تاریخ انتشار: دوشنبه 14 آبان 1397
تنظیم کننده های ژنتیکی جدید برای بازسازی بافتی

  تنظیم کننده های ژنتیکی جدید برای بازسازی بافتی

محققان درآزمایشگاه زیست شناسی MDI دریافتند ماده ی ژنتیکی سلول که در گذشته به نظر می رسید کارایی خاصی ندارد و junk نامیده می شد، نقش بسیار مهمی در بازسازی موجود زنده دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، RNA های بلند غیر کدکننده از بررسی پایگاه داده ی RegenDbase یافت شده است. کشف این RNA غیرکدکننده ی بلند و یافتن نقش آن در تنظیم بازسازی سلول می تواند به یافتن چگونگی توان بازساختی حیواناتی که توان بازسازی بالایی دارند مانند گورخرماهی و سمندر آبی کمک نماید. پاسخ به این سوال می تواند منجر به یافتن دارویی شود که مسیرخاموش ترمیم را روشن نماید زیرا ظرفیت بازسازی در انسان بالغ محدود است. بسیاری از بیماری های مزمن و تحلیل برنده بدلیل ظرفیت محدود بازسازی بافت های بدن ایجاد می شوند. با افزایش دانش محققین در مورد تنظیم ژنتیکی بازسازی در موجوداتی که ظرفیت بالایی برای بازسازی دارند شاید بتوان روزی بدن انسان را نیز بوسیله ی داروهایی که این مسیرها را دستکاری می نماید ترمیم نمود. بطوردقیق تر، محققینی که نقش RNA غیرکدکننده (junk) را دراولین بخش از بازسازی بافت قلب در گورخرماهی بررسی نمودند دریافتند که این RNA نمی تواند پروتئینی بسازد. RNA یا ریبونوکلئیک اسید به عنوان یک پیامبر سلولی عمل می کند که پیام ها را از DNA برای تولید پروتئین انتقال می دهد و از این پروتئین ها در عملکردهای زیستی استفاده کند. یکی از رازهایی بازسازی گورخرماهی که در سلول های قلبی انسان این خاصیت وجود ندارد نقش همین RNA ها می باشد. پروتئینی در گورخرماهی و انسان تقریبا ساختار یکسانی دارد اما تفاوت عملکرد آن ها این است که در گورخرماهی بوسیله یک قطعه RNA غیرکدکننده برای بازسازی تنظیم می گردد. در حال حاضر محققان پیشرفت های زیادی در زمینه ی زیست شناسی بازساختی دارند. زیست شناسی بازساختی علمی است که بوسیله ی آن دانشمندان می توانند با استفاده از ابزارهای ژنتیکی به کشف شبکه های ژنی ای بپردازند که اثرات آن ها بر روی یکدیگر می باشد. این شبکه ها مسئول عملکرد ژن های مختلف بر روی یکدیگر است و بر روی جانورانی انجام می شود که توانایی دارند بافت های آسیب دیده ی بدن خود را بسازند. استفاده از این ابزارها به محققین امکان تشکیل اطلسی از ژن ها را در گورخرماهی می دهد که به بازسازی بافت قلبی کمک می کند و آن را با سایر موجودات مقایسه می نماید. اطلاعات بدست آمده از این مطالعه پس از انجام آنالیزهای کامپیوتری، به صورت یک الگوی واحد از بیان ژن در پایگاه اطلاعاتی ژنی در کنار سایر گونه ها قرار گرفت. نقش بیش از 90 درصد ماده ی ژنتیکی ای که در داخل سلول قرار دارد هنوز مشخص نمی باشد و باعث ایجاد این سوال شده است که پس چرا این توالی ها وجود دارند و نقش آن ها چیست. در نهایت اطلاعات بدست آمده و در پایگاه اطلاعات قرار گرفته با سایر اطلاعات بدست آمده از موجودات دیگر مقایسه نمودند.

اطلاعات به دست آمده به دانشمندان کمک می کرد کدهای ژنتیکی را ترجمه نمایند و آن را از گونه ای به گونه ی دیگر شناسایی نمایند. هر چیز در زیست شناسی یک دستور تهیه دارد. اگر دستورالعمل برای بازسازی بافت های  گورخر ماهی وجود داشته باشد می توان از آن برای سایر موجودات زنده مانند پستاندران نیز استفاده نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه