تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1391
مهار چاقی، کاهش چربی بدن و بهبود حساسیت به انسولین در موش

  مهار چاقی، کاهش چربی بدن و بهبود حساسیت به انسولین در موش

پیشگیری و درمان چاقی به یک اپیدمی عمده در قرن بیست و یکم تبدیل شده است ، حدود 1.6 میلیارد بزرگسال در سراسر جهان اضافه وزن دارند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ، دانشمندان با استفاده ازکاپتوپریل (CAP) که معمولا برای درمان فشار خون بالا و عوارض قلبی استفاده می شود، متوجه شدند که می توان وزن بدن موش را با حفظ یک رژیم غذایی پر چربی کاهش داد.
در ابتدا موش ها به مدت 12 هفته درمعرض یک رژیم غذایی پرچرب برای ایجاد موش چاق قرار گرفتند. طی دوره درمانی 12 هفته ای بعدی، موش ها همراه با رژیم غذایی پر چربی مقداری آب حاوی CAP و یا آب ساده (گروه کنترل) نیز دریافت کردند.
طی هفته اول درمان، مصرف غذا و وزن بدن در موش دریافت کننده CAP در مقایسه با موش های کنترل کاهش یافت.
دکتر Shirmila Premaratna محقق ارشد این مطالعه می گوید: هم حساسیت به انسولین کبد و هم حساسیت به انسولین محیطی درموش های دریافت کننده CAP در مقایسه با گروه شاهد که به معنی بهبود در کنترل قند خون است، افزایش یافت.
پیش از این، مطالعات نشان داده بودند که درمان با CAP ، چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب را در موش ها مهار می کند. با این حال این تحقیق جدید نشان می دهد که درمان CAP علاوه بر مهار چاقی می تواند سبب کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین شود.
دکتر Premaratna می گوید: از دست دادن وزن موش طی دوره درمان این مطالعه حفظ شده، علاوه براین CAP سبب بهبود حساسیت به انسولین محیطی و کاهش نرخ ذخیره چربی و گلوکز در کبد شد.
پیشگیری و درمان چاقی به یک اپیدمی عمده در قرن بیست و یکم تبدیل شده است ، حدود 1.6 میلیارد بزرگسال در سراسر جهان اضافه وزن دارند.
چاقی با تعدادی از بیماری های دیگر مانند دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی عروقی ، التهاب مزمن سیستمیک و سرطان های خاص همراه است.
دکتر Premaratna می گوید: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در موش های چاق ناشی از رژیم غذایی، درمان CAP سبب کاهش مصرف غذا و وزن بدن و بهبود تحمل گلوکز می شود در نتیجه، CAP ممکن است درمان پایداری برای چاقی، مقاومت به انسولین و التهاب باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 30 مهر,1391

بنیان

پاسخ به ali: با تشکر از توجه شما

شنبه, 22 مهر,1391

ali

با سلام.ضمن تشکر به استحضار می رسانم در کنار اعلام نتایج آزمایشات بر موش ، نتیجه گیری مربوط به "انسان" را کامل و شفاف تر بایستی در پایان اعلام کرده تا کاربری که دنبال موضوع فوق است به نتیجه بهتری برسد و نه فقط اثرات بر موش را خوانده باشد و به نوعی سرکار باقی بماند.با عرض معذرت از صراحت کلام.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه