تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1393
سلول درمانی، شانس بیمار برای ادامه زندگی را افزایش می دهد
عضو هيات علمي دانشكده پزشكي دانشگاه تهران:

  سلول درمانی، شانس بیمار برای ادامه زندگی را افزایش می دهد

یک عضو هيات علمي دانشكده پزشكي دانشگاه تهران و دانشيار گروه داخلي در بخش خون و انكولوژي بيمارستان شريعتي گفت: هنوز در ایران آمار درستی از سرطان های شایع نداریم تا بتوان برای پیشگیری و یا درمان زودرس آنها اقدام کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمد جهانی دانشيار گروه داخلي در بخش خون و انكولوژي بيمارستان شريعتي در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: بیماری های خونی و یا بیماری سرطان، بیماری سیستمیک است  مثلا سرطان سینه احتمال دارد در مغز یا کبد پخش شود و یا به استخوان متاستاز بدهد لذا هر پزشک باید بعد از فارغ التحصیلی دوره تخصص داخلی بگذراند و اطلاعات کلی از سیستم داخلی بدن داشته باشد تا راجع به بیماری های خونی و بیماری سرطان که یک بیماری منتشرشونده است است و سلول های سرتا سر بدن را در خطر می اندازد اطلاعات به دست آورد.

وی با بیان اینکه بیماری سرطان احتمال گسترش در سطح بدن را دارد تاکید کرد: پزشک باید بر اساس اطلاعات داخلی بتواند بیمار مشکل دار پر علامت را سریعا تشخیص دهد تا اقدامات درمانی موثر واقع شود.

دکتر جهانی که در زمینه درمان سرطان هاي خون و پيوند مغز استخوان در بيماري هاي بدخيم خوني پژوهش میکند تصریح کرد: سرطان باید زود شناخته شود. باید در کشور به مردم و پزشکان آموزش دهیم تا با علائم سرطان آشنا شوند.
وی گفت: در کشورهای بزرگ دنیا که تجربه کاری دارند، با بررسی سرطان های شایع در کشور ، در کنار پژوهش در زمینه سرطان های نادر تلاش می کنند تا ضمن یافتن راه های درمانی، راه های تشخیص زودهنگام را نیز بشناسند و از عواقب و هزینه های بیماری بکاهند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین به عنوان مثال گفت:  در کشوری مانند آمریکا که سرطان سینه یک سرطان شایع است، هر خانم بالای 40 سال، سالانه ماموگرافی می شود اما در کشورما هنوز آمار درستی نداریم تا سرطان های شایع را شناسایی و روش های پیشگیری و زودتر  شناخته شدن بیماری را دریابیم.

وی با بیان اینکه وقتی بیماری خود را نشان دهد ، راه های درمان مثل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی قابل استفاده است گفت: در بیمارستان شریعتی تا کنون 4هزار مورد پیوند از طریق سلول های بنیادی در انواع سرطان ها انجام شده است که شانس بیمار برای درمان و ادامه زندگی را افزایش می دهد.

به گفته این پزشک سلول درمانی در سرطان سینه هم قابل استفاده است.

دکتر جهانی در تشریح چگونگی کاربرد سلول درمانی در بهبود شرایط مبتلایان به سرطان پستان گفت: یک سرطان سینه که بسیار مهاجم است و پیشرفت تندی دارد، اول با شیمی درمانی مهار می شود و بعد برای اینکه بیماری زود عود نکند، سلول های بنیادی را از خون محیطی خود بیمار جدا می کنند و بعد بار دیگر شیمی درمانی سنگین برای بیمار تجویز می شود تا سلول های سرطانی از بین برود. شیمی درمانی سبب می شود سلول های مغز استخوان بیمار کاملا منهدم شود. بعد از این مرحله، سلول بنیادی که از او گرفته و نگه داشته شده اند را دوباره به خودش بر می گردانند تا بیمار از مهلکه عوارض شیمی درمانی نجات پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد که راه های تشخیص بیماری های سرطانی شایع در کشور به پزشکان آموزش داده شود. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه