تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تیر 1403
تولید نان باقابلیت پیشگیری از آسم
یادداشت

  تولید نان باقابلیت پیشگیری از آسم

محققان با بررسی مخمر ساکارومایسیس سرویزیه در فرآیند تولید نان، دریافتند که این مخمر در کاهش التهاب راه هوایی و کنترل آسم نقش موثر دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان برزیلی نان عملکردی با پتانسیل پیشگیری از آسم که یک اختلال تنفسی است را تولید کرده اند. Saccharomyces cerevisiae UFMG A-905، سویه‌ای از مخمر آبجو با خواص پروبیوتیکی است که نشان داده شده است علائم آسم را در موش‌ها کاهش می‌دهد. آزمایشات بیشتر شامل داوطلبان انسانی هنوز مورد نیاز است. بر اساس پایگاه داده نگهداری شده توسط وزارت بهداشت (DATASUS)، آسم یکی از شایع ترین بیماری‌ها در جهان است که به طور فزاینده‌ای شایع است و حدود 20 میلیون برزیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری عمدتاً با التهاب راه هوایی و واکنش بیش از حد مشخص می‌شود. علل دقیق آن به خوبی شناخته نشده است، اما شناخته شده است که با محرک‌های محیطی، رژیم غذایی، و میکروبیوتای روده و سایر عوامل مرتبط است.

بیماری آسم

آسم یک بیماری ناهمگن و پیچیده است که با التهاب راه های هوایی، واکنش بیش از حد و بازسازی مشخص می‌شود و یکی از شایع‌ترین بیماری ها در جهان است. شیوع آسم به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و شهری بیشتر در حال افزایش است. عوامل متعددی با این افزایش شیوع مرتبط هستند، مانند تغییر در شیوه زندگی، قرار گرفتن در معرض محیط (به عنوان مثال، رطوبت داخل خانه، کپک ها، و قرار گرفتن در معرض دود)، چاقی، رژیم غذایی، و میکروبیات روده. درک بهتر عوامل خطر ممکن است منجر به توسعه راهبردهای جدید برای پیشگیری از آسم شود. چندین مطالعه پیش بالینی نشان داده‌اند که باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها ممکن است از پیشرفت آسم جلوگیری کنند و نقش میکروبیوتا را در پاتوژنز بیماری‌های آلرژیک تأیید می‌کنند. اگرچه این مطالعات نقش بالقوه پروبیوتیک‌ها را در پیشگیری یا درمان بیماری‌های آلرژیک نشان می‌دهد، اما هنوز لازم است بهترین میکروارگانیسم، آماده‌سازی، دوز و رژیم ارزیابی شود و اثرات آنها در کارآزمایی های بالینی تایید شود.

ساکارومایسس سرویزیه

میکروارگانیسم‌هایی که معمولاً به عنوان پروبیوتیک ارزیابی می‌شوند، باکتری‌های متعلق به جنس لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، اگرچه سایر باکتری‌ها و مخمرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساکارومایسس سرویزیه UFMG A-905، جدا شده از یک نوشیدنی الکلی تقطیر شده با نیشکر برزیلی، دارای ویژگی های پروبیوتیک است و از عفونت های باکتریایی، کولیت تجربی و موکوزیت، آلرژی غذایی و آسم جلوگیری می کند. S. cerevisiae UFMG A-905 روی انتقال سیگنال سلولی، چسبندگی سلولی باکتری های بیماری زا و تعدیل ایمنی موضعی و سیستمیک عمل می‌کند. محققان نشان دادند که تجویز S. cerevisiae UFMG A-905 از ایجاد ویژگی‌های شبه آسم در مدل حیوانی به روشی وابسته به دوز جلوگیری می‌کند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به عنوان میکروارگانیسم‌های زنده‌ای تعریف می‌شوند که وقتی به مقدار کافی تجویز شوند، برای میزبان مفید هستند. در این زمینه، استفاده درمانی از آنها می‌تواند محدودیت‌هایی داشته باشد و تحت تأثیر عواملی مانند فعالیت آب، اسیدیته، غلظت اکسیژن، دما، ماندگاری و برهمکنش با سایر میکروارگانیسم‌های موجود در محصولات است. علیرغم تعریفی که عملکرد مفید پروبیوتیک‌ها را به تعداد سلول‌ها و زنده ماندن آنها مرتبط می‌کند، استفاده از میکروارگانیسم‌های غیرقابل زنده یا محصولات آنها (به عنوان مثال، پست بیوتیک ، سایکوبیوتیک) نیز به یک رویکرد قابل دوام تبدیل شده است.  به طور سنتی، پروبیوتیک‌ها با استفاده از محصولات لبنی (ماست، شیر، کفیر، بستنی، کره، پنیر و غیره) تجویز می‌شوند. با این حال، عوامل مختلفی مانند حساسیت به پروتئین شیر، ممکن است نیاز به استفاده از وسایل نقلیه دیگر مانند آب میوه، بیسکویت، آب نبات و نان داشته باشد. از آنجایی که S. cerevisiae به طور گسترده برای تخمیر غذاها استفاده می‌شود، مخمر پروبیوتیک می تواند نان عملکردی تولید کند که مصرف آن می‌تواند از پیشرفت آسم جلوگیری کند. علاوه بر این، با توجه به دمای بالای بدست آمده در حین پخت، افزودن مخمر محصور شده می‌تواند به حفظ سلول‌های پروبیوتیک زنده در نان کمک کند. بیماران مبتلا به آسم به دلیل ارتباط با میکروبیوتای روده می‌توانند از مصرف پروبیوتیک‌ها سود ببرند. این باکتری‌های مفید معمولاً به تنهایی تجویز می‌شوند یا با محصولات لبنی مانند شیر، ماست و کفیر مخلوط می‌شوند، اما هیچ چیز مانع استفاده از وسایل نقلیه دیگر نمی‌شود، که برای بیمارانی که از عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به پروتئین شیر رنج می‌برند توصیه می‌شود. در این مطالعه، محققان (USP) S. cerevisiae UFMG A-905 را برای اولین بار در نان تخمیر شده طبیعی قرار دادند. برای ارزیابی پتانسیل آن، محققان سه نوع نان را آزمایش و مقایسه کردند. اولی با مخمر تجاری، دومی با S. cerevisiae UFMG A-905 و سومی با S. cerevisiae UFMG A-905 به علاوه میکروکپسول های حاوی S. cerevisiae UFMG A-905 تخمیر شد. سرپرست این تیم تحقیقاتی افزود: ما مخمر زنده محصور شده را به منظور بهبود زنده ماندن و فعالیت پروبیوتیک در دمای بالا که در طول فرآیند پخت حاصل می شود، اضافه کردیم. میکروکپسول‌ها از ترکیبات زیست فعال و پروبیوتیک محافظت می‌کنند و پایداری، بقا و فراهمی زیستی آنها را بهبود می‌بخشند. موش‌های مبتلا به آسم به مدت 27 روز با انواع مختلف نان تغذیه شدند. در پایان آزمایش، موش‌هایی که با نان S. cerevisiae UFMG A-905 تغذیه شدند، التهاب راه‌های هوایی کمتر و سطوح پایین‌تری از نشانگرهای زیستی آسم (اینترلوکین‌های 5 و 13، یا IL5 و IL13، که پروتئین‌های ترشح شده توسط سیستم ایمنی هستند) را نشان دادند. در موش‌هایی که با نان حاوی مخمر ریز کپسوله شده تغذیه شده بودند، واکنش بیش از حد راه هوایی و سطح IL17A، یکی دیگر از نشانگرهای زیستی آسم، نیز کاهش یافت. این نتایج مشابه نتایج مطالعات قبلی بود و تایید می‌کرد که S. cerevisiae UFMG A-905 زنده می‌تواند به پیشگیری از آسم کمک کند. محققان دریافتند که هر دو نوع نان تخمیر شده با S. cerevisiae UFMG A-905 از ایجاد آسم در موش‌ها جلوگیری می‌کند، که در ارتباط با نتایج آزمایشات دیگر نشان می‌دهد که این مخمر اثرات بسیار ثابتی دارد و به نظر می‌رسد واقعاً قادر به مبارزه با این بیماری است.

مرحله بعدی: کارآزمایی بالینی

دانشمندان با اذعان به محدودیت‌های این مطالعه، مانند عدم استفاده از نان تخمیر شده با مخمر تجاری به اضافه میکروکپسول‌ها و ارزیابی نکردن بقای میکروکپسول‌های S. cerevisiae UFMG A-905 پس از پخت، بر این باورند که اکنون می‌توانند گام بعدی را بردارند که شامل آن می‌شود. این محصول پتانسیل قابل توجهی دارد. نان یک غذای طبیعی است که تقریباً توسط همه افراد از جمله کودکان مصرف می‌شود. به راحتی توزیع می‌شود و نیمه عمر خوبی در قفسه دارد.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه