تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 خرداد 1393
اصلاح نقطه ژنی معیوب، تولید سلول های سالم را در پی دارد
عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک

  اصلاح نقطه ژنی معیوب، تولید سلول های سالم را در پی دارد

عضو انجمن بیوتکنولوژی با بیان اینکه ایران دارای یکی از غنی ترین منابع ژنتیکی جهان است گفت: از آنجائی که پروتئین ها درون بدن ما بر مبنای اطلاعات ژنتیکی تولید می شوند، چنانچه یکی از آن ها تغییر کند یک پروتئین غلط تولید می شود یا تولید پروتئین قطع می شود و این باعث ایجاد اشکال است. اگر این پروتئین در سطح ژنوم شناسایی شود و نقطه ژنی معیوب اصلاح شود سبب خواهد شد سلول نسل بعدی، سلول سالم باشد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمود تولایی، مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک، انجمن بیوتکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی ایران در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " افزود: ذخایر ژنتیک زمانی ارزش ظهور پیدا می کند که به عنوان سوژه های تحقیقاتی و به صورت هدفمند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی سپرده شود و از این ذخایر در جهت آفریدن ارزش افزوده استفاده شود، در این صورت حتما فعالیت ها و خروجی های دانشجویان کار آفرین خواهد بود.
فعالیت های بیمارستان بقیة الله در زمینه ژنتیک
مسئول مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیة با اشاره به اینکه مجموعه مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در سه محور اساسی فعالیت می کند افزود: یک محور آن استفاده از شاخص ها و مارکرهای ژنتیکی برای تشخیص هویت شهدای گمنام و قربانیان حوادثی مانند سیل، سقوط هواپیما، زلزله و به طور کلی مواردی که با کشتار انبوهی مواجه باشد و افراد با روش های معمول قابل شناسایی نباشند است. احتمال خطای این روش در صورتی که فقط 10 نقطه ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرد یک در 500 میلیونیوم خواهد بود.
وی افزود: تنها راه اطمینان بخش تشخیص هویت قربانیان حوادث مختلف شاخص های ژنتیکی است. مرکز بقیة الله به صورت ثابت به خانواده شهدا خدمت می کند و هر روز در رسانه ها شاهد موفقیت این خدمت هستیم. اخیرا هم دو شهید گمنام، به نام های شهید علیرضا و شهید عبدالرحمان گلچینی شناسایی شدند.
دکتر تولایی در مورد شاخه دوم که در مرکز تحقیقات ژنتیک فعالیت می شود توضیح داد: این فعالیت ردیابی مولکولی آسیب ها در مصدومین و جانبازان شیمیایی است. طی سال های گذشته همه روش های درمانی برای جانبازان به کار گرفته شده است اما هر روز شاهد شهادت افرادی از این جمع هستیم و پیام آن این است که درمان های رایج، درمان های علامتی هستند و به یک درمان اساسی نیاز است. از طرفی در اثر نوزایش های مکرر سلول های بدن انتظار می رود سلول های سالم تولید شوند و اگر اطلاعات در ژنوم غلط باشد سلول ناسالم تولید می شود و علامتش این خواهد بود که عارضه به صورت مستمر باقی خواهد ماند و حوزه ای که ما در آن فعالیت می کنیم علت اصلی آسیب را در سطح ژنوم تحقیق می کند و امیدواریم بتوانیم راه های درمانی مناسب و قطعی را برای این عزیزان ارائه کنیم.
تولید پروتئین غلط باعث باعث بروز مشکل در بدن می شود

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر تعدادی دانشجوی ارشد و دکترا در این حوزه مشغول به کار است.
وی با بیان اینکه این فعالیت در مرحله تحقیقات است، توضیح داد: اگر در توالی های طبیعی و سالم ژنتیکی بدن تغییر ایجاد شود و از آنجائی که پروتئین ها درون بدن ما بر مبنای اطلاعات ژنتیکی تولید می شوند، چنانچه یکی از آن ها تغییر کند یک پروتئین غلط تولید می شود یا تولید پروتئین قطع می شود و این باعث ایجاد اشکال است. اگر این پروتئین در سطح ژنوم شناسایی شود و نقطه ژنی معیوب اصلاح شود سبب خواهد شد سلول نسل بعدی، سلول سالم باشد. به این فرآیند ژن درمانی گفته می شود. در دنیا برای ژن درمانی سرطان و بیماری های دیگر تحقیقات زیادی انجام می شود.

درمانی بیماری های ریوی با اصلاح ژن

عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک با اشاره به اینکه در بخش سوم در محور شاخص های ژنتیکی فعالیت می شود گفت: تمرکز ما بر روی شناسائی مولکولار مارکرهایی است که در سرطان ریه فعال می شوند. دلیل آن این است که با آسیب جانبازهای شیمیایی هم افزایی دارد و ما یک حوزه کلان را پوشش می دهیم. در حوزه شناسائی مارکرهای مطلوب برای تشخیص سرطان 14 پایان نامه ارشد و دکترا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه توان بخشی و هر مجموعه دیگری که علاقه مند باشند فعالیت قابل گسترش است.
ساخت " کیت " آزمایشگاهی که مقدمه تحقیقات سرطان است
عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران در ادامه به ساخت کیت آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از شرکت های مستقر در مجموعه ما کیتی را به مرحله تولید رسانده است که قادر است ماکرو RNA ها را برای مطالعات بعدی جداسازی کند. این کیت ها به عنوان یک کیت آزمایشگاهی مقدمه تحقیقات سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و در آزمایشگاه های مختلف مراحل آزمایشگاهی خود را سپری کرده است و در غالب پارس ژنوم که یکی از مجموعه شرکت های دانش بنیان است در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل به بازار عرضه شد. پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه