تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 خرداد 1403
یافته‌های جذاب درباره سرطان

یافته‌های جذاب درباره سرطان

یک مطالعه نشان می‌دهد که سرطان می‌تواند ناشی از تغییرات مولکولی برگشت پذیر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگرچه از هر 2 نفر یک نفر در طول زندگی خود به نوعی سرطان مبتلا می‌شود، اما هنوز چیزهای زیادی درباره این بیماری نمی‌دانیم. اما به لطف تلاش‌های تحقیقاتی مستمر، ما به یادگیری بیشتر در مورد بیولوژی سرطان ادامه می‌دهیم. یکی از این اکتشافات اخیر حتی می‌تواند درک ما را از چگونگی ایجاد سرطان تغییر دهد.

قبل از اینکه در مورد کشف جدید صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا نظریه کلاسیک را مورد بحث قرار دهیم که تلاش می‌کند توضیح دهد چرا سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند. این نظریه بیان می‌کند که جهش‌های DNA عامل اصلی سرطان‌ها هستند. به خوبی شناخته شده است که افزایش سن و همچنین برخی از عوامل محیطی و شیوه زندگی (مانند سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش) باعث جهش تصادفی DNA (که به عنوان تغییرات ژنتیکی نیز شناخته می‌شود) در سلول‌های ما ایجاد می‌شود. اکثر تغییرات ژنتیکی باعث مرگ سلولی می‌شوند یا هیچ پیامدی ندارند. با این حال، چند جهش به بقای سلول کمک می‌کند. اگر تعداد کافی جهش‌های DNA افزایش دهنده طول عمر، در یک سلول اتفاق بیفتد، این سلول عملاً جاودانه می‌شود و یک سری از تکرارهای کنترل نشده که باعث ایجاد سرطان می‌شود، آغاز می‌شود. این نظریه با شواهد تجربی گسترده تأیید شده است. با این حال، این نظریه اهمیت زیادی به جهش‌های DNA می‌دهد، جهش‌هایی که برگشت‌ناپذیر هستند و اغلب به سختی می‌توان آن‌ها را با داروها هدف قرار داد. بنابراین، اگر سرطان فقط توسط جهش‌های ژنتیکی ایجاد شود، توانایی ما برای کشتن سلول‌های سرطانی ممکن است محدود شود.

یک نظریه دیگر

جالب است که نظریه‌های دیگری در مورد چگونگی شروع سرطان وجود دارد. اگر این نظریه‌ها نیز معتبر باشند، می‌توانیم راه‌های بهتری برای پیشگیری و درمان سرطان‌ها ایجاد کنیم. یکی از این نظریه‌های جدید توسط محققان در انتشارات اخیر نیچر مورد آزمایش قرار گرفته است. این مطالعه بر روی مگس‌های میوه (که 75 درصد از ژن‌های مرتبط با بیماری‌های انسانی را دارند) انجام شد. محققان از مگس‌ها برای بررسی اینکه آیا سرطآن‌ها می‌توانند ناشی از تغییرات اپی ژنتیکی باشند یا خیر، استفاده کردند، علامت‌های برگشت‌پذیری که برای روشن و خاموش کردن ژن‌ها به ژنوم اضافه می‌شوند. ممکن است ژنتیک و اپی ژنتیک شبیه به هم به نظر برسند، اما دو فرآیند بسیار متفاوت را نشان می‌دهند. برای درک تفاوت بین جهش‌های ژنتیکی و تغییرات اپی ژنتیک، DNA خود را به عنوان کتابی در نظر بگیرید که حاوی برخی از اطلاعات مورد نیاز برای ساختن خود است. طبق این استعاره، هر ژن معادل یک جمله در این کتاب خواهد بود. یک جهش ژنتیکی با استفاده از قلم برای درک کردن یا اصلاح یک جمله مطابقت دارد. پس از انجام، نمی‌توانید آن را لغو کنید. علائم اپی ژنتیک تغییرات ظریف تری هستند، مانند خط کشیدن زیر یک جمله با مداد یا استفاده از یک راهنما  برای بازیابی سریع یک صفحه خاص. این تغییرات با افزودن یا حذف مولکول‌های کوچک به خود DNA یا پروتئین‌هایی که ارتباط نزدیکی با DNA دارند به دست می‌آیند. به این ترتیب، تغییرات اپی ژنتیک برگشت پذیر هستند، اما می‌توانند تأثیر عمیقی بر نحوه خواندن DNA سلول‌های شما داشته باشند. علائم اپی ژنتیک برای روشن و خاموش کردن ژن‌ها در طول رشد ضروری هستند (مانند کمک به ما در شکل دادن چشمان خود در رحم). علائم اپی ژنتیک نیز پلی بین محیط خارجی و ژن‌ها ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، تنظیم اپی ژنتیکی ژن‌ها به حیوانات اجازه می‌دهد تا با فصل‌های مختلف سازگار شوند. برای مدت طولانی، علائم اپی ژنتیک خیلی زودگذر در نظر گرفته می‌شد که واقعاً باعث سرطان نمی‌شد. اما کار قبلی توسط یک گروه تحقیقاتی و بسیاری دیگر نشان داده است که سلول‌های سرطانی تغییرات اپی ژنتیکی متعددی را انباشته می‌کنند، و این تغییرات می‌توانند بقای سلول‌های سرطانی را به همان اندازه مؤثرتر کنند که جهش‌های DNA انجام می‌دهند. این نشان می‌دهد که سرطان از طریق تجمع تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی ایجاد می‌شود. با این حال، مطالعات قبلی در این زمینه شواهد کافی برای نشان دادن تغییرات اپی ژنتیکی که می‌توانند در غیاب جهش‌های DNA باعث ایجاد سرطان شوند، نداشتند. مطالعه اخیر در نشریه Nature برای اولین بار نشان داد که تغییر موقت در علائم اپی ژنتیک، حتی بدون جهش DNA، برای ایجاد سرطان کافی است.

درمان سرطان

این نه تنها یک نتیجه علمی جذاب است، بلکه شواهدی است که می‌تواند روش درمان برخی سرطان‌ها را تغییر دهد، به‌ویژه اگر این نتایج در مطالعات آینده تأیید شوند. اگر تغییرات اپی ژنتیک به سرطان کمک کند، محققان می‌توانند درمان‌های اپی ژنتیکی را برای این بیماری کشنده ایجاد کنند. بسیاری از دانشمندان و شرکت‌های داروسازی در چند دهه گذشته روی این موضوع کار کرده اند. این درمان‌ها با تغییر توزیع علائم اپی ژنتیک برگشت پذیر، سلول‌های سرطانی را برنامه ریزی مجدد می‌کنند. این به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا به رفتار طبیعی خود بازگردند و در نتیجه تولید مثل کنترل نشده متوقف شود. برخی از این داروهای اپی ژنتیک جدید اکنون در برخی کشورها برای درمان سرطان‌های خون و سارکوم تایید شده اند. سایر داروهای اپی ژنتیک در آزمایشات بالینی برای شایع ترین انواع سرطان از جمله سرطان سینه و پروستات هستند. نظریه سرطان اپی ژنتیک نیز پیامدهایی برای تشخیص سرطان دارد. ردپای علائم اپی ژنتیک غیرطبیعی توسط سلول‌های سرطانی آزاد می‌شود و می‌تواند در خون بیماران سرطانی یافت شود. به همین دلیل است که در این مطالعه آزمایش خونی توصیف شده است که می‌تواند علائم اپی ژنتیک را از مقادیر بسیار کمی خون تشخیص دهد. از آنجایی که جهش‌های DNA را می‌توان در خون بیماران سرطانی نیز یافت، ترکیب آزمایش‌های ژنتیکی و اپی ژنتیکی می‌تواند تشخیص سرطان را دقیق‌تر کند.

درمان‌های اپی ژنتیک را می‌توان با درمان‌های سنتی سرطان مانند جراحی یا رادیوتراپی که در بسیاری از موارد بسیار مؤثر هستند، ترکیب کرد. تیم بررسی این مطالعه همچنین پیشنهاد کرد که داروها و آزمایش‌های اپی ژنتیک می‌توانند به طور بالقوه برای توسعه درمآن‌های بهتر و دقیق‌تر که برای هر بیمار بهینه‌سازی شده‌اند مورد استفاده قرار گیرند، اگرچه این فناوری هنوز راه زیادی دارد. در حالی که نظریه اپی ژنتیک سرطان جنبه‌های مهمی از چگونگی پیشرفت بیماری را توضیح می‌دهد، این به این معنی نیست که نظریه کلاسیک سرطان اشتباه است. این نظریه جدید درک ما را از یک پدیده پیچیده غنی می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که هنوز چیزهای زیادی در مورد سرطان برای یادگیری وجود دارد. گام‌های بعدی در این تحقیق، آزمایش نظریه اپی ژنتیک در مدل‌های دیگر، مانند سلول‌های انسانی، برای توسعه درمان‌های دقیق است.