تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 خرداد 1403
استفاده از ویروس برای از بین بردن سرطان
یادداشت

  استفاده از ویروس برای از بین بردن سرطان

محققان طی تحقیقاتی دریافتند دستکاری ویروس‌های انکولیتیک می‌تواند راهی برای مبارزه با سرطان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ویروس درمانی نوعی ایمونوتراپی سرطان است که از ویروس‌های اصلاح شده برای لیز سلول‌های سرطانی و ایجاد پاسخ‌های ایمنی ضد تومور استفاده می‌کند. از نظر مکانیکی، تکثیر ویروس داخل تومور به عنوان یک سیگنال خطر قوی برای سیستم ایمنی عمل می‌کند، سرکوب سیستم ایمنی تومور را کاهش می‌دهد و باعث نفوذ سلول‌های ایمنی به داخل تومور می‌شود. همزمان، لیز سلول‌های تومور به واسطه ویروس منجر به آزاد شدن آنتی‌ژن‌های توموری می‌شود که می‌توانند سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن برای پر کردن و فعال کردن لنفوسیت‌های T سیتوتوکسیک خاص تومور جذب می‌شوند. بنابراین، ظرفیت ویروس برای تکثیر مؤثر و کشتن سلول‌های سرطانی و عمل به‌عنوان یک سیگنال خطر در داخل تومور از عوامل کلیدی برای دستیابی است.

 اثرات ضد توموری موثر

ویروس واکسینیا (VACV)، نمونه اولیه واکسن ویروس زنده انسانی که برای ریشه‌کن کردن آبله استفاده می‌شود، به دلیل چرخه تکثیر سریع و لیتیک، سابقه ایمنی ثابت شده در انسان و ظرفیت بالای آن در ترکیب، یکی از امیدوارکننده‌ترین ناقل‌ها برای تولید عوامل انکولیتیک است. علاوه بر این، سویه‌های VACV بسیار ایمنی‌زا هستند و این ایمنی‌زایی را می‌توان با حذف هدفمند ژن‌های ویروسی خاص برای افزایش تشخیص تومور توسط سیستم ایمنی بهبود داد. علاوه بر استفاده از آنها به عنوان عوامل انکولیتیک، VACV همچنین به عنوان پلتفرم واکسن همه کاره و موثر است. اصلاح شده VACV Ankara (MVA) یک سویه بسیار ضعیف شده از VACV است که همانندسازی معیوب را در سلول های میزبان پستانداران نشان می‌دهد و به طور گسترده برای تحویل آنتی ژن‌های مشتق شده از پاتوژن‌های هترولوگ استفاده شده است. در طول دهه گذشته، ظرفیت درمان های مختلف ضد سرطان برای القای مرگ سلولی ایمونوژنیک (ICD) برای دستیابی به ایمنی موثر و طولانی مدت ضد توموری بسیار مهم ظاهر شده است. در تحقیقات جهانی برای درمان سرطان، محققان دریافته‌اند که ممکن است همان ویروس‌هایی باشد که سعی می‌کنیم از خود در برابر این بیماری محافظت کنیم و نویدبخش مبارزه با این بیماری کشنده هستند. سرماخوردگی یا آنفولانزا در آزمایشگاه‌های سراسر جهان مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا ببینند آیا می‌توان از آنها به طور ایمن و مؤثر برای حمله و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده کرد. این یک نظریه جدید نیست، اما آنقدر موفقیت نشان داده است که در حال بررسی برای طیف وسیعی از ویروس ها و انواع سرطان است. محققان این مطالعه بر این باورند که می‌توانند تقریباً هر ویروسی را برای انجام این کار مهندسی کنند زیرا تا زمانی که یک ویروس ایمن باشد و هیچ بیماری ایجاد نکند، می‌توانند آن‌ها را طوری مهندسی کنند که به عنوان درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند. این یک فناوری شگفت انگیز است و پتانسیل بسیار زیادی دارد. با این حال، ما باید مطمئن شویم که این فناوری با استانداردهای سختگیرانه در سطح جهانی توسعه می‌یابد. این تضمین می‌کند که این داروی شگفت انگیز ضد سرطان به شیوه ای مناسب توسعه یافته و به آن برسد.  برای این منظور، محققان در سراسر جهان که کاوش این فناوری نوظهور را هدایت می‌کنند، به این نتیجه رسیدند که داشتن یک کتاب راهنما با استانداردهایی در مورد توسعه و استفاده از ویروس‌ها برای مبارزه با سرطان، معروف به ویروس‌های انکولیتیک (OVs) مهم است.

تبدیل دشمنان به متحد

این مقاله OVs را به عنوان یک کلاس جدید از عوامل ایمونوتراپی سرطان توصیف می‌کند که سلول‌های سرطانی را آلوده و تخریب می‌کنند، در حالی که یک مزیت ثانویه از ارتقای ایمنی ضد تومور محافظتی را نیز ارائه می‌کنند. محققان این مطالعه عنوان کردند سیستم ایمنی آنها طوری طراحی شده است که تهدیدها را به روشی بسیار خاص تشخیص دهد. هنگامی که ما به ویروس یا باکتری آلوده می شویم، سیستم ایمنی ما می‌تواند فورا آنها را به عنوان بیگانه تشخیص دهد و برای از بین بردن آنها یک پاسخ ایمنی موثر ایجاد کند. سرطان ها، غیر بیگانه هستند، اما می‌توانند بدن را فریب دهند زیرا ویژگی های مشابه سلول‌های سالم دارند. این باعث می‌شود سیستم ایمنی فکر کند که هیچ کاری لازم نیست انجام دهد و به سرطان اجازه می‌دهد پنهان شده و گسترش یابد. بنابراین، دهه‌ها پیش، دانشمندان شروع به این سوال کردند که آیا ویروس‌هایی که با پاسخ ایمنی مؤثر از بین می‌روند، می‌توانند برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده شوند یا خیر. آنها دیده بودند که برخی از بیماران سرطانی که دچار عفونت شده بودند، در واقع گزارش دادند که سلول‌های سرطانی آنها کاهش یافته یا ناپدید شده است. اخیراً، مطالعات نشان داده‌اند که بیماران سرطانی که مبتلا به کووید-19 شده‌اند، پس از بهبودی از عفونت COVID-19، سرطان خود را پسرفت می‌کنند. این کاری است که این ویروس ها انجام می دهند. آنها توجه سیستم ایمنی شما را جلب می کنند و آنها را وادار به حمله به سرطان‌ها می‌کنند. این تقریباً معادل واکسیناسیون غیرمستقیم یک فرد است. برای مثال، اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را برای کووید آموزش دهید، واکسن کووید می‌زنید. در اینجا، اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را برای حمله به سرطان آموزش دهید، از یک انکولیتیک استفاده می‌کنید. ویروس سیستم ایمنی شما را آموزش می‌دهد تا سرطان را به عنوان یک تهدید تشخیص دهد.

از آزمایش تا درمان

قبل از اینکه OV ها در درمان استفاده شوند، باید آزمایش شوند تا مطمئن شوید که باعث بیماری نمی‌شوند و فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده، چین، اروپا و ژاپن تاکنون فناوری OV را تایید کرده‌اند که با موفقیت در درمان چندین سرطان مانند ملانوما استفاده شده است. ویروس‌هایی که برای درمان سرطان در نظر گرفته یا تایید شده اند عبارتند از هرپس سیمپلکس، ریو ویروس، سرخک و آدنوویروس. کشورکانادا هنوز استفاده از آن را تایید نکرده است، اما در خط مقدم تحقیقات OV قرار دارد و برخی از بزرگترین آزمایشگاه های جهان را بر روی توسعه آن متمرکز کرده است. هدف این مقاله حصول اطمینان از این است که افرادی که وارد این حوزه می‌شوند از بهترین شیوه‌ها پیروی می‌کنند تا دانش جدید با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد. این شامل همه چیزهایی است که از چه ویروس‌هایی باید استفاده شود و ویژگی‌های آن‌ها تا فرآیند رسیدن به مرحله‌ای که آماده درخواست برای آزمایش‌های بالینی هستند، چیست. داده‌های بالینی جدید هیجان‌انگیز از تعدادی ویروس انکولیتیک باعث ایجاد هیجان در این زمینه می‌شود. بسیار مهم است که استانداردهای دقیقی تنظیم شود تا امکان مقایسه ایمنی و کارایی این محصولات ویروسی نوآورانه را فراهم کند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه