تاریخ انتشار: یکشنبه 01 آبان 1390
تأثير ماندگار كودكي تلخ در رشته‌هاي دي‌ان‌اي!

  تأثير ماندگار كودكي تلخ در رشته‌هاي دي‌ان‌اي!

دانشمندان انگليسي و كانادايي بر اين باورند كه شرايط زندگي خانوادگي در كودكي با تاثيرات قابل توجهي در دي‌ان‌اي همراه است كه تا ميانسالي در انسان باقي مي‌ماند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش  بنیان به نقل از ايسنا، اين تيم پژوهشي كه از محققان دانشگاه مك‌گيل در مونترال، دانشگاه بريتيش كلمبيا در ونكوور و موسسه سلامت كودك دانشگاه كالج لندن تشكيل شده به بررسي ژن متيلاسيون مرتبط با عوامل اجتماعي و اقتصادي در اوايل حيات پرداختند.

اين محققان توانستند تفاوت‌هاي مشخصي را در ژن متيلاسيون افرادي كه در خانواده‌هايي با استاندارد زندگي بسيار بالا و بسيار پايين رشد كرده‌اند، شناسايي كنند.

طبق اين بررسي‌ها، بيش از دو برابر بسياري از تفاوت‌هاي متيلاسيون به جاي ارتباط با شرايط اجتماعي-اقتصادي افراد در بزرگسالي با تاثيرات تركيبي ثروت، شرايط اسكان و كار والدين در كودكي مرتبط بودند. اين يافته‌ها مي توانند پاسخي براي اين سؤال باشند كه چرا با وجود بهبود شرايط زندگي در بزرگسالي، باز هم مشكلات سلامتي كه با موقعيت اجتماعي و اقتصادي سطح پايين فرد، مرتبط شناخته ‌شده‌اند، براي تمام طول زندگي باقي مي‌مانند. اين پژوهش به بررسي راه‌هايي كه شرايط زندگي اوليه فرد ممكن است از لحاظ بيولوژيكي در فرد ماندگار شده و بر سلامت بهتر يا بدتر فرد در طول زندگي وي تاثير بگذارد، پرداخته است. اين دانشمندان در تحقيقات خود به بررسي دي‌ان‌اي متيلاسيون كه با تغييرات پايدار در فعاليت ژنتيكي و خطرات احتمالي براي سلامتي مرتبط بوده، پرداختند. محققان از دي‌ان‌اي نمونه خون شركت‌كنندگان در سن 45 سالگي افراد با شرايط زندگي بالا يا پايين در زمان كودكي و نوجواني براي مقايسه تفاوتهاي موجود در دي‌ان‌اي متيلاسيون آنها استفاده كردند.

مشخصات متيلاسيون مرتبط با شرايط زندگي كودكي فرد در رشته‌هاي بزرگي از دي‌ان‌اي فرد جمع شده كه به معني ارتباط يك الگوي تعريف شده اپي‌ژنتيك با محيط اوليه اجتماعي و اقتصادي است.

به گفته دانشمندان براي مثال بيماري‌هايي مانند بيماري عروق کرونر قلب، ديابت نوع دوم و اختلالات تنفسي مي‌توانند از شرايط مرتبط باشند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه