تاریخ انتشار: شنبه 19 آبان 1397
اولین گام در زیست مهندسی رحم انسانی برای درمان بیماری های اندومتر

  اولین گام در زیست مهندسی رحم انسانی برای درمان بیماری های اندومتر

محققین در دانشکده پزشکی Northwestern اولین گام ها را در جهت زیست مهندسی رحم انسانی و درمان اندومتریوز برداشته اند. اندومتریوز را فاکتور اصلی ناباروری و سرطان اندومتر می دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که سلول های بنیادی پرتوان انسانی(iPSCs) می توانند برای تبدیل شدن به سلول های رحمی سالم برنامه ریزی شوند و پتانسیل قرار گرفتن درون رحم را دارند. سلول های iPS از آن جایی که از خود بیماران گرفته می شوند، می توانند دستکاری شده و نواقص بیماری زای شان ترمیم شود. این امر، این سلول ها را گزینه ای بهینه برای تولید سلول های رحمی و  اتو پیوند به بیماران می سازد، زیرا این سلول ها بوسیله سیستم ایمنی خود بیمار رد نمی شوند.

اندومتریوم، پوشش داخلی رحم است و اندومتریوز بیماری است که به دلیل مشکلات این پوشش برای خانم ها ایجاد می شود و ده درصد خانم هایی که در سن تولید مثلی قرار دارند به آن دچار می شوند. درمان طولانی مدت موثری برای این بیماری وجود ندارد و در برخی شرایط شدید، اندومتریوز می تواند پیش زمینه ای برای سرطان تخمدان باشد. اندومتریوز زمانی رخ می دهد که سلول های اندومتری رحم زنان به مقادیر کافی هورمون لانه گزینی موسوم به پروژسترون پاسخ نمی دهند. این سلول های غیر طبیعی موسوم به فیبروبلاست های استرومایی اندومتری ناقص از طریق مجاری فالوپ سفر کرده و با بافت های شکمی و تخمدان ها در پایین شکم می روند. رشد خارج رحمی بافت شبه اندومتریومی منجر به دردهای لگنی شدید، ناباروری و بروز چسبندگی های خارج رحمی می شود و خطر سرطان تخمدان را افزایش می دهد. زنان با سلول های اندومتری غیر طبیعی ممکن است دچار ناباروری شوند که به این دلیل است که سلول های اندومتری نمی توانند از جنین در حال لانه گزینی حمایت کنند. همین امر موجب شده است که محققین به دنبال راهی برای جایگزینی سلول های اندومتری باشند.

همان طور که گفته شد، در اینن مطالعه محققین نشان دادند که امکان تولید سلول های اندومتری از سلول های iPS مشتق از خود بیماران وجود دارد. این سلول های اندومتری به خوبی به پروژسترون پاسخ می دهند. محققین گام بعدی را پیوند این سلول های طبیعی و جایگزین کردن سلول های بیمار موجود در رحم با سلول های رحمی سالم می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه