(آرشیو ماه اسفند 1396)
چگونه حفظ تاتوها (خالکوبی) بوسیله ماکروفاژها می تواند کلیدی برای بهبود برداشتن آن ها شود
مطالعه ای در فرانسه نشان داده است، هر چند تاتوها ممکن است همیشگی باشند اما سلول های پوستی ناقل رنگدانه های تاتو همیشگی نیستند. به عقیده محققین سلول های در حال مرگ می توانند این رنگدانه ها را به سلول های جدید منتقل کنند. این نتایج می تواند به بهبود جراحی های لیزری برای برداشتن تاتوهای ناخواسته کمک کند.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396 - 11:45
CRISPR ایمنی درمانی سرطان را تقویت می کند
سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اولین ایمنی درمانی سلولی را برای درمان سرطان مورد تایید قرار داد. این درمان شامل جمع آوری سلول های ایمنی خود بیمار(سلول های T) و سوپر شارژ آن ها برای حمله کردن آن ها به سرطان های خونی خاص مانند لوکمیای لنفوبلاستیک و لنفومای غیر هاجکین بود.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396 - 11:30
یافتن راه های مطالعاتی جدید در مورد کلیه و بیماری های کلیوی می تواند مانع از دیالیز بیماران شود!
یک اطلس کلیه بوسیله محققین در دانشکده پزشکی Keck ارائه شده است که می تواند به محققین سلول های بنیادی در تولید مینی کلیه های انسانی برای تست داروهای جدید و ایجاد درمان های جایگزین کلیوی کمک کند.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396 - 10:45
برنامه های پردازش تکوینی که بلوغ عصبی را افزایش می دهند
نورون ها یا سلول های عصبی مغز از طریق انتقال سیگنال های الکتریکی یا ارائه پتانسیل عمل از طریق آکسون ها و دندریت هایشان با هم ارتباط برقرار می کنند. توانایی صدور پتانسیل عمل مهم ترین ویژگی است که آن ها طی تکوین و بلوغ عصبی بدست می آورند. اما مکانیسم های مولکولی کنترل کننده آن به خوبی شناخته نشده است.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396 - 10:00
موثر بودن ژن درمانی برای بیماری سندهوف
بچه های مبتلا به بیماری ژنتیکی، نادر و کشنده سندهوف، خیلی زود بعد از تولد مشکلاتی مانند فقدان عملکرد عضلانی مناسب، ناتوانی در نشستن و تشنج های کنترل نشده را نشان می دهند و متاسفانه درمانی نیز برای آن ها وجود ندارد. تحت سیستم مراقبتی شدید و عالی، این کودکان نهایتا 5 سال دوام می آورند.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 12:30
شناسایی ژن های دخیل در تخریب مغز وابسته به سن
گروهی از ژن ها و سوئیچ های ژنتیکی دخیل در تخریب مغز وابسته به سن بوسیله محققین دانشگاه های کمبریج و ساپینزا شناسایی شده اند.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 12:00
سلول های بنیادی سرطانی: متحدان تومور و دشمنان بیمار
محققین در مرکز تحقیقات سرطان و بیولوژی مولکولی UEX به دنبال کشف مکانیسم های فیزیولوژیک سلول های بنیادی سرطانی بوده اند که مسئول اصلی پیشرفت و متاستاز سرطان هستند. به همین دلیل آن ها به مطالعه پروتئین های سلولی پرداخته اند که تمایز سلولی را کنترل می کنند.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 11:30
شناسایی دقیق تر سلول هایی که منجر به عود مجدد سرطان در کودکان مبتلا به لوکمیا می شوند
محققین دانشگاه استنفورد تکنیکی را ایجاد کرده اند که به آن ها اجازه می دهد تشخیص دهند که کودکان مبتلا لوکمیای لنفوبلاستیک حاد بعد از درمان مجددا دچار عود مجدد سرطان می شوند یا خیر.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 11:00
کشف حلقه گمشده مسیرهای دخیل در تکوین سلول ها
مکانیسم جدیدی که تکوین انسان را در پاسخ به سیگنال های خارج از سلول هماهنگ می کند بوسیله محققین در انستیتو سلول های بنیادی کمبریج کشف شده است و آن ها نشان داده اند که پروتئین های SMAD2 و SMAD3 یا SMAD2/3 بسیاری از مسیرهای مختلف که پیش از این تصور می شد از هم جدا هستند را در سلول ها به هم مرتبط می کنند و هماهنگ می کنند.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 10:30
سلول های ایمنی بالغ انسانی عملکرد شبه سلول های بنیادی دارند که بهبودی را تحریک می کنند
مطالعه ای جدید بوسیله محققین در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داده است که سلول های ایمنی انسانی عملکردی شبه سلول های بنیادی دارند و می توانند به توقف التهاب و تحریک ترمیم کمک کنند.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396 - 10:00
به حداقل رساندن خطر پیوندها
پیوند مغز استخوان معمولا تنها درمان موجود برای نجات جان بیماران مبتلا به لوکمیا است اما خطر عوارض جانبی نیز زیاد است. برخلاف زمان و تلاش قابل توجهی که برای یافتن یک اهدا کننده مناسب صورت می گیرد، معمولا نیمی از بیماران دچار واکنش های ایمنی می شوند که پوست و کبد بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و در بیش از نیمی از آن ها سیستم گوارشی دچار مشکل می شود.
ﺳﻪشنبه، 15 اسفند 1396 - 12:00
رژیم کم کالری بازسازی روده را بعد از آسیب تقویت می کند
محدود کردن شدید کالری (رژیم های غذایی که 40 درصد غذاهای طبیعی کالری دارند) می توانند طول عمر را افزایش دهند و پیری را به تاخیر بیاندازند و مطالعه ای جدیدی نیز نشان داده است که جانورانی که با رژیم غذایی کم کالری تغذیه می شوند می توانند بعد از آسیب بافت هایشان را به نحو بهتری ترمیم کنند.
ﺳﻪشنبه، 15 اسفند 1396 - 11:00
هدفی جدید روی تومورهای مغزی که آن ها را برای سلول های ایمنی قابل شناسایی می سازد
تیمی از محققین بین المللی سلول های ایمنی مهندسی ژنتیک شده و کشنده سرطان را ایجاد کرده اند که قادرند تومورهای مغزی که دارای نوعی هدف مولکولی روی سطح شان هستند را شناسایی و شکار کنند. مطالعات پیش درمانگاهی صورت گرفته نشان می دهد که این رویکرد می تواند یک ایمنی درمانی جدید و موثر برای مقابله با گلیوبلاستوما باشد.
ﺳﻪشنبه، 15 اسفند 1396 - 10:30
لوکمیای بالغین می تواند ناشی از یک ژن دخیل در سرطان سینه و چاقی باشد
وقتی در مورد لوکمیای صحبت می شود، بسیاری از افراد معمولا به سرطان های خونی فکر می کنند که روی کودکان اثر می گذارد. این سرطان غالبا در دسته لوکمیای لنفوبلاستیک حاد یا ALL دسته بندی می شود و معمولا با گروهی از سرطان های خونی که غالبا در افراد بالای 60 سال اتفاق می افتد و لوکمیای میلوئید حاد(AML) نام دارد متفاوت است.
ﺳﻪشنبه، 15 اسفند 1396 - 10:00
شناسایی ژنی که مسئول برخی از اختلالات تکوینی عصبی از جمله اوتیسم است
مطالعه ای در دانشگاه مک مستر به ژنی اشاره داشته است که مسئول اختلالات تکوینی عصبی مانند اوتیسم است.
ﺳﻪشنبه، 15 اسفند 1396 - 09:30