(آرشیو ماه مرداد 1399)
رویکردی برای درمان اشکال نادر و لاعلاج نابینایی
بیماری بست(Best disease) که آن را تحت عنوان تخریب ماکولای ویتیلیفرم بست نیز می شناسند یک بیماری چشمی ارثی است که ظرف چند دهه منجر به نابینایی می شود. این بیماری می تواند به دلیل بیش از 200 جهش در ژن BEST1 رخ دهد.
دوشنبه، 13 مرداد 1399 - 08:00
موتاسیون های سرطانی ناشی از سموم باکتریایی قابل پیشگیری هستند
گزارشات سرطان را دومین دلایل مرگ در سراسر دنیا می دانند. در پژوهشی جدید در دانشگاه Duke محققین دریافته اند که موتاسیون های DNA در برخی از سرطان ها با سموم باکتریایی موسوم به کولیباکتین(colibactin) مرتبط هستند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 12:30
تحریک دارویی سلول های بنیادی عصبی برای درمان آسیب مغزی کودکان
در پژوهشی جدید دکتر رامی ایوب و همکارانش در دانشگاه تورنتو به دنبال بررسی این امر بوده اند که آیا تحریک دارویی (متفورمین) سلول های پیش ساز عصبی اندوژن می تواند موجب افزایش ریکاوری شناختی و ترمیم مغزی در آسیب ناشی از پرتو درمانی شود یا خیر.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 12:15
میکروبیوم روده استرس را به فاجعه سلول های داسی شکل تبدیل می کند
مطالعه ای جدید نشان داده است که استرس های روانی شدید منجر به دوره های انسداد عروقی دردناکی می شود که یکی از شایع ترین عوارض کم خونی داسی شکل(SCD) هستند و فرد را ناچار به بستری های طولانی مدت در بیمارستان می کنند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 11:45
کشف مکانیسم کشیدگی پوستی ناشی از کشش مکانیکی
ظرفیت پوست برای کشیده شدن بوسیله کشش های مکانیکی چندین دهه است که در جراحی پلاستیک و ترمیمی برای تولید پوست بیشتری که بتواند نواقص تولد و بافت های آسیب دیده را بپوشاند و هم چنین بازسازی سینه ها بعد از ماستکتومی استفاده می شود. مکانیسم سلولی و مولکولی که به موجب آن پوست به کشش مکانیکی پاسخ می دهد مشخص نیست.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 11:15
قدرت باروری تخمک چگونه حفظ می شود
محققین دریافته اند که وقتی مسیر مرگ سلولی در تخمک ها مهار می شود ، این تخمک ها قادر به ترمیم آسیب های شدید DNA و در نتیجه تولید فرزندان سالم هستند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 10:45
راهی برای افزایش شانس موفقیت پیوند سلول های شبکیه
محققین راهی را برای اصلاح تولید سلول های شبکیه مشتق از سلول های بنیادی جنینی و استفاده از آن ها برای درمان نابینایی در افراد مسن کشف کرده اند. آنها با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR / Cas9 ، موفق شده اند راهی را برای تغییر سلول ها و فرار آن ها از دست سیستم ایمنی و افزایش موفقیت پیوند بیابند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 10:30
روشی برای شناسایی کیفیت سلول های بنیادی
در حال حاضر راهی برای شناسایی کیفیت سلول های بنیادی قبل از استخراج های تهاجمی و دردناک از مغز استخوان و ... وجود ندارد. در تلاش برای حل این مشکل، محققین در A*STAR یک مارکر زیستی بالقوه را برای پیش غربالگری ظرفیت و پتانسیل رشد سلول های بنیادی مزانشیمی قبل از استخراج و جداسازی ارائه کرده اند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 10:00
بررسی مشکلات بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز
پیوند سلول های بنیادی خون ساز(HSCT) یک درمان موثر برای بسیاری از کودکان مبتلا به مشکلات بدخیم و خوش خیم است. افیوژن پریکاردی (تجمع مایعات پیرامون قلب) یک مشکل شناخته شده بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز است اما وقوع آن، ریسک فاکتورها و اثر آن روی مرگ و میر به خوبی شناخته نشده است.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 09:30
یک ژن محافظ در برابر آلزایمر و ایجاد یک پلت فرم سریع تست دارو
پژوهشی در دانشگاه کوئین ماری لندن منجر به کشف ژنی شده است که می تواند به طور طبیعی علایم بیماری آلزایمر را در سلول های مغز انسان سرکوب کند. هم چنین آن ها یک سیستم سریع غربالگری دارو را برای شناسایی دارو و درمان هایی که آلزایمر را به تاخیر می اندازند یا مهار می کنند، طراحی کرده اند.
یکشنبه، 12 مرداد 1399 - 09:00
اسید چربی که می تواند سلول های سرطانی انسانی را بکشد
محققین نشان داده اند که اسید چربی به نام دی هوموگاما-اسید لینولنیک(DGLA) می تواند سلول های سرطانی انسان را بکشد.
شنبه، 11 مرداد 1399 - 11:45
چگونه متابولیسم روی بلوغ سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های iPS تاثیر می گذارد
ویژگی یابی و تایید سلول های اندوتلیالی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(hiPSC-ECs) شواهدی را برای شبیه سازی بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیک حیاتی ارائه کرده است، اما به دلایلی مانند عدم تشکیل اجسام ویبل-پالاد (Weibel-Palade bodies)، این سلول های اندوتلیالی از عملکرد کامل و بالغی برخوردار نیستند.
شنبه، 11 مرداد 1399 - 11:15
ریه های اهدایی شدیدا آسیب دیده را می توان با موفقیت در بیرون از بدن احیا کرد
بیماری های تنفسی، سومین دلیل مرگ در سراسر دنیا هستند و پیوند ریه هنوز هم بهترین راه درمان بیماران مبتلا به بیماری های ریوی پیشرفته است. برخلاف پیشرفت های زیادی در این زمینه، پیوند ریه به دلیل کمبود اهدا کننده سالم و هم چنین به دلیل این که اغلب ریه ها به دلیل آسیب های شدید اما برگشت پذیر قابل استفاده نیستند، با محدودیت مواجه است.
شنبه، 11 مرداد 1399 - 11:00
شناسایی میکروRNA که اجازه رشد مجدد مو را می دهد
محققین دانشگاه کارولینای شمالی یک میکروRNA را شناسایی کرده اند که می تواند بازسازی مو را بهبود ببخشد. این میکروRNA تحت عنوان miR-218-5p نقش مهمی را در تنظیم مسیرهای دخیل در بازسازی فولیکولی بازی می کند و می تواند کاندیدایی برای طراحی و تولید داروها در آینده باشد.
شنبه، 11 مرداد 1399 - 10:30
چگونه سلول های بنیادی مشتق از چربی عضلات ایسکمی شده را ترمیم می کنند
ایسکمی های اندام های حرکتی یکی از اختلالات شایع در بسیاری از افراد هستند و پژوهشگران بسیاری به دنبال استفاده از پتانسیل سلول های بنیادی بویژه سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی برای درمان این عارضه بوده اند.
شنبه، 11 مرداد 1399 - 10:15