تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 خرداد 1403
درمان جدید در برابر رد پیوند کلیه
یادداشت

  درمان جدید در برابر رد پیوند کلیه

محققان داروی Felzartamab را در رد پیوند کلیه مورد مطالعه قرار دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، رد با واسطه آنتی بادی (AMR) یکی از شایع‌ترین علل نارسایی پیوند کلیه است. با این حال، تا به امروز، هیچ درمانی برای مبارزه با این عارضه در دراز مدت مؤثر واقع نشده است. به عنوان بخشی از یک مطالعه بالینی بین‌المللی و چند رشته‌ای به رهبری گئورگ بوهمیگ و کاترینا مایر، بخش بالینی نفرولوژی و دیالیز، ، یک اصل درمانی جدید در پزشکی پیوند هر دو بی‌خطر بوده و بسیار موثر است. پیوند کلیه بهترین درمان برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است، اما اگر سیستم ایمنی گیرنده آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین‌های اهداکننده ایجاد کند، بسیاری از اعضای پیوندی با شکست مواجه می‌شوند. اگرچه چندین استراتژی برای درمان رد زودرس ناشی از آنتی‌بادی در پیوند کلیه بررسی شده است، نیاز به کارآزمایی بالینی برای آزمایش درمان‌های بالقوه برای رد دیررس با واسطه آنتی‌بادی وجود دارد. رد با واسطه آنتی بادی یکی از علل اصلی نارسایی پیوند کلیه است. تشخیص چنین رد عضوی بر اساس معیارهای سرولوژیکی، مورفولوژیکی و مولکولی است، همانطور که در طبقه بندی Banff ذکر شده است. هیچ درمانی برای درمان بیماری تایید نشده رد با واسطه آنتی بادی. تا به امروز، اثربخشی در کارآزمایی‌های بالینی آنتی‌بادی CD20 ریتوکسیماب، مهارکننده پروتئازوم بورتزومیب، یا مهارکننده‌های مکمل نشان داده نشده است. با وجود مطالعات قبلی که نتایج دلگرم‌کننده‌ای را نشان می‌داد، به‌دلیل فقدان اثربخشی، زودتر از موعد خاتمه یافته است.

داروی Felzartamab

 CD38 یک گلیکوپروتئین گذرا است که توسط سلول‌های ایمنی و خون‌ساز، به ویژه سلول‌های پلاسما و سلول‌های کشنده طبیعی (NK) بیان می‌شود. کاهش سلول‌های پلاسما بدخیم با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال CD38 برای درمان مولتیپل میلوما تایید شده است. CD38 دارای با توجه به پتانسیل استفاده از آن به عنوان هدفی برای تخلیه سلول‌های پلاسما که آنتی‌بادی‌های اختصاصی دهنده و سلول‌های NK را تولید می‌کنند، که فرض می‌شود برای التهاب میکروواسکولار حیاتی هستند، به عنوان یک هدف درمانی امیدوارکننده در رد با واسطه آنتی بادی ظاهر شد. شواهد بالینی از گزارش های حکایتی حاکی از آن است که هدف قرار دادن CD38 می تواند از رد آنتی بادی با واسطه آن جلوگیری یا معکوس کند. Felzartamab یک آنتی‌بادی CD38 مونوکلونال IgG1 کاملا انسانی و تحقیقاتی است که سلول‌های هدف را از طریق سمیت سلولی وابسته به آنتی‌بادی و فاگوسیتوز تخلیه می‌کند. نمایه اثر و کارایی اولیه داروی فلزارتاماب در درمان رد پادتن با واسطه که حداقل 180 روز پس از پیوند کلیه رخ داده است. این تحقیق شامل 22 بیمار بود که پس از پیوند کلیه در بیمارستان دانشگاه وین وCharité-Universitätsmedizin برلین بین سال‌های 2021 تا 2023، رد با واسطه آنتی‌بادی (AMR) تشخیص داده شد. در یک طرح مطالعه تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما، بیماران یا ماده فلزارتاماب یا یک عامل بدون اثر دارویی (دارونما) داده شد. Felzartamab یک آنتی‌بادی اختصاصی (مونوکلونال CD38) است که در ابتدا به عنوان یک ایمونوتراپی برای درمان مولتیپل میلوما با از بین بردن سلول‌های تومور در مغز استخوان ساخته شد. سرپرست این تیم تحقیقاتی در توضیح تحولات اخیر که عمدتاً به ابتکار او نسبت داده می‌شود، افزود: فلزارتاماب به دلیل توانایی منحصربه‌فردش در تأثیرگذاری بر واکنش‌های ایمنی، به پزشکی پیوند نیز درنظر گرفته شد.  نویسنده اول مطالعه افزود: هدف ما ارزیابی ایمنی و کارایی آنتی‌بادی به‌عنوان یک گزینه درمانی بالقوه برای AMR پس از پیوند کلیه بود. پس از یک دوره درمان شش ماهه و یک دوره مشاهده معادل، محققان توانستند نتایج امیدوارکننده‌ای را گزارش کنند: مهم‌تر از همه، آنالیزهای مورفولوژیکی و مولکولی بیوپسی‌های پیوند نشان می‌دهد که داروی فلزارتاماب پتانسیل مبارزه موثر و ایمن با AMR پیوند کلیه را دارد.

پیشرفت احتمالی به دست آمده است

با حدود 330 پیوند در سال، پیوند کلیه رایج ترین شکل پیوند اعضا در اتریش است. AMR یکی از شایع‌ترین عوارض است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی گیرنده عضو، آنتی‌بادی‌هایی را علیه اندام خارجی ایجاد کند. این می‌تواند منجر به از دست دادن عملکرد کلیه شود که اغلب منجر به نیاز به دیالیز بیشتر یا حتی پیوند مجدد می‌شود. بنابراین، درمان AMR نه تنها برای سلامتی بیماران، بلکه برای استفاده موثر از اندام‌های اهدایی، که در حال حاضر عرضه محدودی دارند، ضروری است. سرپرست این مطالعه افزود: نتایج این مطالعه می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفتی در درمان رد پیوند کلیه باشد. یافته های محققان این امیدواری را ایجاد می‌کند که داروی فلزارتاماب می‌تواند با رد سایر اندام‌های اهدا کننده، مانند پیوند قلب یا ریه مقابله کند. پیوند زنو با استفاده از اندام‌های خوک اصلاح شده ژنتیکی نیز می‌تواند بیشتر به قلمرو امکان حرکت کند. این مطالعه میان رشته‌ای فاز دوم، اولین پروژه تحقیقاتی بالینی برای نشان دادن درمان مؤثر برای AMR اواخر، با همکاری چندین بخش در بیمارستان دانشگاه وین، از جمله بخش فارماکولوژی بالینی (برند جیلما) انجام شد. مرحله بعدی که برای تایید دارو بسیار مهم است، اعتبارسنجی نتایج در یک مطالعه چند مرکزی فاز III است که در حال حاضر بر اساس نتایج مطالعه فعلی برنامه ریزی شده است.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه