(آرشیو ماه آذر 1399)
روشی موثر برای ترمیم طبیعی دندان
زمانی که دندان دچار تروما یا فساد می شود، سه لایه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند: لایه خارجی یا مینا، لایه میانی یا دنتین و لایه داخلی یا پالپ نرم دندان. پژوهش های گذشته نشان داده است که داروی Tideglusib می تواند با تحریک تولید لایه میانی(دنتین) به حفاظت از لایه داخلی کمک کند و اجازه ترمیم خودبخود دندان را بدهد.
یکشنبه، 30 آذر 1399 - 09:30
راهی برای حفظ قدرت باروری سلول های تخمک
محققان دریافته اند که وقتی مسیر مرگ سلولی در تخمک ها مهار می شود ، این تخمک ها قادر به ترمیم آسیب های شدید DNA و در نتیجه تولید فرزندان سالم هستند.
یکشنبه، 30 آذر 1399 - 09:00
موثر بودن ژن درمانی علیه سکته مغزی
سکته مغزی علت اصلی مرگ و ناتوانی شدید طولانی مدت با درمان های محدود است . یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور گونگ چن در دانشگاه جینان، گوانگژو ، چین اخیراً گزارش دادند که اولین مطالعه غیر انسانی نشان می دهد که بازسازی عصبی با استفاده از سلول های گلیالی داخلی مغز برای ترمیم آسیب ناشی از سکته مغزی موفق آمیز بوده است.
شنبه، 29 آذر 1399 - 08:45
روشی ایمن و هدفمند برای ژن درمانی با استفاده از CRISPR
لیپوزوم های فعال شده با نور می توانند به ژن درمانی با استفاده از CRISPR کمک کنند و این روش می تواند ایمن تر و مستقیم تر از روش های فعلی باشد.
شنبه، 29 آذر 1399 - 08:14
تولید آنتی بادی های مختلف در پاسخ به SARS-CoV-2 درکودکان
کودکان و بزرگسالان در پاسخ به عفونت با ویروس کرونا SARS-CoV-2 ، انواع مختلفی از آنتی بادی ها را تولید می کنند و در یک مطالعه جدید محققین کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا نشان داده شد که روند عفونت و پاسخ ایمنی در کودکان به علت تفاوت در آنتی بادی ها مشخص است و اکثر کودکان به راحتی ویروس را از بدن خود حذف می کنند.
شنبه، 29 آذر 1399 - 07:45
سلول های ایمنی روده ممکن است به بهبود MS کمک می کنند
تیمی از پژوهشگران UCSF برای اولین بار نشان داده اند که سلول های ایمنی روده در هنگام ظاهر شدن بیماری مولتیپل اسکلروزیس(MS) در بیماران به ناحیه مغز وارد می شوند. به نظر می رسد که این سلولهای روده ای نقش محافظتی دارند و به کمک آنها علائم بهبودی MS پدیدار می شود.
جمعه، 28 آذر 1399 - 11:35
تولید «ریه‌های کوچک» آزمایشگاهی برای درک بهتر بیماری COVID-19
گروهی از دانشمندان کره جنوبی و انگلیس با تولید "ریه‌های کوچک" از بافت اهدایی در بیمارستان کمبریج، به یافته‌های جدیدی در مورد چگونگی بیمار شدن و آسیب دیدن ریه‌ها توسط کووید-۱۹ دست یافتند.
پنجشنبه، 27 آذر 1399 - 13:51
استفاده از سلول های بنیادی برای حفظ قدرت بینایی
در پژوهشی جدید، محققین نشان داده اند که در زمان تولد، سلول های پیش ساز عصبی در بافت عصب بینایی وجود دارند که برای چندین دهه باقی می مانند و به تغذیه فیبرهای عصبی که عصب بینایی را شکل می دهد نقش دارند.
پنجشنبه، 27 آذر 1399 - 13:50
پتانسیل سلول درمانی  برای بهبود اثرات ناشی از حمله قلبی
هر چند تزریق سلول های قلبی آلوژن موسوم به سلول های مشتق از کاردیوسفیرها(CDCs) قادر به کاهش میزان بافت اسکار بر جای مانده روی عضلات قلبی در نتیجه حمله قلبی نیست اما ارزیابی های انجام گرفته حاکی از مفید بودن این رویکرد بوده است.
پنجشنبه، 27 آذر 1399 - 13:39
بیولوژی سنتتیک و یادگیری ماشینی به تولید کبدهای آزمایشگاهی سرعت می بخشد
پژوهشگران در دانشکده پزشکی پیتزبورگ بیولوژی سنتتیک را با یک الگوریتم یادگیری ماشینی ترکیب کرده اند تا ارگانوئیدهای کبدی دارای سیستم خونی و صفراوی را تولید کنند. این ارگانوئیدها بعد از پیوند به موش دچار نارسایی کبدی، عملکردهای کبدی را احیا کرده و موجب افزایش طول عمر جانور شدند.
ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1399 - 12:25
دستکاری سلول های بنیادی مغز استخوان به لنفوئید ذاتی و سلول های کشنده ذاتی
پژوهشگران دانشگاه کلرادو در مطالعه ای جدید به دستکاری سلول های بنیادی مغز استخوان و تبدیل آن ها به لنفوئید ذاتی و سلول های کشنده ذاتی پرداخته اند.
ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1399 - 12:00
امیدوار کننده بودن ژن درمانی برای کم خونی داسی شکل
در پژوهشی جدید، تیمی از محققین آلمانی، کانادایی و فرانسه از فناوری ویرایش ژنوم CRISRP/Cas9 برای تقویت تولید هموگلوبین جنینی در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل استفاده کرده اند.
ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1399 - 11:29
شناسایی ژن های مسئول پیری سلولی
بازبرنامه ریزی سلولی می تواند پیری را معکوس کند و این در حالی است که پیری موجب کاهش فعالیت ها و عملکردهای سلول های بنیادی/استرومایی مزانشیمی می شود و به همین دلیل محققین بدنبال شناسایی مکانیسم های مولکولی هستند که بتوانند از آن ها برای معکوس کردن پیری استفاده کنند.
ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1399 - 11:00
دلیل ضخیم شدن پوست به دلیل GvHD بعد از پیوند سلول های بنیادی چیست؟
گاهی بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز، سلول های ایمنی مربوط به اهدا کننده بافت های گیرنده را به عنوان غریبه شناسایی می کنند و این امر منجر به شروع اختلالاتی موسوم به بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) می شود که به طور عام آن را رد پیوند نیز می نامند.
ﺳﻪشنبه، 25 آذر 1399 - 10:30
تولید تیموس دارای عملکرد از سلول های انسان
تیموس یک اندام لنفوئیدی است که برای بلوغ و انتخاب سلول های T حیاتی است.
دوشنبه، 24 آذر 1399 - 12:00
صفحه 1 از 5ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  بعدی   انتها   
کلیدواژه
کلیدواژه