تحریک اهدای خون بند ناف با آگاهی دادن های اطلاعاتی و رفتاری

تاریخ انتشار: جمعه 06 بهمن 1396 | امتیاز: Article Rating

خون بند ناف منبعی از سلول های بنیادی خون ساز است که برای درمان بیماری های تهدید کننده حیات مانند لوکمیا و لنفوما ضروری است. با این حال، تنها درصد کوچکی از والدین بعد از زایمان این منبع را اهدا می کنند. تصمیم برای اهدای خون بند ناف در زمان بسیار خاصی رخ می دهد و در واقع زمانی است که احتمالا والدین فشارهای احساسی، اطلاعاتی و تصمیم گیرنده ای را تجربه می کنند؛ این ویژگی های اهدای خون بند نا آن را از سایر فعالیت های طرفدار اجتماع(بشر دوستانه) متمایز می سازد. در همکاری با یک کلینیک OB-GYN در میلان ایتالیا، ما اولین کارآزمایی تصادفی کنترل شده را انجام دادیم که ابزارهایی از علوم رفتاری را برای تهییج اهدای خون بند ناف بکار می برد و دستاوردهایی که آگاهی دادن های اطلاعاتی و رفتاری می تواند فراهم آورد را کمی سازی می کنند. ما دریافتیم که اطلاعات و تعهدات نرم، میزان اهدای خون بند ناف را افزایش می دهد؛ رویکردی که به صورت نزدیک شدن به پدر و مادر با نزدیک شدن زایمان و یادآوری های متعدد به آن ها صورت می گیرد و قوی ترین اثر را دارد. با این حال، بخش قابل توجهی از زنانی که موافقت خود با اهدا را اعلام می کنند به دلیل محدودیت های سازمانی قادر به این کار نیستند. ما دریافتیم که یک مداخله ساده و غیر تهاجمی برای نشان دادن نقص های اطلاعاتی و محدودیت ها و فعالیت زیر پوستی در این زمینه می تواند به طور قابل توجهی اهدای الهام بخش خون بند ناف را بویژه در صورتی که با حمایت سازمانی همراه باشد، افزایش دهد.

Sci Rep. 2018 Jan 10;8(1):252. doi: 10.1038/s41598-017-18679-y.

Motivating Cord Blood Donation with Information and Behavioral Nudges.

Grieco D1, Lacetera N2, Macis M3, Di Martino D4.

Abstract

Umbilical cord blood is a source of hematopoietic stem cells essential to treat life-threatening diseases, such as leukemia and lymphoma. However, only a very small percentage of parents donate upon delivery. The decision to donate the cord blood occurs at a very specific time and when parents likely experience emotional, informational, and decisional overloads; these features of cord blood donation make it different from other pro-social activities. In collaboration with an OB-GYN clinic in Milan, Italy, we conducted the first randomized controlled trial that applies tools from behavioral science to foster cord blood donation, and quantified the gains that informational and behavioral "nudges" can achieve. We found that information and "soft" commitments increased donations; approaching expecting parents closer to the delivery date and providing them with multiple reminders, moreover, had the strongest impact. However, a significant portion of women who expressed consent to donate could not do so because of organizational constraints. We conclude that simple, non-invasive behavioral interventions that address information gaps and procrastination, and that increase the salience of the activity can substantially enhance altruistic donations of cord blood, especially when coupled with organizational support.

PMID: 29321654
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو سالانه
آرشیو سالانه
نظرات خوانندگان
نظرات خوانندگان