تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اسفند 1390
مسیر داخل سلولی که نقش کلیدی در توسعه دیابت بارداری دارد شناسایی شد

  مسیر داخل سلولی که نقش کلیدی در توسعه دیابت بارداری دارد شناسایی شد

محققان دانشکده پزشکی پیتسبورگ مسیر سیگنالینگ سلولی را که نقش کلیدی درافزایش ترشح انسولین در دوران بارداری داشته و درصورت مهارمنجربه توسعه دیابت حاملگی می شود، شناسایی کردند. این یافته درنشریه دیابت منتشرشده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر Adolfo Garcia-Ocana محقق ارشد این مطالعه توضیح داد: درطول بارداری، سلول های بتا لوزالمعده باید انسولین بیشتری برای انطباق با نیازهای کودک در حال رشد تولید کنند. اگر قند خون مادربطورغیر طبیعی در دوران بارداری بالا باشد (دیابت بارداری)، نوزادان ازعوارض جانبی آن رنج می برند.
دکتر گارسیا گفت: مکانیسم های مادری که منجر به افزایش تعداد سلول های بتا و عملکرد آن در دوران بارداری می شود زیاد شناسایی نشده، اما تحقیقات نشان داده است که گلوکز بالای خون در دوران بارداری می تواند عواقب طولانی مدت برسلامت کودک و نیز خطر بیشتر فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا برای مادر داشته باشد.
این گروه به مطالعه یک پروتئین به نام فاکتوررشد کبدی (HGF) که در سال 1990 کشف شد، پرداخته و دریافتند که سطح خونی HGF به طور قابل توجهی در دوران بارداری افزایش یافته است. این پروتئین به گیرنده های سطح سلول به نام C-MET متصل می شود.
محققان موش های مهندسی شده ای را که فاقد گیرنده های C-MET در سلول های پانکراسی است ایجاد کرده و متوجه شدند که سلول های بتای آنها به درستی عمل کرده و سطح قند خون را در سطخ نرمال نگه می دارد. اما زمانی که موش باردار شد، علائم دیابت بارداری را بروز داد.
دکتر گارسیا گفت: "موشی که گیرنده C-MET را درپانکراس خود ندارد انسولین پلاسمای کمتر ، قند خون بالاتر وعدم توانایی درتنظیم قند خون خواهد داشت. بدون این گیرنده، آنها نمی توانند به HGF پاسخ دهند .
این یافته ها نخستین شواهد مستقیم است که نشان می دهد مسیر سیگنالینگ HGF / C-MET نقش مهمی در سازگاری سلول های بتا مادردر دوران بارداری ایفا می کند.
دکتر گارسیا اشاره کرد شاید زنانی که تغییری در ژن HGF و یا در گیرنده C-MET دارند بیشتر مستعد ابتلا به دیابت حاملگی هستند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه