تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 فروردین 1391
دو ژن مهارکننده ضروری برای تکوین جفت شناسایی شد

  دو ژن مهارکننده ضروری برای تکوین جفت شناسایی شد

این دو ژن E2f7 و E2f8 نامیده می شوند که فقدان آنها در سلول های بنیادی جفت سبب می شود سلول های آن پر جمعیت و یا کم جمعیت شده و نتوانند به درستی وظیفه حمل و نقل اکسیژن و مواد مغذی را انجام داده و از رشد عادی جنین حمایت کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، براساس مطالعه جدید محققان مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو، دو ژن مهارکننده ویژه ازخانواده ژن های تنظیمی برای کنترل تکثیر سلولی جفت ضروری است.
این دو ژن E2f7 و E2f8 نامیده می شوند که فقدان آنها در سلول های بنیادی جفت سبب می شود سلول های آن پر جمعیت ویا کم جمعیت شده و نتوانند به درستی وظیفه حمل و نقل اکسیژن و مواد مغذی را انجام داده و از رشد عادی جنین حمایت کنند.
همچنین هنگامی که سلول های بنیادی جفت، ژن سومی را به نام E2f3a از دست می دهند، نقص جفت تصحیح شده و جنین را تا هنگام تولد همراهی می کند.
این یافته ها که در مجله Developmental Cell منتشر شده است نشان می دهد چگونه این E2Fs تکثیر سلولی را درحیوانات سالم کنترل می کنند.
 Gustavo Leone محقق اصلی مطالعه می گوید: این یافته ها  بینش جدیدی را در خصوص نقش این دو ژن مهارکننده ارائه می دهد.
این دو ژن متعلق به خانواده ژن های تنظیمی است و در انسان، دارای هشت عضو می باشد. همه آنها ژن های دیگری را که کنترل کننده تقسیم  و تکثیرسلولی است درهر دو گروه سلول های نرمال و سرطانی فعال و یا سرکوب می کنند. اما چگونگی تعامل آنها با یکدیگر در حیوانات زنده به درستی درک نشده است.
لئون می گوید: تصور می شود ژن های تنظیمیE2F برای مدت زمان طولانی موثر باشند، اما اینکه بگوییم هر ژن دقیقا چه کاری انجام می دهد مشکل است.
دراین مطالعه ما نشان دادیم که مهارکننده های E2f7 و E2f8 برای تکوین یک جفت سالم و فعال ضروری است و آنها اثر ژن E2f3a  را متعادل می کنند. ازآنجا ییکه این دو مهارکننده برای تکثیر مهم هستند، بنابراین ممکن است نقش مهمی در مهار توسعه تومورها داشته باشند.
برای این مطالعه، لئون و همکارانش از مدل های حیوانی فاقد یک یا تعداد بیشتری از این سه ژن E2F در سلول های بنیادی تروفوبلاست جفت استفاده کردند.
پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه