تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اسفند 1390
سلامت چشم با سلامت مغز مرتبط است

  سلامت چشم با سلامت مغز مرتبط است

با توجه به مطالعه منتشر شده درمجله پزشکی American Academy of Neurology ، افراد مبتلا به بیماری خفیف عروقی که باعث صدمه به شبکیه چشم می شود بیشتراحتمال دارد که دچارمشکلات تفکر و مهارت های حافظه ای شوند، زیرا این بیماری عروقی ممکن است مغز را نیز دچارمشکل کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  صدمه به شبکیه، رتینوپاتی نامیده می شود. با توجه به این مطالعه، این آسیب خفیف عروقی به اندازه ای نیست که علائم قابل توجهی ایجاد کند.
Mary Haan نویسنده این تحقیق ازدانشگاه کالیفرنیا گفت: مشکلات عروق خونی کوچک در چشم ممکن است نشانه ای از وجود مشکل در رگ های خونی مغز باشد که می تواند منجر به مشکلات شناختی و تفکری شود. این می تواند بسیار مفید باشد، زیراغربالگری ساده چشم می تواند خطربروز مشکلات سلامت مغز و عملکرد آن را به ما زودترنشان دهد .
دراین مطالعه 511 زن با سن به طور متوسط  69 سال شرکت داشتند. این زنان بطور سالانه تحت آزمون های تفکر و مهارت های حافظه ای طی 10 سال قرار گرفتند. سلامت چشم آنها طی چهار سال و اسکن مغز آنها طی هشت سال درزمان مطالعه آزمایش و مورد بررسی قرارگرفت.
درمجموع 39 زن  یا 7.6٪  رتینوپاتی داشتند. این زنان مبتلا به رتینوپاتی به طورمتوسط  نمرات پایین تری در آزمون های شناختی نسبت به زنان دیگربدست آوردند. زنان مبتلا به رتینوپاتی همچنین دارای مناطق بیشتری از آسیب عروق کوچک درون مغز بودند، حجم آسیب درآنها 47 درصد بزرگترازمناطق آسیب دیده درزنان فاقد رتینوپاتی بود و در لوب آهیانه مغز نیز، زنان مبتلا به رتینوپاتی 68 درصد حجم آسیب بیشتری داشتند.
این نتایج حتی پس از تعدیل فشار خون بالا و دیابت، که می تواند عاملی برای بیماریهای مربوط به عروق چشم و مغز باشد نیز بدون تغییر بود.
در تست حدت بینایی، زنان مبتلا به رتینوپاتی نمرات مشابهی نسبت به زنان سالم  نشان دادند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه