تاریخ انتشار: یکشنبه 20 خرداد 1403
miRNA در میدان نبرد سرطان
یادداشت

  miRNA در میدان نبرد سرطان

مطالعات نشان دادند که miRNA نقش بسزائی در مبارزه با سرطان دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان زایی فرآیند پیچیده‌ای است که با تغییرات پیچیده در بافت شناسی اندام، بیوشیمی، اپی ژنتیک و ژنتیک مشخص می‌شود. در این چشم‌انداز پیچیده، سلول‌های بنیادی سرطانی (CSCs) به‌ عنوان انواع سلول‌های متمایز با ویژگی‌های منحصربه‌فردی ظاهر شده‌اند که به طور قابل‌توجهی در پاتوژنز سرطان نقش دارند. مسیر سیگنالینگ WNT نقش مهمی در حفظ پرتوانی سلول‌های بنیادی سوماتیک ایفا می‌کند. با این حال، در سرطان، بیان بیش از حد واسطه‌های WNT باعث افزایش فعالیت β-کاتنین می‌شود که منجر به پدیده‌هایی مانند عود و نتایج نامطلوب بقا می‌شود. نکته قابل توجه، CSC ها سیگنال دهی WNT بیشتری را در مقایسه با سلول‌های سرطانی حجیم نشان می‌دهند و بینش جالبی را در مورد ویژگی‌های عملکردی آن‌ها ارائه می‌دهند. MicroRNA ها (miRNAs)، به عنوان تنظیم کننده‌های بیان ژن پس از رونویسی، فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف را در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان تعدیل می‌کنند. تنظیم یا کاهش miRNA ها می‌تواند بر تولید پروتئین‌های پروانکوژن یا ضد سرطان زا تأثیر بگذارد و بر فرآیندهای سلولی تأثیر بگذارد که هموستاز بافتی را حفظ می‌کند و باعث افزایش آپوپتوز یا تمایز حتی در سلول‌های سرطانی می‌شود. 
 نقش miRNA ها در سرطان
وجود یک بدخیمی می‌تواند باعث اختلال در تنظیم miRNA ها شود. این اولین بار در مطالعه ای روی لوسمی لنفوسیتی مزمن مشاهده شد که در آن عدم وجود دو ژن miRNA، miR-15a و miR-16-1، به حذف کروموزوم 13q14 نسبت داده شد. در نتیجه، انواع سرطآن‌های انسانی برای به دست آوردن نقشه ژن miRNA مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد قابل توجهی از miRNA ها در مناطقی از کروموزوم قرار دارند که مستعد حذف یا تکثیر هستند. از آنجایی که miRNA ها در مکآن‌های ناپایدارتر ژنوم قرار دارند، مستعد تغییرات ژنتیکی هستند که منجر به بروز اختلالات بیشتر می‌شود.
ناهنجاری‌های ژنومی
جهش در محل ژن‌ها و تعداد کپی miRNA ها منجر به سطح بیان miRNA ناهنجار در سلول‌های تومور در مقایسه با سلول‌های طبیعی می‌شود. گزارش شده است که افزایش بی ثباتی کروموزومی در ژن‌های کدکننده miRNA ها را می‌توان به تکرار ذاتی آن نسبت داد. رونویسی تقریباً نیمی از miRNA ها از ناحیه بین ژنی انجام می‌شود و اینترون‌ها حدود 40 درصد از miRNA های رونویسی شده را تشکیل می‌دهند. رونویسی miRNA ها از اینترون‌ها همزمان با ژن‌های میزبان است در حالی که رونویسی miRNA های بین ژنی به خوبی درک نشده است. نواحی تومورزای ژنوم یا نواحی مجاور مکان‌های شکننده حاوی چندین miRNA هستند.
تغییرات اپی ژنتیک
در سرطان، تغییرات اپی ژنتیکی مانند الگوهای بی‌ثبات‌کننده تغییرات هیستون، هیپرمتیلاسیون غیر معمول در محل‌های ژن‌های سرکوب‌کننده تومور، و هیپومتیلاسیون جهانی DNA ژنومی معمولاً مشاهده می‌شود. تغییرات اپی ژنتیکی همچنین ممکن است در مکآن‌هایی در ژنوم که miRNAها را کدگذاری می‌کنند، قابل مقایسه با تغییرات توالی کدکننده پروتئین رخ دهد. یک مطالعه روی سرطان تخمدان اپیتلیال توضیح داد که اختلال در رونویسی در سراسر ژنوم را می‌توان به کاهش سطح بیان miRNA ها نسبت داد. خاموشی اپی ژنتیک و از دست دادن تعداد کپی ژنوم مسئول کاهش سطح miRNA تقریباً 15 تا 36 درصد است.
تنظیم miRNA در سطح رونویسی
فاکتورهای رونویسی مختلف بیان miRNA ها را تنظیم می‌کنند و بی نظمی در بیان miRNA ممکن است به دلیل تغییر در این عوامل رونویسی باشد. به منظور تنظیم موثر بیان ژن‌ها و مسیرهای سیگنالینگ، miRNA ها و فاکتورهای رونویسی با هم یکدیگر را تنظیم کنند چندین مطالعه مشاهده کرده‌اند که جمعیت قابل توجهی از اهداف miRNA فاکتورهای رونویسی هستند. فاکتورهای رونویسی که به طور معمول miRNA ها را در بدخیمی‌ها تنظیم می‌کنند، p53 و c-Myc هستند که توسط مطالعات مختلف گزارش شده است. در سرطان، TP53، ژن کد کننده p53، اغلب جهش می‌یابد.
چگونه ویژگی‌های Stemness در CSC ها با miRNA ها مرتبط است؟
ماهیت ساکن سرطان، شروع و پیشرفت آن به CSC ها نسبت داده شده است. نگرانی اصلی نرخ بقای پایین در سرطان با وجود ظهور رژیم‌های درمانی جدید، پایدار است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اغلب، درمان‌ها جمعیت CSC ها را افزایش می‌دهند و این به دلیل ویژگی‌های شروع سرطان، خود نوسازی و مقاومت دارویی در این سلول‌ها است. هنگامی که وضعیت miRNA ها در این سلول‌ها مورد مطالعه قرار گرفت، مشخص شد که برخی از آن‌ها بی نظم هستند. این امر انگیزه‌ای برای مطالعه miRNA ها در بدخیمی‌های مختلف ایجاد کرد. گروهی از محققان سلول‌های بنیادی سرطان کبد را در زمینه سرطان کبد مطالعه کردند و اثر miRNA-302a/d را در سرکوب ویژگی‌های CSC مانند خود نوسازی CSC نشان دادند.
برجسته بودن miRNA ها در مسیر سیگنالینگ WNT که در CSCها تنظیم نشده است
فعال شدن غیر طبیعی مسیر سیگنالینگ WNT در سلول‌های بنیادی سرطانی بدخیمی‌های مختلف مشاهده می‌شود. مسیر WNT متعارف نشان داده شده در اتصال لیگاندهای WNT به گیرنده‌های Frizzled (FZD) فعال می‌شود. در اتصال لیگاند، پروتئین 5/6 مرتبط با گیرنده لیپوپروتئین با چگالی کم گیرنده (LRP-5/6) فسفریله می‌شود و متعاقباً فسفوریلاسیون Disheveled (DVL) وجود دارد که به غشای پلاسمایی جذب می‌شود. در سیتوپلاسم، کمپلکس تخریبی متشکل از گلیکوژن سنتاز کیناز 3β (GSK-3β)، کازئین کیناز 1α (CK1α)، پولیپوز کولی آدنوماتوز (APC) و اکسین، β-کاتنین را جدا می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. هنگامی که DVL فسفریله شد، β-کاتنین از مجتمع تخریب آزاد می‌شود.
miRNA به عنوان ترکیبات دارویی
بخش قابل توجهی از مقررات سرطان به miRNA ها نسبت داده شده است و آن‌ها را جایگزین‌های درمانی ضروری می‌کند. آزمایشات in vitro و in vivo زمینه را برای ورود miRNA ها به سناریوی بالینی فراهم کرده است. miRNA ها به عنوان اهداف درمانی یا عوامل درمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که به ترتیب نیازمند مهار آن‌ها در سلول‌های هدف یا تحویل به سلول‌های هدف هستند. درمان جایگزینی برای از دست دادن یا سرکوب بیان miRNA استفاده می‌شود که در آن یک RNA دو رشته‌ای تقلیدی از miRNA استفاده می‌شود تا باعث سرکوب مناسب فنوتیپ سرطان شود. محل‌های اتصال آنتی‌سنس miRNA هدف در اسفنج miRNA وجود دارد و در نتیجه به عنوان سرکوب‌کننده miRNA هدف عمل می‌کند.
فرآیند بی نظمی در یک بدخیمی خاص ممکن است از طریق مسیرهای مختلف ناهنجاری‌های ژنومی، تغییرات اپی ژنتیکی، تنظیم رونویسی miRNA و بیوژنز نابجای miRNA ظاهر شود. چندین گزارش همچنین در مورد اهمیت تنظیم miRNA در سلول‌های طبیعی و اینکه چگونه اختلال در تنظیم آن‌ها باعث ایجاد ویژگی‌های CSC می‌شود و در نتیجه پیشرفت سرطان را تسهیل می‌کند، بحث کرده‌اند. miRNA ها هر یک از اجزای مسیر WNT را که محرک اصلی ساقه سرطان است، هدف قرار می‌دهند تا مسیر را ارتقا دهند یا تحت سلطه قرار دهند. آزمایشگاه ما در حال حاضر در حال کار برای درک اثر سرکوبگر تومور miR-203a بر CSCهای تخمدان است. داده‌های ما نشان می‌دهد که miR-203a می‌تواند ویژگی‌های CSC مانند حساسیت شیمیایی، EMT و آپوپتوز را مورد هدف قرار دهد، که مطابق با مطالعات تضاد WNT ما بر روی سلول‌های بنیادی سرطانی تخمدان است. بر اساس گزارش ها، miRNA ها ممکن است راه حلی برای مقابله با جدی ترین چالش عود سرطان امروز باشند. 
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه