تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1393
 پیاز بویایی و تومور مغزی، دو منبع جدید سلول های بنیادی
یک متخصص علوم اعصاب

  پیاز بویایی و تومور مغزی، دو منبع جدید سلول های بنیادی

یک متخصص علوم اعصاب سلول های بنیادی پیاز بویایی و تومور مغزی را منابع جدید سلولی برای پیوند به بیماران عنوان کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمدرضا حاجی قاسم، متخصص علوم اعصاب و دکترای سلولی و مولکولی از کانادا در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری بنیان گفت: تحقیقات در زمینه استفاده از دو منشا سلول های بنیادی عصبی و سلول هایی که از پیاز بویایی (OEC) به دست می آید در حال انجام است.
وی افزود: درحال حاضر درمان دو بیماری، هدف سلول درمانی سلول های به دست آمده از دو منشا ذکر شده هستند. بیماری پارکینسون و بیماری  تومور مغزی بیماری های مورد هدف هستند.
دکتر حاجی قاسم درباره فرآیند کار توضیح داد: ابتدا باید ژن را در محیط آزمایشگاه به سلول ها منتقل کنیم و سپس سلول ها را تمایز دهیم. پس از آن باید بررسی گردد که آیا سلول های به دست آمده به تومورهای مغزی حمله ور می شوند یا خیر. بعد از آن تحقیقات به مرحله حیوانات خواهد رسید و روی حیوانات آزمایش می شود و اگر نتایج مثبت بود به مرحله بالین می رسد.
این متخصص علوم اعصاب در پاسخ به این سوال که سلول های پیاز بویایی و تومور مغزی از چه منبعی به دست می آید، گفت: منبع هر دو خود انسان است. هرچند برای به دست آوردن این منابع مشکلات زیادی از جمله فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز داشته ایم اما توانسته ایم این کار تحقیقاتی را شروع کنیم. برای به دست آوردن سلول های بنیادی پیاز بویایی همکاری ای با بخش گوش و حلق و بینی داشته ایم و از بیوپسی بیمارانی که به این بخش مراجعه می کردند استفاده می کردیم. برای به دست آوردن سلول های بنیادی تومور مغزی، با همکاری بخش تومور، از تومورهای برداشته شده بیماران استفاده می کنیم.
دکتر حاجی قاسم با تاکید بر اینکه نتایج هنوز مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد گفت: همیشه یک طرف تحقیقات روشن و طرف دیگر تاریک است اما اگر خوش شانس باشیم در خصوص سلول درمانی تومور تا پایان امسال به نتیجه خواهیم رسید.
وی افزود: هم اکنون در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی به سر می بریم اما اگر مطالعات اولیه و حامل ژنی که قصد انتقال آن را دهیم با موفقیت انجام شود سال آینده روی داوطلبان تست انجام خواهیم داد .
وی در پایان گفت: این تحقیقات در مرکز ضایعات مغزی و نخاعی بیمارستان امام خمینی(ره) در حال انجام است و تا کنون در هیچ نقطه ای از دنیا انجام نشده است. البته ممکن است کشورهای دیگر هم در حال انجام باشند اما منتشر نشده باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه