تاریخ انتشار: دوشنبه 30 تیر 1393
دستورالعمل ژنتیکی برای تبدیل سلول های بنیادی به خون

  دستورالعمل ژنتیکی برای تبدیل سلول های بنیادی به خون

محققین سلول های بنیادی دانشگاه مدیسون گزارش کرده اند که دو برنامه ژنتیکی را کشف کرده اند که مسئول تبدیل سلول های بنیادی به سلول های قرمز و سفید سازنده خون است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه به این دلیل مهم است که نشان می دهد که چگونه طبیعت خودش در مراحل اولیه تکوین تولید محصولات خونی می کند. این کشف به محققین این ابزار را می دهد تا خودشان سلول بسازند و نشان دهند که سلول های خونی چگونه تکوین می یابند و محصولات خونی مناسب برای وضعیت های بالینی را تولید نمایند. در واقع در این مطالعه، محققین برای اولین بار تولید انواع مختلف سلول ها از سلول های بنیادی پرتوان انسانی و به وسیله فاکتورهای رونویسی را نشان داده اند. این مطالعه دو گروه جداگانه از فاکتورهای رونویسی را شناسایی کرده است که می توانند به طور مستقیم سلول های بنیادی انسانی را به سلول های اندوتلیالی خون ساز تبدیل کنند که در نهایت به انواع مختلف سلول های خون تبدیل می شوند. این فاکتورها می توانند انواع محصولات خونی شامل سلول های سفید و قرمز خون و مگاکاریوسیت ها را بوجود آورند. با استفاده از این روش محققین قادرند به ازای هر یک میلیون سلول بنیادی بیش از 30 میلیون سلول خونی به وجود آورند.

بعد حیاتی این مطالعه استفاده از mRNA مدیفه شده برای هدایت سلول های بنیادی به سمت سرنوشت تکوینی ویژه است. این روش این امر را مقدور می سازد که بدون ایجاد هر گونه اشتیاه ژنتیکی سلول ها را القا کرد. این امر موجب می شود که از ویروس ها برای دستکاری ژنتیکی استفاده نشود و یکپارچگی ژنومی نیز تحت تاثیر قرار نگیرد.

 درواقع این مطالعه نشان می دهد که می توان با استفاده از دستکاری مکانیسم های ژنتیکی، بسیاری از انواع مختلف سلول ها را  با اهداف درمانی تولید کرد. در واقع محققین بر این باورند که روش ابداعی آن ها سلول های بنیادی خونی را ایجاد می کند که فرصتی را برای مدل سازی تکوین آن ها در ظروف آزمایشگاهی و شناسایی فاکتورهای سلول های بنیادی خون ساز  ارائه می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه