تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 تیر 1403
آخرین پیشرفت‌ها در درمان سرطان پروستات
یادداشت

  آخرین پیشرفت‌ها در درمان سرطان پروستات

استفاده از یک رنگ فلورسانس ممکن است به جراحان در ریشه کنی سرطان پروستات کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس نتایج منتشره در مقاله‌ای که در مجله اروپایی پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی به عنوان اولین مطالعه درباره هدایت فلورسانس حین عمل مولکولی در طول رادیکال پروستاتکتومی در انسان، منتشر شده است، یک رنگ نشانگر درخشان که به سلول‌های سرطان پروستات می‌چسبد می‌تواند به جراحان کمک کند تا آن‌ها را در زمان واقعی از بین ببرند.

پیش زمینه

سرطان پروستات، به‌ویژه در مردان سالمند، یکی از سرطان‌های شایع است. هرچند نادر، اما این وضعیت می‌تواند باعث بروز علائمی مانند وجود خون در ادرار یا مشکل در دفع ادرار شود. این سرطان ممکن است به سایر اندام‌ها مانند غدد لنفاوی و استخوان‌ها گسترش یابد. در مراحل پیشرفته، سرطان پروستات قابل درمان نیست و می‌تواند منجر به بروز نشانه‌های دیگر و در نهایت مرگ بیمار شود. سرطان پروستات با حدود 52300 مورد جدید در سال، شایع ترین سرطان در مردان در بریتانیا است. در رادیکال پروستاتکتومی (radical prostatectomy)، کل پروستات برداشته می‌شود. این روش برای درمان مردانی استفاده می‌شود که سرطان پروستات آن‌ها محدود به پروستات است و فراتر از آن گسترش نیافته است. برخی مردان ممکن است ابتدا درمان را انتخاب نکنند و فقط به درمان عوارض بپردازند.

چگونگی  انجام مطالعه

دانشمندان مستقر در دپارتمان علوم جراحی Nuffield و گروه سرطان شناسی، دانشگاه آکسفورد، بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد و مرکز تحقیقات زیست پزشکی آکسفورد NIHR از یک رنگ فلورسنت متصل به یک مولکول نشانگر ویژه استفاده کردند تا به پزشکان یک چشم دوم را برای جراحی سرطان پروستات ارائه دهد.  به بیست و سه مرد مبتلا به سرطان پروستات قبل از انجام عمل جراحی برداشتن پروستات، رنگ نشانگر تزریق شد. رنگ نشانگر مناطقی از بافت سرطانی را یافت که با چشم غیرمسلح یا سایر روش‌های بالینی انتخاب نشده بود. این رنگ به جراحان این امکان را می‌دهد تا تمام بافت‌های سرطانی را حذف کنند، که می‌تواند شانس بازگشت سرطان را کاهش دهد، در حالی که بافت‌های سالم را حفظ می‌کند. حفظ بافت‌های سالم به معنای کاهش عوارض جانبی تغییر دهنده زندگی پس از جراحی است. ترکیب رنگ و مولکول هدف موسوم به IR800-IAB2M به جراحان اجازه می‌دهد لبه‌های تومور را ببینند و هر خوشه سلولی را که از تومور به بافت‌های لگنی و غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته اند شناسایی کنند. این کار جراح را راهنمایی می‌کند تا تمام بافت‌های سرطانی را بردارد و نواحی سالم اطراف پروستات را حفظ کند. این به طور قابل توجهی احتمال عود سرطان در آینده را کاهش می‌دهد و احتمال ایجاد عوارض جانبی تغییر زندگی را برای بیمار پس از عمل به حداقل می رساند. مولکول رنگ و نشانگر با اتصال خود به پروتئینی به نام آنتی ژن غشایی اختصاصی پروستات (PSMA) که معمولاً در سطح سلول‌های سرطانی پروستات یافت می‌شود، کار می‌کند. مولکول نشانگر از یک نسخه کوچکتر از یک آنتی بادی به نام مینی بادی ساخته شده است که فقط می‌تواند به PSMA متصل شود و به هیچ مولکول دیگری متصل نمی‌شود. ترکیب مولکول رنگ و نشانگر توسط دانشمندان آکسفورد با همکاری شرکت ImaginAb، یک شرکت مستقر در اینگل‌وود، کالیفرنیا، ساخته شد.

نتایج مطالعه

در مرحله اول مطالعه ProMOTE، به 23 مرد مبتلا به سرطان پروستات قبل از انجام عمل جراحی با کمک ربات برای برداشتن پروستات (که به عنوان پروستاتکتومی رادیکال شناخته می‌شود) رنگ فلورسنت تزریق شد. جراحان از یک سیستم تصویربرداری استفاده کردند که نوع خاصی از نور را به پروستات و نواحی مجاور می‌تاباند تا سلول‌های سرطانی پروستات درخشان شوند. این سیستم تصویربرداری توسط یک تیم مهندسی به رهبری پروفسور بوریوی ووینوویچ در دانشگاه آکسفورد ساخته شده است. برای چندین بیمار در این مطالعه، رنگ، دسته‌هایی از سلول‌ها را شناسایی کرد که از تومور دور شده بودند و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبودند. این رنگ نشانگر در مراحل اولیه توسعه بالینی خود است، اما در آینده می‌تواند توسط جراحان برای مشاهده تمام قسمت‌های سرطان در حین انجام عمل جراحی برای برداشتن پروستات استفاده شود. سیستم تصویربرداری برای دیدن سلول‌های سرطانی درخشان می‌تواند با ابزارهای رباتی که برای جراحی پروستات استفاده می‌شوند، ادغام شود. رنگ نشانگر را می‌توان برای انواع دیگر سرطان نیز با تغییر پروتئینی که برای چسباندن خود به سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، استفاده کرد. آزمایش‌های بالینی بیشتر در حال حاضر در گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران در حال انجام است تا مشخص شود که آیا این روش سرطان پروستات بیشتری را از بین می‌برد و بافت لگن سالم بیشتری را در مقایسه با روش‌های جراحی موجود حفظ می‌کند. پروفسور فردی حمدی، پروفسور نافیلد جراحی در دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: "ما یک جفت چشم دوم به جراح می‌دهیم تا ببیند سلول‌های سرطانی کجا هستند و آیا گسترش یافته اند یا خیر. این اولین بار است که ما موفق شده ایم چنین جزئیات دقیقی از سرطان پروستات را در زمان واقعی در طول جراحی ببینیم. با این روش، می‌توانیم تمام سرطان‌ها را از بین ببریم، از جمله سلول‌هایی که از تومور پخش شده‌اند و می‌توانند به آن فرصت بازگشت بعدا بدهند. همچنین به ما این امکان را می‌دهد که ساختارهای سالم اطراف پروستات را به همان اندازه حفظ کنیم. می‌تواند عوارض جانبی غیرضروری تغییر دهنده زندگی مانند بی اختیاری و اختلال نعوظ را کاهش دهد. جراحی پروستات زندگی را تغییر می‌دهد. ما از بیماران می خواهیم که سالن عمل را ترک کنند و بدانند که ما تمام تلاش خود را برای ریشه کن کردن سرطان آن‌ها و ارائه بهترین کیفیت زندگی به آن‌ها انجام داده‌ایم. من معتقدم این تکنیک این امکان را به واقعیت تبدیل می‌کند."

نتیجه گیری

دکتر ایین فولکز، مدیر اجرایی تحقیقات و نوآوری در تحقیقات سرطان انگلستان، می‌گوید: "جراحی می‌تواند به طور موثر سرطان‌ها را زمانی که در مراحل اولیه برداشته می‌شوند، درمان کند، اما در آن مراحل اولیه، تشخیص چشمی‌که سرطان‌ها چه به صورت موضعی منتشر شده و چه نشده‌ باشند، تقریبا غیرممکن است. ما به ابزارهای بهتری برای تشخیص سرطان‌هایی که شروع به گسترش بیشتر کرده‌اند نیاز داریم. ترکیب رنگ نشانگر و سیستم تصویربرداری که این تحقیق ایجاد کرده است می‌تواند اساساً نحوه درمان سرطان پروستات را در آینده تغییر دهد. ما امیدواریم که این روش جدید همچنان در آزمایش‌های آینده امیدوارکننده باشد. این هیجان‌انگیز است که به زودی می‌توانیم به ابزارهای جراحی دسترسی داشته باشیم که می‌توانند به طور قابل اعتمادی سرطان پروستات و سایر سرطان‌ها را ریشه کن کنند و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را عاری از این بیماری به مردم بدهند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه