تاریخ انتشار: یکشنبه 27 خرداد 1403
درمان بیماری آسم با سلول درمانی
یادداشت

  درمان بیماری آسم با سلول درمانی

دانشمندان چینی ممکن است با یک تزریق طولانی مدت سلول، بیماری آسم را درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، CAR-T که مخفف درمان گیرنده آنتی ژن کایمریک T-cell است، با مهندسی ژنتیکی سلول‌های T قاتل خود بیمار - نوعی گلبول سفید خون که برای مبارزه با عفونت حیاتی است - برای شناسایی و نابود کردن دشمنان مانند سلول‌های سرطانی کار می‌کند. این شکل جدید ایمونوتراپی با موفقیت برخی از سرطان‌های خون را درمان کرده است. آنها دریافتند که یک تزریق سلول‌های مهندسی شده بدون هیچ گونه پیش درمانی در موش‌ها برای سرکوب مداوم التهاب ریه و تسکین علائم آسم برای بیش از یک سال کافی است. نتایج روز دوشنبه در مجله معتبر Nature Immunology منتشر شد. این تیم دریافتند که یک تزریق سلول‌های مهندسی شده بدون پیش درمانی می‌تواند التهاب ریه را سرکوب کند و علائم آسم را در موش تسکین دهد.  با این حال، دانشمندان به دیگران هشدار می‌دهند که قبل از استفاده از سلول‌های اصلاح شده در کلینیک‌ها، کار بیشتری در زمینه امکان سنجی و ایمنی لازم است. دانشمندان چینی می‌گویند یک درمان ایمونوتراپی که به طور گسترده در مبارزه با سرطان استفاده می‌شود، پتانسیل ابتلا به بیماری‌های غیر سرطانی را نشان داده است و یک واکسن می‌تواند محافظت طولانی مدت در برابر آسم ایجاد کند.

بیماری آسم

آسم، شایع ترین بیماری تنفسی است که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث مرگ بیش از 250000 نفر در سال می‌شود. از نظر بالینی، علائم متناوب سرفه، خس خس سینه، درد قفسه سینه و تنگی نفس به دلیل انسداد راه هوایی مشخص می‌شود. اما هیچ درمانی نمی‌تواند تنها با یک دوز باعث بهبودی پایدار شود. به گفته پنگ مین و همکارانش، که اکثر آنها از دانشکده علوم پایه پزشکی دانشگاه تسینگ‌هوا هستند، آسم در حدود نیمی از بیماران توسط گروهی از سایتوکین‌ها از جمله IL-4، IL-5 و IL-13 ایجاد می‌شود. ویژگی‌های اصلی پاتولوژیک آن شامل نفوذ سلول‌های التهابی به دیواره راه هوایی، خارج شدن پلاسما، ادم مخاطی، متاپلازی سلول‌های جامی، رسوب بیش از حد کلاژن زیر اپیتلیال، هیپرتروفی غدد، هیپرپلازی/هیپرتروفی سلول‌های عضله صاف و رگزایی است. عدم تعادل در لنفوسیت T کمکی نوع 1 (Th1)/Th2 و Th17/سلول‌های تنظیمی (Treg)، دگرانولاسیون ماست سل (MC)، ارائه آنتی ژن توسط سلول‌های دندریتیک (DCs) و عوامل التهابی و واسطه‌ها [به عنوان مثال، اینترلوکین (IL)- 4، IL-5، IL-13، IL-17 و IL-9] منتشر شده توسط سلول‌های التهابی مانند ماکروفاژهای M1، ائوزینوفیل‌ها و نوتروفیل‌ها در میانجی تغییرات پاتولوژیک در آسم نقش دارند.

درمان آسم بر اساس مسیرهای مولکولی

پیشرفت‌های اخیر آسم را بر اساس مسیرهای مولکولی متمایز (اندوتیپ‌ها) و علائم بالینی متغیر (فنوتیپ‌ها) دسته‌بندی کرده است. فنوتیپ‌های آسم بر اساس عوامل مختلفی مانند شدت بیماری، سن شروع، محرک های علائم، الگوهای التهابی، فراوانی تشدیدها و انسداد جریان هوا طبقه بندی می‌شوند. در همین حال، اندوتیپ‌های آسم بر اساس مکانیسم‌های پاتوفیزیولوژیک متمایز در سطح سلولی و مولکولی طبقه‌بندی می‌شوند. آن را به آسم ائوزینوفیلیک آلرژیک و غیر آلرژیک و آسم غیر ائوزینوفیلیک تقسیم کردند. آسم ائوزینوفیلیک توسط سیتوکین‌های نوع 2 غالب است و به عنوان زیرگروه های Th2-high شناخته می‌شود، در حالی که آسم غیر ائوزینوفیلیک عدم وجود التهاب ناشی از نوع 2 است و عمدتاً توسط التهاب نوتروفیل ایجاد می‌شود و به عنوان زیرگروه های Th2-low شناخته می شود. آسم ائوزینوفیلیک آلرژیک با شروع زودرس با زمینه آتوپیک و افزایش سطح ایمونوگلوبولین E (IgE) مشخص می‌ شود. آسم غیر ائوزینوفیلیک با علائم پایدار و محدودیت جریان هوا مشخص می‌شود، اما به درمان سنتی کورتیکواستروئید پاسخ ضعیفی نمی‌دهد و دارای خلط طبیعی و تعداد ائوزینوفیل خون محیطی است که اغلب همراه با چاقی یا غلبه نوتروفیل در مجاری هوایی رخ می‌دهد.

درمان آسم با هدف قرار دادن سیتوکین‌ها

سیتوکین‌ها پروتئین‌های سیگنال دهی هستند که به کنترل التهاب در بدن کمک می‌کنند، اما تعداد بیش از حد سیتوکین‌ها می‌تواند منجر به التهاب بیش از حد و شرایطی مانند بیماری‌های خود ایمنی شود. در حال حاضر، محصولات پزشکی بیولوژیکی که این پروتئین‌ها را هدف قرار می‌دهند، برای درمان آسم شدید تایید شده اند، اما نیاز به دوز مادام العمر دارند. در جدیدترین مطالعه، تیم پنگ روش جدیدی را برای هدف قرار دادن این گروه از سیتوکین‌ها به طور همزمان با درمان سلولی به نام CAR-T ایجاد کردند.

ربات‌های بیولوژیکی ساخته شده از سلول‌های انسانی

تیم تحقیقاتی گفت: سلول درمانی جدید گزینه ای برای بیماران مبتلا به آسم است تا "به بهبود طولانی مدت علائم و داشتن یک زندگی عادی با یک بار تزریق سلول‌ها دست یابند. ربات‌های بیولوژیکی ساخته شده از سلول‌های انسانی امیدوارکننده برای استفاده در درمان‌های پزشکی هستند. علاوه بر آسم، آنها گفتند که سایر بیماری‌های ناشی از عوامل مشابه - مانند آلرژی، درماتیت آتوپیک یا بیماری انسدادی ریه - به طور بالقوه با این سلول درمانی قابل درمان هستند. اگرچه میزان مرگ و میر ناشی از آسم در 30 سال گذشته بسیار کاهش یافته است، اما آسم همچنان دومین عامل مرگ و میر در میان بیماری های مزمن تنفسی است. بار آسم کنترل نشده قابل توجه است و همچنان در حال رشد است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این بار قابل پیشگیری است، مدیریت بهتر و پایبندی بیمار به درمان حیاتی است، اما این به تنهایی کافی نخواهد بود. درمان‌های جدید فوری مورد نیاز است که وابستگی شدید فعلی و شدید به کورتیکواستروئیدها و آگونیست‌های بتا طولانی‌اثر را کاهش دهد.

هشدارهای قبل از انجام سلول درمانی

در نهایت اینکه فناوری سلول‌های T CAR فراتر از درمان سرطان گسترش می‌یابد. داده‌های جدید نشان می‌دهد که ممکن است آسم آلرژیک را نیز با یک تزریق کافی برای جلوگیری از آسیب‌شناسی بیش از یک سال در موش‌ها درمان کند. بارت لامبرشت، متخصص پزشکی از دانشگاه گنت بلژیک و همکارش در مقاله‌ای با عنوان «اخبار و دیدگاه‌ها» که در همان شماره مجله منتشر شد، هشدار دادند که قبل از اصلاح، به کار بیشتری روی امکان‌سنجی و ایمنی چنین رویکردی نیاز است. این سلول‎ها را می‎توان در کلینیک استفاده کرد. آنها اشاره کردند که یکی از ملاحظات مهم انتخاب بیمار بود. آنها گفتند که نشانگرهای زیستی یا ویژگی‌های بالینی که برتری سلول درمانی جدید CAR-T را نسبت به محصولات پزشکی بیولوژیکی موجود پیش‌بینی می‌کنند، همچنان قابل مطالعه هستند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه