(آرشیو ماه مرداد 1399)
کشف دلایل دیگری از  ناباروری زنان
طی شش سال گذشته ، گروهی از ژنتیک دانان استونیایی به سرپرستی آگن ولتوت-میکاس و ژن هایی را مطالعه کرده اند که با سنتز هورمون زنانه و رشد فولیکول تخمدان مرتبط بوده اند. یافته های آن ها نشان می دهد که این ژن ها ممکن است نقش به مراتب پیچیده تری در بلوغ تخمک نسبت به گذشته داشته باشند.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 12:30
چرا عوارض جانبی بسیاری از داروها برای زنان بیشتر است؟!
احتمالا زنان بیشتر از مردان از عوارض جانبی داروها رنج می برند که این امر احتمالا به این دلیل است که در کارآزمایی های بالینی دوزهای مختلف دارو بیشتر روی مردان تست شده است.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 12:00
روشی جدید که محققین اجازه هدایت نورون ها در شرایط سه بعدی را می دهد
موجودات بسیار پیچیده تنها از یک سلول منفرد (تخم) به وجود می آیند و این یکی از عجایب بزرگ طبیعت است. موادی موسوم به مورفوژن ها نقش مهمی در تکوین بازی می کنند که این امر بیشتر به دلیل دخیل بودن آن ها در پیام رسانی های سلولی است.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 11:30
اضافه وزن زنان باردار ممکن است در تکوین مغز نوزاد تداخل ایجاد کند
مطالعه¬ای جدید نشان می¬دهد که چاقی در مادران می¬تواند مانع از رشد مغز نوزادان در سه ماهه دوم بارداری شود.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 11:00
ویروس کرونا(SARS-CoV-2) تا چه مدت روی سطوح و در مدفوع و ادرار باقی می ماند
مطالعه جدیدی که اخیرا در medRxiv به چاپ رسیده است نشان می دهد که ویروس کرونای عامل بیماری COVID-19 می تواند حداکثر یک هفته روی سطوح صاف، چند ساعت در مدفوع و نهایتا 4 روز در ادرار زنده بماند. این اطلاعات می تواند به سیاست های مربوط به گندزدایی و مبارزه برای کنترل ویروس کمک کننده باشد.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 10:40
راهی برای جایگزینی میکروگلیاهای ناکارآمد در اختلالات عصبی
محققین دانشگاه فودان در شانگهای چین، سه تکنیک مختلف را ارائه کرده اند که می توانند با موفقیت همه میکروگلیاهای ناکارامد را جایگزین کنند و هر کدام از این تکنیک های مزیت های مربوط به خود را دارا است.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 10:20
سلول های بنیادی مشتق از پرده آمنیوتیک جفت، اسکار ریوی را در فیبروز ریوی آهسته می کند
تیمی از محققین ایتالیایی برای اولین بار نشان داده اند که چگونه سلولهای بنیادی جمع آوری شده از پرده آمنیوتیک انسان (یکی از دو غشای جنینی که کیسه آمنیوتیک را تشکیل می دهند ، که در دوران بارداری جنین را محاصره می کند و بطور کلی پس از تولد نوزاد جدا می¬شود) می توانند پیشرفت زخم در فیبروز ریوی را کند کنند. این مطالعه پیش بالینی می تواند به درمان های جدیدی برای این بیماری کشنده منتهی شود.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 10:00
یافتن یک رویکرد درمانی جدید و امیدوار کننده برای مولتیپل اسکلروزیس(MS)
در مدل جانوری مولتیپل اسکلروزیس(MS)، کاهش مقادیر یک پروتئین ساخته شده در کبد توانسته است به طور قابل توجهی جانور را در برابر بروز علایم مشخصه بیماری حفاظت کند و موجب ریکاوری جانور شود.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 09:40
پیشرفتی بزرگ در درمان زخم های دیابتی مزمن
مطالعه ای جدید نشان دهنده پیشرفتی بزرگ در بهبود زخم های پای دیابتی مزمن بوده است.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 09:20
مطالعات حاکی از فلج شدن سیستم ایمنی در موارد شدید COVID-19 است
برخی افراد شدیدا به COVID-19 مبتلا می شوند و برخی دیگر علایمی را نشان نمی دهند اما تاکنون کسی دلیل این امر را نفهمیده است. محققین دانشگاه استنفورد به بررسی اثر موارد متوسط تا شدید COVID-19 روی بیماران پرداخته اند.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 09:00
مطالعه ای در زمینه سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خونی قابل استفاده کمک کند
بیش از ربع قرن است که تحقیقات گسترده¬ای در جهت معالجۀ بیماران مبتلا به لوکمیا با استفاده از سلولهای بنیادی خون ساز به انجام رسیده است. یکی از این رویکردها، گرفتن سلول های فرد بیمار و بازبرنامه ریزی آن ها برای تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) است که قادر باشد انواع سلول های بدن از جمله سلول های بنیادی خون ساز را تولید کند. اما اشکال استفاده از این سلول ها امکان سرطان زایی آن ها است.
شنبه، 25 مرداد 1399 - 08:24
آیا سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی کاندیدای مناسبی برای درمان COVID-19 هستند؟
در اواخر سال 2019 بود که کروناویروس جدید (SARS-CoV-2) در ووهان چین شیوع پیدا کرد و موارد ابتلا به آن روز به روز افزایش یافت و این بیماری به یک پاندمی جهانی تبدیل گردید.
چهارشنبه، 22 مرداد 1399 - 11:30
سلول های بنیادی پیرامون عروقی فعالیت استئوکلاست های استخوانی را مهار می کنند
استئوکلاست ها را ماکروفاژهای استخوانی می دانند که در بازآرایی استخوان و بازجذب استخوانی عملکرد قابل توجهی نشان می دهند و در برخی از بیماری ها فعالیت آن ها بیش از اندازه افزایش می یابد. اخیرا نقش آن ها در کاهش شانس موفقیت پیوند استخوان و مهندسی بافت استخوان نیز شناسایی شده است.
چهارشنبه، 22 مرداد 1399 - 11:00
مدل جدید سلول های بنیادی برای مطالعه نحوه بروز سرطان
در یک پژوهش بین رشته ای که بیولوژی سلول های بنیادی و بیولوژی تومورها را ترکیب کرده است، محققین انستیتو کارولینسکا سوئد به همراه محققین کانادایی و آلمانی توانسته اند نوع جدیدی از مدل سلول های بنیادی را برای مطالعه سرطان مغز ارائه دهند.
چهارشنبه، 22 مرداد 1399 - 10:30
سودمند بودن تزریق سلول برای بیماران قلبی
بیش از سه سال بعد از کارآزمایی بالینی که خیلی زود متوقف شد و نتوانست پیشرفتی در بهبود اسکارهای ناشی از حملات قلبی در بیماران نشان دهد، نتایج امیدوار کننده ای بدست آمده است که نشان دهنده این امر بوده است که سلول درمانی برای این بیماران سودمند بوده است.
چهارشنبه، 22 مرداد 1399 - 10:00
صفحه 3 از 10ابتدا   قبلی   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
کلیدواژه
کلیدواژه