تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اردیبهشت 1393
در بخش پیوند سلول های بنیادی بیمارستان محک چه می گذرد؟

  در بخش پیوند سلول های بنیادی بیمارستان محک چه می گذرد؟

رئیس بخش پیوند بیمارستان محک مطالبی را از فعالیت های انجام شده در بخش پیوند سلول های بنیادی بیمارستان محک، تعداد پیوندهای انجام شده، میزان موفقیت آمیز بودن پیوند ها و... ارائه داد.
امتیاز: Article Rating

دکتر امیر عباس هدایتی، فوق تخصص خون و آنکولوژی و پیوند مغز استخوان کودکان و رئیس بخش پیوند بیمارستان محک در گفت و گو با " بنیان " با اشاره به اینکه بخش پیوند سلول های بنیادی بیمارستان محک از اردیبهشت سال 91 شروع به کار کرده است افزود:  تا امروز حدود 68 بیمار در این بخش پیوند شده اند. پیوند در 30 بیمار به روش آلوژن بوده است، یعنی پیوند از یک دهنده وابسته صورت گرفته است  و پیوند 38 بیمار به صورت اوتولوگ یعنی از خود بیمار به خودش بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که سلول های بنیادی تزریق شده، از چه منبعی گرفته شده است گفت: این سلول ها از سه منبع سلول های بنیادی خون محیطی، سلول های بنیادی مغز استخوان و هم از خون بند ناف که در بانک خون بند ناف رویان به صورت اختصاصی برای بیمار نگه داشته شده بود، تهیه می شود.
انجام پیوندهای نادر و موفقیت آمیز
دکتر هدایتی در ادامه به استفاده از پیوند سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف برای نخستین بار در ایران اشاره کرد و توضیح داد: این موارد هم نادر بوند و هم موفقیت آمیز. یک مورد پیوند در تومورهای چشم و بیماری رتینوبلاستوم بود که انجام شد و در حال حاضر  انجام این پیوند ها در بیمارستان محک به چهار مورد رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین پیوند برای تومور کبدی کودکان از نوع هپاتوبلاستوما که در یک ستینگ متاستاتیک به قسمت های مختلف برای بیمار بود انجام شد. این پیوند در آذر ماه سال 92 انجام شده  و کودک تا کنون بهبود یافته است و در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمی کند.
پیوند سلول های بنیادی برای درمان انواع بیماری های سرطانی
رئیس بخش پیوند بیمارستان محک به این سوال که در حال حاضر پیوند سلول های بنیادی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود پاسخ داد: معمولا برای بیماری های خونی و غیر خونی یا بهتر است بگوئیم بیماری های بدخیمی یا غیر بدخیمی. بیماری های بدخیمی عمدتا در تومورهای بافت نرم، لنفوم از نوع هوچکین و غیر هوچکین و در بیماری لوسمی از نوع AML، ALL  و CML پیوند انجام می شود و در بیماری های غیر بدخیمی مثلا در نقص سیستم ایمنی می توانیم از سلول های بنیادی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در بیماری های کم کاری های مغز و استخوان یا آنمی آپلاسیک، بیماری هایی که به طور ماهیانه وابسته با تزریق خون هستند مانند تالاسمی ها هم از پیوند سلول های بنیادی استفاده می شود. در برخی مواردی که حتما باید بافت مغز و استخوان به طور کامل عوض شود و بافت جدیدی گذاشته شود مانند کم کاری مغز و استخوان، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، لوسمی هایی مثل AML، ALL  پیوند باید به روش آلوژن انجام شود و از خون محیطی، مغز استخوان یا خون بند ناف دهنده ای سلول جدید و بافت جدید گرفته شود و به بیمار تزریق شود، در موارد دیگر مانند تومورهای بافت نرم و تومورهای تو پر در کودکان، می توان از سلول های بنیادی خود بیمار استفاده کرد.
فوق تخصص خون و آنکولوژی و پیوند مغز استخوان کودکان با بیان اینکه تزریق سلول های بنیادی در بیمارستان محک تقریبا به عنوان یک درمان روتین استفاده می شود، افزود:  برای پیوند آلوژن و اتولوگ کل بافت مغز استخوان توسط شیمی درمانی یا رادیو تراپی با دز بالا که معمولا در اطفال توصیه نمی شود از بین برده می شود. البته باید گفت درمان های اطفال بر اساس توصیه های علمی جهان تقسیم بندی می شوند، گاهی تزریق سلول های بنیادی در مرحله دوم درمان نیاز است گاهی مرحله در مرحله سوم، اما درمانی روتین است.
رئیس بخش پیوند بیمارستان محک در پایان با انتقاد از این که بانک سلولی واحد در سراسر کشور وجود ندارد گفت: ما نه تنها تعامل قابل بیان سلولی با کشورهای دیگر نداریم بلکه حتی در تهران هم بانک سلولی واحد وجود ندارد. هنگامی که درخواست سلول داریم باید یک نامه جداگانه به بیمارستان شریعتی، انتفاقل خون، رویان عمومی، رویان خصوصی فرستاده شود تا به هدف خود نائل شویم . البته بیمارستان شریعتی ارتباطی را با بانک خون برقار کرده است که می تواند مفید باشد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه