تاریخ انتشار: یکشنبه 03 تیر 1403
روزه‌داری و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی
یادداشت

  روزه‌داری و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی

محققان دریافتند روزه‌داری با تقویت عملکرد و توزیع مجدد سلول‌های NK، در مقابله با سرطان نقش بسزایی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه جدید محققان مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ (MSK) در موش‌ها، دوره‌های روزه‌داری سلول‌های کشنده طبیعی سیستم ایمنی را برای مبارزه بهتر با سرطان برنامه‌ریزی مجدد می‌کند. روزه‌داری و سایر رژیم‌های غذایی به طور فزاینده‌ای به عنوان راه‌هایی برای گرسنگی دادن به سلول‌های سرطانی از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و موثرتر کردن درمان‌های سرطان مورد بررسی قرار می‌گیرند. اکنون تیمی از محققان موسسه اسلون کترینگ MSK و همکارانشان برای اولین بار نشان داده‌اند که روزه می‌تواند متابولیسم سلول‌های کشنده طبیعی را مجددا برنامه‌ریزی کند و به آن‌ها کمک کند تا در محیط سخت درون و اطراف تومورها زنده بمانند و در عین حال مبارزه با سرطان را نیز بهبود ببخشند. این یافته‌ها می‌تواند به توضیح یکی از مکانیسم‌هایی کمک کند که روزه‌داری می‌تواند همراه با کاهش چربی و بهبود متابولیسم به دفاع از بدن در برابر سرطان کمک کند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند، در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، نتایج همچنین نشان می‌دهد که روزه گرفتن می‌تواند یک استراتژی برای بهبود پاسخ‌های ایمنی برای مؤثرتر کردن ایمنی درمانی باشد. تومورها بسیار گرسنه هستند. آنها مواد مغذی ضروری را می‌گیرند و محیطی خصمانه و اغلب غنی از لیپیدها را ایجاد می‌کنند که برای اکثر سلول‌های ایمنی مضر هستند. آنچه در اینجا نشان می‌دهیم این است که روزه این سلول‌های کشنده طبیعی را دوباره برنامه ریزی می‌کند تا در این محیط سرکوبگر زنده بمانند.

سلول‌های کشنده طبیعی چیست؟

سلول‌های کشنده طبیعی یا به اختصار سلول‌های NK نوعی گلبول سفید هستند که می‌توانند سلول‌های غیر طبیعی یا آسیب دیده مانند سلول‌های سرطانی یا سلول های آلوده به ویروس را از بین ببرند. آنها نام خود را به این دلیل گرفته‌اند که می‌توانند تهدیدی را بدون اینکه قبلاً با آن مواجه شده‌اند نابود کنند. برخلاف سلول‌های T که برای ایجاد یک پاسخ هدفمند نیاز به قرار گرفتن در معرض قبلی با یک دشمن خاص دارند. به طور کلی، هر چه تعداد سلول‌های NK در تومور بیشتر باشد، پیش آگهی بهتری برای بیمار است. برای این مطالعه، موش‌های مبتلا به سرطان به مدت 24 ساعت دو بار در هفته از خوردن غذا خودداری کردند و سپس اجازه دادند آزادانه در بین روزه‌ها غذا بخورند. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این رویکرد از کاهش وزن کلی موش‌ها جلوگیری می‌کند. اما این دوره‌های روزه‌داری تأثیر عمیقی بر سلول‌های NK داشت. سرپرست تیم تحقیقاتی افزود: درست همانطور که در انسان اتفاق می‌افتد، موش‌ها شاهد کاهش سطح گلوکز و افزایش اسیدهای چرب آزاد بودند که لیپیدهایی هستند که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزین در زمانی که سایر مواد مغذی وجود ندارند، عمل کنند. در طول هر یک از این چرخه‌های روزه‌داری، سلول‌های NK یاد گرفتند که از این اسیدهای چرب به عنوان منبع سوخت جایگزین برای گلوکز استفاده کنند. این واقعا پاسخ ضد سرطانی آنها را بهینه می‌کند زیرا ریزمحیط تومور حاوی غلظت بالایی از لیپیدها است و اکنون آنها می‌توانند به دلیل این تمرینات متابولیکی وارد تومور شده و بهتر زنده بمانند.

سلول‌های کشنده طبیعی چگونه در سیستم ایمنی کار می‌کنند؟

سلول‌های کشنده طبیعی بدن شما را بررسی می‌کنند و سلول‌ها را برای نشانگرهایی نشان می‌دهند سلول سالم یا بیمار است، اسکن می‌کنند. اگر آنها علائم مضر بودن یک سلول را تشخیص دهند، مواد شیمیایی مرگبار را در سلول آزاد می‌کنند تا آن را بکشند. اینکه یک سلول NK می‌کشدیا نه بستگی به سیگنال‌هایی دارد که از سلول اسکن شده (سلول هدف) دریافت می‌کند یا نمی‌کند. سطح یک سلول NK حاوی گیرنده‌های متعددی است که باهم کار می‌کنند تا یک سلول NK را برای کشتن یک هدف فعال یا آن را مهار کنند. حال مکانیزم این کشنده‌های طبیعی را در سیستم ایمنی بدن بررسی کنیم. این سلول‌ها در بدن شما گشت می‌زنند و سلول‌ها را برای نشانگرهایی که نشانه سلامت یا بیماری هستند بررسی می‌کنند. اگر نشانه‌هایی از آسیب را تشخیص دهند، مواد شیمیایی کشنده را وارد سلول هدف می‌کنند و به وجود تهدیدآمیز آن پایان می‌دهند. سطح یک سلول NK دارای گیرنده‌های متعددی است که با هم همکاری می‌کنند تا سیستم کشتار را فعال یا مهار کنند. مهار زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های NK نشانگرهای سلامت مانند MHC-1 را شناسایی کنند. هنگامی که این مولکول در سلول هدف به گیرنده بازدارنده سلول NK متصل می‌شود، اجرای عملیات کشتار لغو می‌شود و سلول NK به سمت تهدید بالقوه بعدی حرکت می‌کند.

روزه‌داری سلول‌های NK را دوباره برنامه‌ریزی می‌کند

محققان مشاهده کردند روزه گرفتن همچنین منجر به توزیع مجدد سلول‌های NK در بدن شد. بسیاری از سلولֱ‌های NK به مغز استخوان رفتند، جایی که به لطف روزه داری، در معرض سطوح بالایی از پروتئین سیگنال دهنده کلیدی به نام اینترلوکین-12 قرار گرفتند. این کار سلول‌های NK را برای تولید بیشتر اینترفرون گاما سیتوکینی که نقش مهمی در پاسخ های ضد تومور ایفا می‌کند آغاز کرد. در همین حال، سلول‌های NK در طحال تحت یک برنامه‌ریزی مجدد جداگانه قرار گرفتند، که باعث می‌شد از لیپیدها به عنوان منبع سوخت بهتر استفاده کنند. طبق گفته محققان با کنار هم قرار دادن هر دوی این مکانیسم‌ها، متوجه می‌شویم که سلول‌های NK از قبل آماده شده‌اند تا سیتوکین‌های بیشتری در تومور تولید کنند و با برنامه‌ریزی مجدد متابولیک، آن‌ها می‌توانند بیشتر در محیط تومور زنده بمانند، و در بهبود خواص ضد سرطانی تخصص دارند. هنوز مشخص نیست که آیا دو جمعیت جداگانه از سلول‌های NK وجود دارد که در قسمت‌های مختلف بدن به طور متفاوتی آموزش می‌بینند یا اینکه سلول‌ها در طول چرخه زندگی چند هفته‌ای خود از هر دو محل عبور می‌کنند. سرپرست تیم تحقیقاتی افزود: این سوال میلیون دلاری است. و یکی از مواردی که ما تنها با استفاده از تکنیک‌های برچسب‌گذاری سلولی که در این مطالعه استفاده کردیم، شروع به پاسخ به آن کرده‌ایم. در حالی که نمونه‌های مغز استخوان انسان به عنوان بخشی از این پروژه مورد مطالعه قرار نگرفتند، محققان خاطرنشان کردند که نمونه‌های خون بیماران سرطانی نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث کاهش سلول‌های NK در گردش آزادانه در افراد می‌شود، درست همانطور که در موش‌ها مشاهده کردند.

پتانسیل برای بهبود درمان سرطان

به گفته محققان، چندین فرصت بالقوه برای پیشبرد تحقیقات مدل موش به سمت کلینیک وجود دارد. اول، آزمایشات بالینی در حال حاضر شروع به مطالعه ایمنی و اثربخشی روزه داری در ترکیب با درمان های استاندارد موجود کرده اند. راه دیگر شناسایی داروهایی است که می‌توانند مکانیسم های زمینه ای را بدون نیاز به روزه گرفتن از بیماران مورد هدف قرار دهند. سوم، سلول‌های NK ممکن است بتوانند در خارج از بدن در حالت ناشتا قرار گیرند و سپس برای بهبود اثرات درمانی تجویز شوند. نیل آیینگار، MD، انکولوژیست پزشکی پستان MSK و محقق برجسته در زمینه رژیم غذایی، متابولیسم و ​​سرطان، که مستقیماً درگیر سرطان نبود، می‌گوید در حال حاضر، با این حال، هنوز اطلاعات بالینی بیشتری در مورد اثرات روزه‌داری برای افراد مبتلا به سرطان مورد نیاز است. 

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه