تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 خرداد 1403
کاربردی نوین از خون بندناف
یادداشت

  کاربردی نوین از خون بندناف

استفاده از خون بندناف در جهان به قربانیان سکته مغزی متولد نشده کمک می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، هنگامی‌که نوزادان متولد نشده دچار سکته می‌شوند، آسیب احتمالی آن می‌تواند مادام العمر باشد، بنابراین موسسه تحقیقات پزشکی‌هادسون در نظر دارد با استفاده از سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف (UCB) وضعیت را تغییر دهد. محققان موسسه‌هادسون، بیمارستان کودکان موناش و دانشگاه موناش آزمایشی را با استفاده از سلول‌های بنیادی UCB برای متوقف کردن اثرات سکته مغزی قبل از تولد آغاز کرده‌اند و به نوزادان تازه متولد شده بهترین شانس برای داشتن زندگی سالم را می‌دهند.

پیش زمینه

نوزادان گاهی اوقات دچار سکته مغزی می‌شوند که زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از مغز قطع شده یا یک رگ خونی در مغز پاره می‌شود. نوزادانی که دچار خونریزی‌های کمتر شدید می‌شوند، ممکن است به طور کامل بهبود یابند یا فقط مشکلات ذهنی خفیفی را تجربه کنند. اما اگر سکته مغزی بسیار بزرگ باشد، می‌تواند منجر به مرگ یا مشکلات شدید تکامل سیستم عصبی در آینده شود. برخی از این نوزادان ممکن است دچار ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات رفتاری، مشکلات تمرکز، مشکلات در اجتماعی شدن، و فلج مغزی شوند. در حال حاضر هیچ درمانی برای سکته مغزی وجود ندارد. این آزمایش با قابلیت سلول درمانی جدید در موسسه‌هادسون، در جنوب شرقی ملبورن، همراه با شریک صنعتی خود، Cell Care،  اولین آزمایشی است ک درمان آنرا امکان پذیر کرده است. استادیار آتل مالهوترا می‌گوید که این آزمایش می‌تواند بازی را تغییر دهد.

سلول‌های بنیادی برای درمان سکته مغزی قبل از تولد

پروفسور مالهوترا، متخصص نوزادان ارشد و رئیس کلینیک رشد اولیه اعصاب در بیمارستان کودکان موناش گفت: "سالانه در استرالیا حدود 600 نوزاد در داخل رحم دچار سکته مغزی می‌شوند و اثرات آن می‌تواند مخرب باشد، از جمله فلج مغزی و طیف وسیعی از دیگر شرایط رشد عصبی، اما به لطف یک آزمایش پیشرفته با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف خود نوزاد، این آمار تلخ به زودی می‌تواند به گذشته بپیوندد. " او افزود: "تشخیص سکته مغزی اغلب در طول اسکن سونوگرافی منظم در بارداری امکان پذیر است، اما تا به حال ما نتوانسته ایم برای مقابله با اثرات آن روی کودک انجام دهیم." دکتر گوردون مک فی، مدیر پلتفرم سلول درمانی موسسه‌هادسون، گفت که هدف از این کارآزمایی اثبات این است که این نوع درمان ایمن، عملی و ممکن است. پلتفرم سلول درمانی موسسه‌هادسون به پزشکان در منطقه پزشکی موناش این امکان را می‌دهد که برای اولین بار فرآورده‌های خونی را در محل پردازش کنند و از حمل و نقل پرهزینه و وقت گیر به CBD ملبورن اجتناب کنند. به عبارت دیگر، این سلول‌های بنیادی به چند روش حیاتی کمک می‌کنند، خواص محافظت کننده عصبی به این معنی است که می‌توانند سلول‌های عصبی را از آسیب بیشتر محافظت کنند و ساختار و عملکرد مغز را پس از سکته حفظ کنند. خواص بازسازی کننده عصبی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سلول‌ها و بافت‌های عصبی را ترمیم و بازسازی کنند و به طور بالقوه عملکردهای از دست رفته را با تشویق رشد نورون‌های جدید و ترمیم نواحی آسیب دیده بازیابی کنند. خواص تعدیل کننده سیستم ایمنی به تعدیل پاسخ ایمنی برای ترویج بهبودی و کاهش التهاب مضر در مغز کمک می‌کند. خواص ضد التهابی التهاب را در مغز کاهش می‌دهد، که مهم است زیرا التهاب می‌تواند آسیب را بدتر کند و روند بهبودی را مختل کند. سلول‌های بنیادی با کاهش التهاب، محیط بهتری را برای بهبود و ترمیم ایجاد می‌کنند. تحت این کارآزمایی، سلول‌های بنیادی از خون بند ناف نوزاد برداشت می‌شوند، در بدو تولد جمع‌آوری می‌شوند و توسط شریک صنعتی Cell Care پردازش می‌شوند. سپس این سلول‌ها برای آماده‌سازی محصول نهایی به موسسه ‌هادسون منتقل می‌شوند و در هفته‌های اول زندگی دوباره وارد جریان خون نوزاد می‌شوند.

 محافظت و بازسازی مغز پس از سکته مغزی متولد نشده

لورن والی، مادر چیس، نوزادی که در این آزمایش شرکت کرده بود گفت که: " من و همسرم از فرصتی که برای شرکت در این آزمایش به دست آوردیم بسیار سپاسگزار بودیم. ما می‌دانستیم که این کارآزمایی نمی‌تواند به چیس آسیب برساند. فقط می‌توانست به او کمک کند. تحقیقات تنها راه برای پیشبرد به سمت درمآن‌های بهتر است." پروفسور مالهوترا اهداف این کارآزمایی را توضیح می‌دهد: " دیدن فواید بالقوه از نزدیک و شنیدن خانواده‌هایی مانند چیس به ما یادآوری می‌کند که چرا این سفر را آغاز کردیم. دیدن پیشرفت‌های کوچک در زندگی این کودکان و خانواده‌هایشان بسیار لذت بخش است. این کارآزمایی هنوز در مراحل اولیه خود است و بر اثبات امکان‌سنجی و ایمنی درمان تمرکز دارد، و تیم در حال مراجعه به بیمارستآن‌های سراسر ویکتوریا هستند و از زنان باردار با نوزادان مبتلا به سکته مغزی پیش از تولد مراقبت می‌کنند. در صورت موفقیت آمیز بودن، مرحله بعدی شامل یک آزمایش بزرگتر برای ارزیابی مزایای بلند مدت خواهد بود. این سلول‌های بنیادی دارای خواص محافظت کننده عصبی، بازسازی کننده عصبی و ضد التهابی هستند و ما امیدواریم بتوانیم ثابت کنیم که می‌توانند برخی از آسیب‌های مغزی ناشی از سکته مغزی قبل از زایمان را معکوس کنند." او در ادامه گفت: "با توجه به اینکه اولین نوزاد اکنون این آزمایش را انجام داده است، هدف این است که بتوانیم درمان را به والدین بیشتری از نوزادان آسیب پذیر ارائه دهیم. هنگامی‌که ثابت کردیم که این نوع درمان عملی و ایمن است، برای ارزیابی مزایای بلندمدت به آزمایش بزرگتری خواهیم پرداخت. هدف نهایی این است که این کودکان بهترین شانس ممکن برای توسعه کامل پتانسیل خود را داشته باشند. سکته مغزی جنین تنها یکی از بسیاری از زمینه‌های سلامت نوزادان است که در آن موسسه‌هادسون در درمان سلول‌های بنیادی خون بند ناف پیشگام است." اولین نوزاد در این آزمایش قبلاً تحت این درمان پیشگامانه قرار گرفته است و نتایج امیدوارکننده است.

خون بند ناف در ایران

شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با نزدیک به دو دهه فعالیت تخصصی در زمینه ذخیره‌سازی خون بندناف و ارائه خدمات پزشکی بازساختی، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف از سراسر ایران جمع‌آوری کرده است. این شرکت همچنین امکان انجام پیوندهای موفق برای متقاضیان و مراجعه‌کنندگان خود را در درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند انواع سرطان خون، کم‌کاری شدید مغز استخوان و سایر اختلالات خونی فراهم کرده است. خون موجود در بندناف نوزادان در لحظه تولد، همچنان به عنوان زوائد زایمانی تلقی می‌شود، اما در واقع حاوی تمامی انواع سلول‌های خونی و به‌ویژه درصد قابل توجهی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که ارزش زیادی به آن می‌بخشد. کاربردهای درمانی و پزشکی این سلول‌ها با سرعت در حال گسترش است. این سلول‌ها به بازسازی بافت‌ها و سیستم‌های بدن کمک می‌کنند، بنابراین خون بندناف امروزه به عنوان یک عنصر احیاءکننده نیز شناخته می‌شود. خانواده‌هایی که به این روش نوین علاقه مند هستند می‌توانند به این مرکز مراجعه و از خدمات بی شمار آن استفاده نمایند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه