تاریخ انتشار: دوشنبه 20 فروردین 1397
پتانسیل نانو محیط سه بعدی برای پژوهش های آزمایشگاهی سرطان

  پتانسیل نانو محیط سه بعدی برای پژوهش های آزمایشگاهی سرطان

محققین دانشگاه اوکایاما از یک ماتریکس نانوی سه بعدی برای بدست آوردن دیدگاه هایی در مورد این که چگونه انواع مختلف سلول ها، ویژگی های سلول های بنیادی سرطانی را در این محیط تقلید می کنند، استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که در مجله PLOS One به چاپ رسیده است، محققین نشان داده اند که محیط نانو، الگوهای مجزای تجمع سلولی و ویژگی های زیستی که یادآور تومورها هستند را افزایش می دهد. در آزمایش هاس زیستی سلول ها معمولا روی ماتریکس های دو بعدی رشد می کنند. اگرچه سلول ها به خوبی به سطح می چسبند اما این فرایند چسبندگی می تواند گهگاهی ویژگی های زیستی طبیعی سلول ها را پنهان کند. به همین دلیل نیاز به جایگزینی برای محیط دو بعدی برای کشت و مطالعه سلول های سرطانی است. ظروف نانوکشت(NCPs)، ماتریکس های تخصصی در مقیاس نانو هستند که داربست موجود در شرایط بدنی را شبیه سازی می کنند. ظروف نانو کشت، فضایی را برای مهاجرت آزادانه و بدون چسبیدن به ته ظرف و مجتمع شدن با سایر سلول ها ارائه می کنند؛ همه این ویژگی ها برای تومورها ضروری هستند.

دکتر تاکانوری و همکارانش در اوکایاما، از ویژگی های این ظروف نانو کشت برای مطالعه 67 رده سلول زیستی استفاده کردند و روی طیفی از سلول ها فوکوس کردند که می توانند به موفقیت به سلول های سرطانی تبدیل شوند. یک ویژگی قابل توجه سلول های سرطانی، توانایی آن ها برای رشد در بدن حتی در شرایط با اکسیژن پایین است. تحت این شرایط، سلول های سرطانی تمایل دارند ویژگی های شبه سلول های بنیادی نشان دهند  و در نتیجه به سلول های بنیادی سرطانی(CSCs) تبدیل می شوند. محیط درون تجمعات سلولی می تواند منجر به محرومیت اکسیژن برای سلول های موجود در این قسمت شود. در این محیط های نانوکشت، برای القای بنیادینگی، محیط رشد حاوی مواد غذایی تحت عنوان محیط القای سلول های بنیادی مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که اغلب رده های سلولی اسفروئیدهایی از سلول های توموری را شکل می دهند، الگوی جدیدی از تجعمات شبه خوشه انگوری(GLA) نیز در برخی از موارد دیده می شود. برای آنالیز بیشتر، سلول های شکل دهنده این تجمعات شبه خوشه انگوری موسوم به سلول های PC-3 روی ظرفو نانو کشت، رشد داده شدند و سپس به موش تزریق شدند. نه تنها تجمعات شبه خوشه انگوری PC-3 بزرگ شده و ایجاد تومور کردند، بلکه آن ها سریعا به سایر اندام ها نیز مهاجرت کردند، این در حالی است که سلول هایی اسفروئیدها چنین رفتاری نداشتند. حضور محیط القا کننده سلول های بنیادی در ظروف نانو کشت، تشکیل تجمعات بزرگ تر سلول های PC-3 را تحریک کرد که این امر از طریق افزایش نیروهای چسبندگی بین سلولی صورت می گیرد.

سلول های بنیادی سرطانی، پروفایل ژنتیکی غیر معمولی دارند که شامل ژن های سلول های بنیادی و ژن های سلول های سرطانی است. انکوباسیون سلول های PC-3 در ظروف نانو کشت منجر به القای شمار زیادی از ژن های القا کننده پرتوانی و بنیادینگی، همراه با ژن های القا کننده توموری می شود. این سلول های بنیادی سرطانی، اگزوزوم های حاوی EpCAM(یکی از پروتئین های CSC) را ترشح می کنند. با مطالعه مایعات خارج سلولی، محققین دریافتند که اگزوزوم های بدون HSP90α نیز به وفور تحت این شرایط آزاد می شوند. این مطالعه ظروف نانوکشت را ماتریکس ایده آلی برای شبیه سازی تولید تومورها در آزمایشگاه معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه