(آرشیو ماه بهمن 1396)
پروتئین CD34 تنها یک مارکر سطحی سلول های بنیادی خون ساز نیست
پروتئین CD34، غالبا به عنوان یک مارکر سلول های بنیادی خون ساز مورد توجه قرار می گیرد اما می تواند به مهاجرت این سلول های بنیادی به مغز استخوان نیز کمک کند .
شنبه، 28 بهمن 1396 - 08:30
یافته های جالب در مورد تکوین خون و ساخت لنفوسیت ها
سلول های بنیادی خون ساز سال هاست به عنوان اجداد و منشا همه سلول های خونی شناخته شده اند. با تولد ما این سلول های چند توان به سلول های رده لنفوئیدی، میلوئیدی و اریتروئیدی تبدیل می شوند. بسیاری از خون شناسان با مطالعه نحوه شکل گیری این سلول های بنیادی خون ساز در جنین، سعی داشته اند که این سلول های خونی را با هدف درمان در آزمایشگاه نیز تولید کنند.
شنبه، 28 بهمن 1396 - 08:00
ساخت بافت کلیوی دارای عملکرد
محققین توانسته اند برای اولین بار با موفقیت بافت های کلیوی انسانی را درون یک موجود زنده تولید کنند که قادر به تولید ادرار است. این مطالعه که به سرپرستی پروفسور کیمبر در دانشگاه منچستر انجام پذیرفته شده است می تواند نقطه عطفی در ایجاد درمان های موثر برای بیماری های کلیوی باشد.
شنبه، 28 بهمن 1396 - 07:30
چگونه جوان سازی مجدد سلول های بنیادی می تواند منجر به پیری سالم تر شود
امید به زندگی روز به روز در حال افزایش است و با همین مقیاس، جمعیت پیر جامعه نیز در حال افزایش است، اما سوالی که وجود دارد این است که فرد چه تعداد از سال های زندگی اش را با سلامتی کامل و مناسب می گذراند.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 14:00
نقش جالب ساختار ژن در تعیین سرنوشت سلول ها
معمولا محققین به ژنوم به عنوان توالی از حروف نگاه می کنند که حیات فرد را کد می کنند اما جدیدا توجه آن ها به کشف سازماندهی سه بعدی ژنوم معطوف شده است.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 13:00
از سلول های بنیادی تا قلب دارای عملکرد: نقش ژن Mesp1
محققین دانشگاه های بروکسل و کمبریج، نقشی کلیدی را برای ژن Mesp1 در مراحل اولیه جداسازی رده های قلبی عروقی شناسایی کرده اند. این کشف می تواند به درک بهتر نواقص قلبی مادرزادی کمک کند.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 12:28
ویتامین B3 موثر در مدل موشی بیماری آلزایمر
مکمل نیکوتین آمید ریبوزید(NR) به عنوان شکلی از ویتامین B3، آسیب عصبی را مهار کرده و عملکرد شناختی و فیزیکی را در مدل موشی بیماری آلزایمر بهبود بخشیده است.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 11:30
پروتئینی که مسئول سوخت رسانی به سرطان سینه سه گانه منفی است
طی ماه های گذشته مطالعات زیادی در ارتباط با سرطان سینه و راه های احتمالی درمان آن صورت گرفته است که هر کدام راه کاری را برای درمان این سرطان شایع ارائه کرده اند. یک مطالعه تزریق مقادیر اندکی از دو دارو را برای حذف سرطان پیشنهاد کرده است و مطالعه ای دیگر بیان کرده است می توان با گرسنه نگه داشتن سلول های سرطانی برای ویتامین B2 موجبات حذف آن ها را فراهم آورد.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 11:30
نقش پروتئین TAK1 در رشد و بازسازی عضلات
بین محققینی که به دنیال شناسایی مکانیسم های رشد و سلامتی عضلات هستند، همه آن ها متفق القول به نقش کلیدی پروتئین سیگنالینگ کیناز یک فعال شونده با TGF-β یا TAK1 اشاره دارند. به نظر می رسد که TAK1 نقش تعیین کننده ای در سلامت عضلات دارد زیرا مسیرهای مرتبط با تحلیل رفتن عضلات را فعال می کند.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 11:00
سلول های گوش داخلی مشتق از سلول های iPS انسانی ممکن است ناشنوایی ارثی را بهبود ببخشند
تیمی از محققین ژاپنی توانسته اند سلول های گوش داخلی مشتق از سلول های iPS انسانی که پروتئین های انسانی را بیان می کنند به گوش داخلی موش جنینی پیوند کنند. ناشنوایی ارثی دلیل نیمی از موارد ناشنوایی های مادرزادی است و این مطالعه می تواند منجر به ارائه مطالعاتی باشد که گوش داخلی جنینی را هدف قرار می دهند.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 10:37
تکنیکی موثر برای جداسازی سلول های بنیادی جنینی در گاوها
برای بیش از 35 سال، محققین سعی در جداسازی سلول های بنیادی جنینی در گاوها داشته اند و توفیق چندانی نداشته اند. تحت شرایط صحیح، سلول های بنیادی جنینی می توانند به طور نامحدود رشد کنند و به انواع مختلف سلول ها یا بافت ها تبدیل شوند که این پتانسیل می تواند برای تولید گاوهایی با ویژگی های ژنتیکی و فنوتیپی برتر، به کار برده شود.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 09:40
کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی برای درمان نواقص قلبی نادر مادرزادی
بیمارستان کودکان لس آنجلس(CHILA) اعلام کرده است که اولین کارآزمایی بالینی را با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف برای به تاخیر انداختن و حتی مهار نارسایی قلبی در کودکانی که با نقص قلبی مادرزادی به دنیا می آیند و منجر به داشتن یک قلب نصف و نیمه برای آن ها می شود، در دست انجام دارند.
پنجشنبه، 26 بهمن 1396 - 09:06
مبنای مولکولی مستعد بودن مردان به اوتیسم
قرار گرفتن در معرض آندروژن ها (هورمون های مردانه) طی تکوین مغزی، ژن های مربوط به اختلالات طیف اوتیسم(ASD) را دستخوش تغییر می کند.
چهارشنبه، 25 بهمن 1396 - 14:00
CAR T cell درمانی بی خطر و موثر در درمان بیماران مبتلا به لوکمیا
نتایج فاز دو مطالعه ای در زمینه ژن درمانی/ سلول درمانی موسوم به CAR T cell درمانی که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) است به تازگی در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است.
چهارشنبه، 25 بهمن 1396 - 13:00
چگونه دیابت بارداری روی قلب نوزاد اثر می گذارد
محققین در مرکز سلول های بنیادی و طب بازساختی دانشگاه کالیفرنیا کشف کرده اند که چگونه سطح بالای گلوکز (چه به دلیل دیابت و چه به دلیل سایر فاکتورها) مانع از بلوغ طبیعی سلول های قلبی بچه در زمان بارداری می شود. یافته های این مطالعه نشان داده است که چرا نوزادانی که از مادران مبتلا به دیابت متولد می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری های قلبی مادرزادی مبتلا شوند.
چهارشنبه، 25 بهمن 1396 - 12:45