تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1393
در مطالعات مقدماتی، سلول های بنیادی امیدواری هایی را برای درمان سکته نشان دادند

  در مطالعات مقدماتی، سلول های بنیادی امیدواری هایی را برای درمان سکته نشان دادند

سکته درمانی با استفاده از سلول های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان بیماران، در نتایج حاصله از اولین آزمایشات از نوع انسانی امیدواری های را نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای که در کالج سلطنتی لندن صورت گرفته است محققین در مطالعه مقدماتی پنج بیمار را با این سلول ها تیمار کردند. درمان به نظر ایمن رسید و همه بیماران در اندازه گیری های بالینی ناتوانی، بهبودی هایی را نشان دادند. این درمان از نوعی سلول به نام سلول های CD34+ استفاده کردند که مجموعه ای از سلول های بنیادی هستند که در مغز استخوان تولید می شوند و به سلول های خونی و سلول های پوشاننده عروق تبدیل می شوند. مطالعات قبلی در مورد استفاده از این سلول ها در درمان سکته در مدل های جانوری نتایج امیدوار کننده ای داشته است. به نظر می رسد این سلول ها علاوه تبدیل شدن به سلول های مغزی، مواد شیمیایی را آزاد می کنند که شروع کننده رشد بافت مغزی جدید و عروق خونی جدید در ناحیه آسیب دیده به وسیله سکته است.

نکته جالب در این مطالعه این است که بیماران تیمار شده با این سلول ها  ظرف مدت هفت روز بعد از یک سکته شدید درمان شدند!، در حالی که در سایر مطالعات که با سایر سلول های بنیادی صورت گرفته بود اغلب بیماران بعد از شش ماه یا بیشتر علایم بهبودی را نشان می دهند. این محققین براین باورند که درمان سریع تر می تواند شانس بهبودی و ریکاوری را افزایش دهد.

نمونه های مغز استخوان از هر بیمار گرفته شد. سلول های CD34+ از این نمونه ها جداسازی شد و سپس به درون سرخرگ های تهیه کننده خون مغز تزریق شدند. هیچ مطالعه قبلی این سلول های CD34+ را بلافاصله بعد از سکته مورد استفاده قرار نداده بود.

یکی از نکات جالب این مطالعه این بود که از پنج بیمار تیمار شده، چهار نفر از آن ها دچار سکته شدیدی شده بودند که احتمال زنده ماندن در آن ها بسیار پایین بود. در این مطالعه همه این چهار بیمار زنده ماندند و سه تا از آن ها توانستند بعد از شش ماه زندگی مستقلی داشته باشند.

به نظر می رسد این سلول درمانی هم از نظر ایمنی و هم از نظر کارایی شرایط مطلوبی را برای بیماران فراهم می آورد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه