تاریخ انتشار: یکشنبه 28 آبان 1391
بیش از 50 درصد از ژنوم انسان در مغز است
استاد پاتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران:

  بیش از 50 درصد از ژنوم انسان در مغز است

استاد پاتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : حدود 35 هزار ژنوم در انسان شناسایی شده که بیش از 50 درصد از ژنوم ها در مغز است .
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، دکتر ˈمحمد حسن کریمی نژادˈگفت: ژنوم به کل محتوای ژنتیکی یک سلول گفته می شود . کل محتوای ژنتیکی سلول شامل دی ان ای هسته، کلروپلاست و میتوکندری است .ژن ها تمامی اطلاعات مربوط به ساخت پروتئین های مورد نیاز هر موجود زنده را دارند. این پروتئین ها وضعیت شکل ظاهری و چگونگی متابولیسم مواد غذایی و یا مبارزه با آلوده کننده ها و گاهی اوقات حتی چگونگی رفتار را تعیین می کند.

وی خاطر نشان کرد : یکی از رشته هایی که با ژنتیک عجین شده است ، بیماری های ˈنوروژنتیک ˈ است . بیماری نوروژنتیک غالبا با ضایعات مغزی همراه است و منجر به ناراحتی حرکتی ، تشنج و یا به شکل کند ذهنی بروز می کند.

استاد پاتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیماری های نوروژنتیک به بیماری های عصبی گفته می شود که منشاء ژنتیکی دارند . البته باید گفت که برخی از بیماری ها نیز ناشی از اشکالات متابولیک است .

وی خاطرنشان کرد : هرکدام ازآنزیم ها و پروتئین های تولید شده در بدن ، محصول فعالیت یک ژن است اگراشکالی در فعالیت این ژن ها پیدا شود در نتیجه مقدار ترکیبات شیمیایی در خون تغییر می کند و این امر بر روی سلول های دیگر اثر می گذارد و در نتیجه ممکن است بیماری های مغز و اعصاب در فرد بروز می کند.

وی افزود : در حال حاضر دانشمندان و محققان جهان ساختمان ژن را شناسایی کرده و نحوه فعالیت کروموزم ها را مشخص کرده اند اما تحقیقات جهانی در زمینه ژن ها نیازمند مطالعات گسترده تراست .

کریمی نژاد خاطرنشان کرد: سالهاست که پزشکی از تک رشته ای بودن خارج شده است . به طور مثال رشته های پاتولوژی ، نروپاتولوژی و درماتولوژی امروزه با علم ژنتیک عجین شده اند .

به گفته وی ایران تاکنون در زمینه علم ژنتیک پیشرفت های زیادی داشته است . انجمن نوروژنتیک ایران در سال 1383 تاسیس شد.ایران دومین کشور جهان پس از کشور آلمان بوده که این انجمن تخصصی در آن راه اندازی شده است .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه