تاریخ انتشار: شنبه 09 تیر 1403
شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان به دیگر گونه‌ها
یادداشت

  شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان به دیگر گونه‌ها

شیوع آنفولانزای H5N1 در گاوهای شیری تگزاس، نگرانی‌هایی را در رابطه با انتقال چند گونه‌ایی ایجاد کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آنفولانزای پرندگان (AI) یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که هم پرندگان اهلی و هم پرندگان وحشی را درگیر می‌کند. این بیماری پیچیده توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شود که به زیرگروه‌های متعددی شامل  H5N1،H5N3 ،H5N8 و غیره تقسیم می‌شوند که ویژگی‌های ژنتیکی آن‌ها به سرعت تکامل می‌یابد. این بیماری در سرتاسر جهان رخ می‌دهد، اما زیرگروه‌های مختلف در مناطق خاصی نسبت به سایرین شیوع بیشتری دارند. حال در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله بیماری‌های عفونی در حال ظهور منتشر شده است، عفونت‌های آنفولانزا پرندگان را در میان گاوهای یک مزرعه لبنی در ایالت تگزاس، در ایالات متحده آمریکا  بررسی کرد.

پیش زمینه

از زمان ورود ویروس آنفلوانزای  H5N1 با منشأ پرنده (2.3.4.4b) به بخش‌های شمالی آمریکا تا اواخر سال 2021، چندین بارشیوع آن در میان پستانداران گونه‌های مختلف، از جمله انسان، رخ داده است. با این وجود، سویه‌های ویروسی به دام‌های شیری آسیبی وارد نکردند. گاوها نسبت به عفونت‌های آنفولانزای A (IAV)، آنفولانزای B، و آنفولانزای C مقاوم هستند. با این حال، آن‌ها در برابر عفونت‌های ویروس آنفولانزا D آسیب پذیر هستند. فرض بر این است که ویروس‌های آنفولانزای D با لمس مستقیم یا انتقال آئروسل در فواصل کوتاه از طریق مسیر تنفسی بین گاوها منتقل می‌شوند و سرریزهای احتمالی ویروس آنفلوانزای D به انسان هشداردهنده است. با این حال، دامپزشکان پاتوژن‌های مختلف مرتبط با اپیزووتیک‌های تنفسی دام را بررسی کرده‌اند.

در مورد مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان نمونه‌های گاو شیری را از مزرعه تگزاس با استفاده از روش‌های مختلف شناسایی پاتوژن از مارس تا آوریل 2024 مطالعه کردند. محققان غربالگری مولکولی را برای شناسایی عامل ایجاد کننده بیماری‌های گاو انجام دادند. در چند مورد، آن‌ها آزمایش‌های کشت سلولی و توالی یابی نسل بعدی (NGS) را بر روی نمونه‌های زیستی سواب گاو انجام دادند. آن‌ها شش گروه از ویروس‌ها را مورد هدف قرار دادند: کرونا ویروس‌ها، آدنوویروس‌ها، ویروس‌های آنفولانزا، انترو ویروس‌ها، پنومو ویروس‌ها و پارامیکسو ویروس‌ها. در 21 مارس، تیم مراقبت از دامداری، نمونه‌های زیستی سواب بینی را از 14 گاو با علائم بیماری و شش گاو بدون علامت جمع‌آوری کردند و آن‌ها را در ظروف مناسب حمل کردند. گاوها با علائمی مانند بی حالی، کاهش اشتها، افزایش ترشحات تنفسی، افزایش دما (تا 40.6 درجه سانتیگراد یا 105 درجه فارنهایت)، حرکت غیر طبیعی روده و کاهش تولید شیر مراجعه می‌کنند. هیچ گربه، پرنده، یا دیگر حیات وحش مرده‌ای وجود نداشت. بیماری‌ گاو‌ها در زمان جمع آوری نمونه‌ها رو به کاهش بود. محققان نمونه‌های سواپ را تجزیه و تحلیل کردند و روز بعد پرسشنامه‌ها را پر کردند. در 28 مارس، آن‌ها از نمونه‌های لبنی اضافی درخواست کردند تا مشخص شود که آیا عامل اتیولوژیک روده‌ای است یا خیر. در 1 آوریل، آن‌ها از 10 گاو علامت دار دیگر سواپ رکتوم و بینی گرفتند. محققان دو روز بعد آن‌ها را دریافت کردند. محققان 40 نمونه از 30 گاو به دست آوردند که 24 گاو بیمار و شش گاو سالم بودند. محدوده سنی گاوهای نمونه برداری شده 2.3 تا 7.1 سال بود. کارکنان مزرعه از 6 مارس به بعد بیماری را در گاو‌ها مشاهده کردند. بین 10 و 12 مارس، بیش از 4.8 درصد از گاوها با علائم بالینی مشابه آنفلوانزا مراجعه کردند و برای درمان در بیمارستان بستری شدند. تعدادی از کارگران نیز با علائم مشابه آنفولانزا مراجعه کردند و بین 4 تا 6 مارس نتوانستند کار کنند. با این حال، هیچ بستری شدن در بیمارستان، ورم ملتحمه یا بیماری شدید در بین کارگران وجود نداشت. یک کارگر مراقبت از زایمان مراقبت‌های محلی را برای علائم مشابه آنفولانزا دریافت کرد. دو شیردوش نیز علائمی‌شبیه آنفولانزا پیدا کردند و در خانه ماندند. محققان آنالیزهای فیلوژنتیکی را برای مقایسه عفونت‌های ویروسی مرتبط با استفاده از ابتکار جهانی برای اشتراک‌گذاری همه داده‌های آنفلوانزا (GISAID) و داده‌های GenBank و هشت بخش ژنتیکی ویروسی انجام دادند.

نتایج مطالعه

سواب‌های متعدد گرفته شده از گاو‌ها، یافته‌های مولکولی عفونت H5 IAV را نشان داد. هیچ یک از 20 نمونه اولیه گرفته شده از گاو‌ها، ویروس کرونا، آدنوویروس، ویروس آنفولانزا D یا انتروویروس را نشان نداد. در بین نمونه‌ها، سه نمونه (یک گاو بیمار و دو گاو سالم) یافته‌های مولکولی نشان دادند که نشان دهنده عفونت ویروسی پنوموویریده یا پارامیکسوویریده بود. سواپ‌های متعدد در Vero E6، MDCK و MDBK نیز یافته‌های مولکولی عفونت H5 IAV را نشان دادند. تجزیه و تحلیل ناحیه برش مولکولی HA نشان دهنده بیماریزایی ویروسی بالا بود. توالی یابی نسل بعدی (NGS) نتایج را پشتیبانی کرد. یک نمونه کشت سلولی به دست آمده از حفره بینی گاو، ژنوم کامل (H5N1) را ارائه کرد که به عنوان HPAI شاخه 2.3.4.4b تأیید شد. تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک نشان داد که هشت بخش ژنتیکی ویروس شبیه به 13 ویروس از شاخه اپیزووتیک در تگزاس است. سویه H5N1 دارای جهش‌های جدید متعددی در مقایسه با پاتوژن‌های ویروسی مرتبط بود. جهش PB2-M631L توانایی ویروس H5N1 را برای تکثیر در انسان از طریق افزایش فعالیت آنزیم پلیمراز افزایش می دهد. یافته‌های NGS نشان داد که آزمایش گاو‌های بیمار با سواپ‌های بینی برای پنوموویریده یا پارامیکسوویریده مثبت بوده که حاوی ویروس اسهال ویروسی گاوی (BVDV) است که یک علت احتمالی بیماری است.

نتیجه گیری

این مطالعه ویروس شاخه H5N1 2.3.4.4b را به عنوان عامل ایجاد کننده اپیدمی در گاو‌ها در تگزاس شناسایی می‌کند. بررسی‌های بیماری زایی در مدل‌های حیوانی می‌تواند درک ما را از این گونه ویروس‌ها بهبود بخشد. محققان H5N1 را در گاوهای علامت دار بدون سایر عفونت‌های ویروسی شناسایی کردند. شیوع بالاتر HPAI H5N1 در سواپ بینی نسبت به سواپ رکتوم نشان دهنده انتقال تنفسی H5N1 در بین گاوها بود. نتایج NGS وجود BVDV را در سواپ بینی یک گاو بیمار و دو گاو سالم نشان داد. BVDV‌ها اغلب باعث عفونت‌های تنفسی جزئی در گاوداری‌ها می‌شوند. از این رو، حضور آن‌ها ممکن است بیماری گاو شیری را توضیح ندهد. ژنوم H5N1 کشف شده در نمونه‌های بینی گاو‌ها شبیه گونه‌های گاوی، کارگر‌های دامپروری و پرندگان مرده است که نشان دهنده اپیدمی‌ بین گونه‌ای در تگزاس است. تحقیقات بیشتر جهت  بررسی چگونگی ایجاد مسیرهای انتقال، نیاز به همکاری بین رشته‌ای و به کار گیری استراتژی سلامت واحد (One Health) (این استراتژی  بیان می‌کند که سلامت انسان‌ها، حیوانات و گیاهان از یکدیگر جدایی ناپذیر و کاملا وابسته و مرتبط با سلامت اکوسیستمی می‌باشد که در آن زندگی می‌کنند.) دارد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه