(آرشیو ماه تیر 1398)
سلول های بنیادی مغزی چگونه فعال می شوند؟
مغز ما در بازسازی سلول هایی که طی آسیب یا بیماری از دست می دهد بسیار ناتوان است. در حالی که درمان ها با استفاده از سلول های بنیادی عصبی(NSCs)، امیدهای زیادی را برای جایگزینی سلول های از دست رفته ایجاد کرده اند، محققین برای ایجاد درمان های موثر، نیاز به درک بهتر نحوه رفتار سلول های بنیادی عصبی در مغز دارند.
دوشنبه، 17 تیر 1398 - 10:00
استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان سندرم دیسترس تنفسی
پژوهشی جدید بوسیله بن انتابی و همکارانش در سن آنتونیو تگزاس به دنبال کشف پتانسیل سلول درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی مزانشیمی بری درمان سندرم دیسترس تنفسی حاد(ARDS) بوده است.
دوشنبه، 17 تیر 1398 - 09:30
نرخ بارداری حاصل از IVF‌و ICSI در اروپا به اوج خود رسیده است
آخرین داده های سالانه جمع آوری شده از ESHRE و البته مربوط به سال 2016 نشان دهنده افزایش استفاده از IVF برای درمان ناباروری است، هر چند به نظر می رسد که نرخ موفقیت IVF‌و ICSI به اوج خود رسیده باشد.
دوشنبه، 17 تیر 1398 - 09:00
استفاده از سیگارهای الکترونیکی به  سلول های بنیادی مغزی آسیب می رسانند
تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند که سیگارهای الکترونیکی که اغلب بوسیله جوانان یا زنان باردار استفاده می شوند، یک پاسخ استرسی را در سلول های بنیادی عصبی ایجاد می کنند. این سلول ها نقش حیاتی را در مغز بازی می کنند.
دوشنبه، 17 تیر 1398 - 08:30
بازسازی سلول های گانگلیون شبکیه انسانی در ظروف آزمایشگاهی برای بهبود درمان گلوکوم
ظرفیت سیستم عصبی مرکزی انسان برای بازسازی بعد از آسیب یا بیماری محدود است و اختلالات عملکردی حاص از این امر موجب طیف گسترده ای مشکلات شخصیتی و اجتماعی می شود.
دوشنبه، 17 تیر 1398 - 08:00
ورزش شانس باردار شدن مادران را افزایش می دهد
مطالعه ای در دانشگاه کوینزلند نشان می دهد که ورزش می تواند شانس باردار شدن زنان را افزایش دهد.
شنبه، 15 تیر 1398 - 12:00
حذف ویروس ایدز(HIV) از ژنوم موجودات زنده
در یک همکاری تحقیقاتی بین محققین دانشگاه های تمپل و نبراسکا، محققین برای اولین بار DNAی HIV-1 که ویروس مسئول بیماری ایدز است را از ژنوم موجودات زنده حذف کرده اند. نتایج این مطالعه در مجله معتبر Nature Communication‌به چاپ رسیده است.
شنبه، 15 تیر 1398 - 11:30
تقویت بتائین ممکن است درمانی برای شیزوفرنی باشد
بسیاری از داروهای روانپزشکی روی گیرنده های یا ترانسپورترهای نوروترانسمیترهای خاص در مغز عمل می کنند. با این حال، نیاز زیادی به تولید جایگزین های این داروها است و به همین دلیل محققین به دنبال اهدافی در مسیرهای متابولیک مغزی می گردند.
شنبه، 15 تیر 1398 - 11:00
چرا در دیابت نوع دو سلول های بتا تولید انسولین را متوقف می کنند
به دلیل افزایش مقاومت انسولینی سلول ها، بیماران مبتلا به دیابت نوع از افزایش سطح قند خون رنج می برند که عواقب زیان باری برای بیمار به دنبال دارد. بعد از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، تولید انسولین متوقف می شود و بیماران نیازمند تزریق انسولین می شوند. چه چیزی موجب می شود که تولید انسولین در این بیماران متوقف شود؟
شنبه، 15 تیر 1398 - 10:30
تکنولوژی organ-on-a-chip راه را برای پزشکی شخصی در بیماری های گوارشی و کبدی هموار می سازد
یکی از جالب ترین پیشرفت ها در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی تکوین سیستم های ارگانوئید بوده است که ساختارهای سه بعدی شبه اندامی هستند که اندام مربوطه در شرایط بدنی را تقلید می کنند.
شنبه، 15 تیر 1398 - 10:00
موش های دارای سیستم ایمنی انسانی به تحقیقات سرطان و عفونت کمک می کنند
محققین دانشگاه Aarhus توانسته اند با استفاده از موش هایی که سیستم ایمنی انسانی به آن ها پیوند شده بود به مطالعه عملکردهایی از سیستم ایمنی بپردازند که در حالت عادی مطالعه آن ها مشکل است. این روش می تواند در تحقیقات سرطان، ایدز و بیماری های اتوایمن مهم باشد.
چهارشنبه، 12 تیر 1398 - 12:15
کشف سوئیج سرنوشت سلولی از نورون به آستروسیت در مغز در حال تکوین
طی تکوین مغز پستانداران، سلول های پیش ساز عصبی ابتدا نورون ها و سپس آستروسیت ها را تولید می کنند. این تغییر سرنوشت سلولی یک فرایند کلیدی در تولید تعداد مناسب نورون و آستروسیت است.
چهارشنبه، 12 تیر 1398 - 11:45
نورون های ALS به عنوان راهی برای درک مقاومت به بیماری
اگرچه بیماران مبتلا به ALS که بخش اعظمی از بدن شان دچار فلجی شده است می توانند از طریق دستگاه های ردیابی چشمی ارتباط برقرار کنند اما هنوز هم مشخص نیست که چرا برخی از نورون های حرکتی طی ALS می توانند حرکت شان را حس کنند. حتی در ALS پیشرفته هم حرکات چشمی بیماران می تواند حفظ شود.
چهارشنبه، 12 تیر 1398 - 11:00
مبارزه با کشنده ترین عفونت های جهان با استفاده از ابزارهای مقلد بدن انسان
مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه لوزان نشان می دهد که یک پژوهش صورت گرفته بر مبنای ابزارهای مقلد انسان در مقایسه با مدل های آزمایشگاهی جانوری می تواند با موفقیت بیشتری به درمان های موثر به منظور مهار عفونت فلاوی ویروس منجر شود.
چهارشنبه، 12 تیر 1398 - 10:24
دود سیگار به طور غیر مستقیم نیز روی سلول های انسان اثر می گذارد
تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که دود سیگار مانده در فضا می تواند با استرس دادن به سلول های مجاری هوایی و مجبور کردن آن ها برای مبارزه برای بقا، به سلول های اپی تلیالی در سیستم تنفسی آسیب برساند.
دوشنبه، 10 تیر 1398 - 12:30