه تنها در کشور ایران بلکه در کشورهای دیگر جهان، بسیار جوان است اما هنوز نمی توان در مورد آن قضاوت کرد. هنگامی که رشته ای در مباحث علمی ابداع می شود، نمی توان  بلافاصله در مورد آن قضاوت کرد و آن را به کار برد زیرا علم طب علم تجربی است و احتیاج به تداوم تحقیق دارد.
وی افزود: البته در بعضی از کشورها بحث استفاده از سلول های بنیادی برای ساخت اعضا و ارگان های مختلف مطرح شده است اما در حدی نیست که بتوان به آن استناد کرد و مورد استفاده قرار داد.
عضو هیأت علمی گروه نفرولوژی، دیالیز و پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان در مورد ساختن اعضا و ارگان های بدن در محیط آزمایشگاه گفت:  این فعالیت در حال شروع است. برای مثال می توان به  ساختن گوش برای دختری که گوشش به دلیلی قطع و برداشته شده بود اشاره کرد که در کشور آمریکا و بعد کشور فرانسه با تزریق سلول های بنیادی در پشت موی وی گوش دختر را  رشد دادند و توانستند یک گوش تهیه کنند اشاره کرد اما در مورد اعضای حیاتی که فیزیولوژی هستند، مانند کیله، کبد و... راه طولانی در پیش است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه