تاریخ انتشار: شنبه 16 مهر 1390
مشکلات مالی تمایل مراکز دولتی به گسترش بخش های پیوند را کم کرده است

  مشکلات مالی تمایل مراکز دولتی به گسترش بخش های پیوند را کم کرده است

امتیاز: Article Rating
دكتر صفايي متخصص بیماری های داخلی - فوق تخصص خون و سرطان (انکولوژی) بیمارستان امام خمینی در گفتگو با بنیان اضافه کرد: بخش پیوند بیمارستان امام خمینی (ره) شش تخته و از حدود 5 سال پیش آغاز به کار کرده است.  در حال حاضر در بیمارستان امام خمینی به دو روش اتولوگ یعنی پيوند از خود سلول هاي بنيادي بيمار پس از جداسازي واز بين بردن مغز استخوان و بكارگيري روش هاي خاص سلول هاي بنيادي كه قبلاً از بيمار گرفته و ذخيره شده از طريق يك وريد مركزي برگردانده ودر مغز استخوان كاشته شده و بطور طبيعي رشد مي كند و روش آلوژن نيز به عنوان دومين روش پيوند استفاده می شود.

تامین سلول بنیادی خون بندناف از خارج حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد

وی در باره استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف در پیوند نیز افزود: پیوند بندناف نداشته ایم چون اصلا این سلول ها را در دسترس نداشتیم.البته بیمارستان شریعتی هم با توجه به سابقه ای که دارد مدت زیادی نیست که پیوند بندناف را انجام می دهد.

دکتر صفایی از پیوند بندناف به عنوان روش سوم پیوند سلول های بنیادی نام بردو گفت: چنانچه بیماری اندیکاسیون داشته باشد و دهنده ای برای آن پیدا نشود به بیمارستان شریعتی معرفی می کنیم که برخی از آنها پیوند بندناف شده اند.

این متخصص پیوند با بیان اینکه سازمان انتقال خون ، بیمارستان شریعتی و پژوهشگاه رویان بانک های خون بندناف دارند که قطعا مفید خواهند بود تصریح کرد:  اگرچه تا کنون استفاده نکرده ایم اما در آینده حتما کارآمد خواهد شد. اگر فقط بخواهیم سلول های بنیادی خون بندناف را ذخیره سازی کنیم فایده ای ندارد.

دکتر صفایی در ادامه به هزینه های واردات سلول های بنیادی از خارج از کشور اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم سلول بنیادی غیر خویشاوند برای یک پیوند از خارج وارد کنیم شاید 50 میلیون تومان هزینه باشد اما اگر بتوانیم با کمک سلول های بنیادی خون بندناف از داخل تامین کنیم بسیار مناسب خواهد بود.

وی این کار را منوط به عدم وجود مشکلات قانونی دانست.

چشم انداز استفاده از سلول های بنیادی در آینده روشن است

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه طی 5 سال گذشته علی رغم مشکلات فراوان حدود 130 پیوند انجام داده ایم اشاره کرد: نسبت به آنچه که باید پذیرش می شد کمتر کار شده که البته دلایل فراوانی داشته است ازجمله اینکه برخی بیماران تمایل داشتند با توجه به اینکه بیمارستان شریعتی از طریق منابع دولتی تامین هزینه می شد، به خصوص در سال های اول در آنجا بستری شوند و حتی بیمارستان امام نیز بیماران خود را به دلیل هزینه های بالا،  بعد از آماده کردن برای پیوند به بیمارستان شریعتی معرفی می کرد. شاید به ازای 5 سال این تعداد پیوند چشمگیر نباشد اما الان تخت های بیمارستان تکمیل است و بیمارانی هم در نوبت پیوند قرار دارند.

وی مراکز پیوند کشور را شریعتی، طالقانی، امام خمینی و کرمان که به تازگی شروع به کار کرده و همچنین شیراز عنوان کرد و گفت: استرس وارد شده به پزشک و کادر پزشکی یکی از عواملی است که رغبت به پیوند را کم می کند. از طرفی هم برای پزشک و کادر پزشکی انجام پیوند هیچ درآمدی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نه سیستم بیمه و نه کسانی که باید حمایت مالی کنند کمکی نمی کنند اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان شریعتی و امام خمینی دو سال است که هیچ کمک مالی بابت پیوند ها دریافت نکرده اند و فقط به بیمارستان طالقانی اندکی کمک شده است.

بیمه، پیوند را لوکس می دانند

این متخصص پیوند اضافه کرد: وقتی علی رغم استرس فراوان کادر پزشکی درآمدی وجود نداشته نباشد و حتی با ICU بخش پیوند مانند یک بخش عادی برخورد می شود و بیمه کار پیوند را کاری لوکس می داند و بخش خصوصی هم جود ندارد که به موازات بخش دولتی کار کند، عدم گسترش مراکز پیوند کاملا توجیه شده است.

دکتر صفایی تاکید کرد: مراکز پیوندی هم که اکنون مشغول به کار هستند روبه تعطیلی می روند و عملا شیراز هم پیوند زیادی انجام نمی دهد و بیماران خود را به مراکز دیگر معرفی می کند. وقتی درآمدی نداشته باشیم حتی برای بیمارستان های دانشگاهی هم رغبتی برای گسترش به وجود نمی آید.

با امکانات کنونی نباید انتظارات بالا داشته باشیم

این پزشک متخصص درباره کارهای نویی که در کشور در زمینه پیوند در حال انجام است گفت: هیچ کار جدیدی انجام نمی شود اما هر پیشرفتی که در دنیا می شود و هر راه تازه ای که ابداع می شود ما هم انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه  با امکانات کنونی نباید انتظارات بالا یی داشته باشیم افزود: علت اینکه هیچ فکر نویی به ذهن ما نمی رسد این است که ما امکانات آزمایشگاهی و تحقیقات پیشرفته ای که در دنیا در دسترس است نداریم اما هرچه که در دنیا اتفاق می افتد و انجام می دهند در کشورما نیز انجام می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه