تاریخ انتشار: یکشنبه 17 دی 1396
مبارزه با سرطان به کمک سرطان: کشت های سلولی سه بعدی به ایجاد درمان های دقیق کمک می کنند

  مبارزه با سرطان به کمک سرطان: کشت های سلولی سه بعدی به ایجاد درمان های دقیق کمک می کنند

آرایه های شبه لانه زنبوری از سلول های سرطانی رشد یافته در آزمایشگاه می تواند به ایجاد درمان های فردی و خصوصی برای سرطان تخمدان کمک کند. این بیماری سالانه در آمریکا بیش از 14000 نفر را به کام مرگ می کشاند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین فرایندی را طراحی کرده اند که به موجب آن تعداد اندکی سلول توموری مشتق از بیماران منجر به رشد صدها توده سلولی کشت شده موسوم به اسفروئید می شود. در این آرایه که شامل 384 قطره معلق(hanging drop) است، هر اسفروئید درون قطرات کوچکی از محیط کشت خاص قرار دارد. این شرایط منجر به رشد سلول ها در شرایطی مانند بدن می شود. در نهایت، این اسفروئیدها می توانند به عنوان یک ابزار تحقیقاتی برای تست داروهای مختلف و شناسایی بهترین ترکیب دارویی برای هر فرد بیمار مورد استفاده قرار گیرند. در واقع این روش، موجب می شود که سلول های سرطانی شرایطی مانند سلول های توموری موجود در بدن را تداعی کنند. در حال حاضر شرایط کشت مورد استفاده برای سلول های سرطان تخمدان شامل کشت دو بعدی است که شرایط بدنی را به خوبی تداعی نمی کنند. اسفروئیدهای سه بعدی کشت شده، می توانند پیش بینی صحیح تری از نحوه عملکرد و اثر داروی روی سرطان داشته باشند.

در مطالعه اخیر، محققین اسفروئیدهای سرطانی کشت شده را با داروهای سرطانی تیمار کردند و پاسخ آن ها را با سلول های سرطان تخمدانی جدا شده از بیمار و پیوند شده به موش مقایسه کردند. آن ها نشان دادند که پاسخ این اسفروئیدها دقیقا با سلول های طبیعی پیوند شده به موش مشابه بود. سرطان تخمدان بسیار خطرناک و کشنده است. در واقع این سرطان به صورت اسفروئیدهای شناوری درون حفره شکمی رشد می کند و به هر جایی که متاستاز کند(از جمله روده، کبد و دیواره شکمی) منجر به ایجاد تومورهای جدید می شود. سلول های درون این اسفروئیدها جهش یافته و اغلب تبدیل به سلول های مقاوم به شیمی درمانی می شوند.

استفاده از کشت سلول های سرطانی به صورت قطرات معلق و ایجاد اسفروئید، شرایط را برای بدست آوردن سریع داده از تیمارهای دارویی متعدد فراهم می کند. این نکته بسیار کلیدی است، زیرا شیمی درمانی اغلب نیازمند کوکتیل پیچیده ای از داروهای متعدد است که همگی با هم تجویز می شوند. این اسفروئیدها شرایط را برای تست بسیاری از این کوکتیل ها به صورت همزمان فراهم می کند. این اسفروئیدها گام مهمی به سمت طب شخصی و اختصاصی برای بیماران سرطانی محسوب می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه