تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 تیر 1403
تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های سرطانی با روزه داری
یادداشت

  تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن سلول‌های سرطانی با روزه داری

بررسی تأثیر روزه‌داری بر ایمنی ضد تومور سلول‌های کشنده طبیعی نشان داد که روزه داری با نتایج بهتری در سرطان همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بسیاری از متخصصان رژیم غذایی می‌گویند روزه می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند. اما دانشمندان چه می‌گویند؟ به طور کلی، آنها موافق هستند، اگرچه اظهارات بسیار واجد شرایط را به ادعاهای گسترده ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشمندان موافق هستند که روزه گرفتن با نتایج بهبود یافته در سرطان همراه است، اما حتی این دانشمندان نیز هنوز قاطعانه تمام جزئیات این موضوع را بررسی و تایید نکرده‌اند. چنین جزئیاتی از نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering (MSK) به دست آمد. آنها دریافتند که در موش‌های روزه‌دار، سلول‌های کشنده طبیعی (NK) متابولیسم آن‌ها دوباره تقویت شده است. در نهایت، سلول‌های NK توانایی خود را برای زنده ماندن از سختی‌های ریزمحیط تومور بهبود بخشیدند. همچنین، آنها به طور موثرتری با سرطان مبارزه کردند. محققان MSK یافته‌های خود را در Immunity، در مقاله‌ای با عنوان «روزه‌داری، کنام‌های بافتی را تغییر می‌دهد تا ایمنی ضد تومور با واسطه سلول‌های NK را بهبود بخشد» ارائه کردند.

سلول‌های کشنده طبیعی (NK)

سلول‌های کشنده طبیعی (NK) برای کنترل شروع تومور و متاستاز حیاتی هستند و اکنون تلاش‌های فزاینده‌ای برای بهره‌برداری کامل از خواص ضد توموری سلول‌های NK در کلینیک انجام می‌شود. سیتوکین‌ها و متابولیت‌هایی همچون TGF-β به طور مستقیم خواص ضد توموری سلول‌های NK را سرکوب می‌کنند. به طور کلی TGF-β به عنوان یک سیتوکین سرکوب کننده ایمنی مهم در ریزمحیط تومور در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند فعال شدن سلول های NK، بیان پروتئین‌های سیتوتوکسیک و فرآیند سیتوتوکسیک را با مکانیسم‌های مختلف مهار کند. نشان داده شده است که سیگنال دهی ذاتی TGF-β بر تعداد و عملکرد ضد متاستاتیک سلول‌های NK تأثیر می‌گذارد.

درباره مطالعه

نویسندگان مقاله نوشتند: «در طول روزه‌داری، سلول‌های NK از بافت‌های محیطی به مغز استخوان (BM) بازتوزیع شدند. سلول‌های NK در طحال موش‌های روزه‌دار با افزایش غلظت اسیدهای چرب و گلوکوکورتیکوئیدها از نظر متابولیکی دوباره تقویت شدند و متابولیسم اسیدهای چرب را افزایش دادند. دانشمندان مشاهده کردند که اکسیداسیون اسیدهای چرب ناشی از ناشتا با افزایش بیان آنزیم CPT1A همراه است. برای تقویت این ارتباط، دانشمندان Cpt1a را حذف کردند و دریافتند که انجام این کار بقا و عملکرد سلول‌های NK را مختل می‌کند. دانشمندان افزودند: «به موازات آن، توزیع مجدد سلول‌های NK به BM در طول روزه‌داری به واسطه‌های قاچاق S1PR5 و CXCR4 نیاز داشت. این سلول‌ها با افزایش تعداد سلول‌های میلوئیدی BM بیانگر اینترلوکین (IL)-12 آغاز شدند که تولید IFN-γ را بهبود بخشید.

روزه‌داری راهبردی برای مؤثرتر کردن ایمنی درمانی

این یافته‌ها می‌تواند به توضیح یکی از مکانیسم‌هایی کمک کند که روزه‌داری می‌تواند همراه با کاهش چربی و بهبود متابولیسم به دفاع از بدن در برابر سرطان کمک کند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند، در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، نتایج همچنین نشان می‌دهد که روزه‌داری می‌تواند راهبردی برای بهبود پاسخ‌های ایمنی برای مؤثرتر کردن ایمنی درمانی باشد. سان خاطرنشان کرد: "تومورها بسیار گرسنه هستند." آنها مواد مغذی ضروری را می گیرند و یک محیط خصمانه اغلب غنی از لیپیدها ایجاد می کنند که برای اکثر سلول‌های ایمنی مضر هستند. آنچه در اینجا نشان می‌دهیم این است که روزه‌داری این سلول‌های کشنده طبیعی را دوباره برنامه‌ریزی می‌کند تا بهتر در این محیط سرکوب‌کننده زنده بمانند.»

شیوه مطالعاتی

برای این مطالعه، موش‌های مبتلا به سرطان به مدت 24 ساعت دو بار در هفته از خوردن غذا خودداری کردند و سپس اجازه دادند آزادانه در بین روزه‌ها غذا بخورند. نویسندگان خاطرنشان کردند که این رویکرد از کاهش وزن کلی موش ها جلوگیری می‌کند. اما این دوره‌های روزه داری تأثیر عمیقی بر سلول‌های NK داشت. دلکنت توضیح داد، درست همانطور که در انسان اتفاق می‌افتد، موش‌ها شاهد کاهش سطح گلوکز و افزایش اسیدهای چرب آزاد بودند که لیپیدهایی هستند که توسط سلول‌های چربی آزاد می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزین در صورت عدم وجود سایر مواد مغذی عمل کنند.

نتایج کسب شده از این مطالعه

او گفت: "در طول هر یک از این چرخه‌های روزه داری، سلول‌های NK یاد گرفتند که از این اسیدهای چرب به عنوان منبع سوخت جایگزین برای گلوکز استفاده کنند."این واقعا پاسخ ضد سرطانی آنها را بهینه می‌کند زیرا ریزمحیط تومور حاوی غلظت بالایی از لیپیدها است و اکنون آنها می‌توانند به دلیل این تمرینات متابولیکی وارد تومور شده و بهتر زنده بمانند." روزه داری همچنین منجر به توزیع مجدد سلول‌های NK در بدن شد. بسیاری از سلول‌های NK به مغز استخوان رفتند، جایی که به لطف روزه داری، در معرض سطوح بالایی از یک پروتئین سیگنال دهنده کلیدی به نام اینترلوکین-12 قرار گرفتند. این کار سلول‌های NK را برای تولید اینترفرون گاما، سیتوکینی که نقش مهمی در پاسخ‌های ضد توموری ایفا می‌کند، آغاز کرد. در همین حال، سلول‌های NK در طحال تحت یک برنامه‌ریزی مجدد جداگانه قرار گرفتند، که باعث می‌شود از لیپیدها به عنوان منبع سوخت بهتر استفاده کنند.

تولید سیتوکین‌های بیشتربا روزه داری

با کنار هم قرار دادن هر دوی این مکانیسم‌ها، متوجه می‌شویم که سلول‌های NK برای تولید سیتوکین‌های بیشتری در تومور از قبل آماده شده‌اند. و با برنامه‌ریزی مجدد متابولیک، آن‌ها می‌توانند در محیط تومور زنده بمانند و در بهبود خواص ضد سرطانی تخصص دارند. هنوز مشخص نیست که آیا دو جمعیت جداگانه از سلول‌های NK وجود دارد که در قسمت‌های مختلف بدن به طور متفاوتی آموزش می‌بینند یا اینکه سلول‌ها در طول چرخه زندگی چند هفته‌ای خود از هر دو محل عبور می‌کنند. سان گفت: «این سوال میلیون دلاری است. و یکی از مواردی که ما تنها با استفاده از تکنیک‌های برچسب‌گذاری سلولی که در این مطالعه استفاده کردیم، شروع به پاسخگویی به آن کرده‌ایم. در حالی که نمونه‌های مغز استخوان انسان به عنوان بخشی از پروژه مورد مطالعه قرار نگرفت، محققان خاطرنشان کردند که نمونه‌های خون بیماران سرطانی نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث کاهش سلول‌های NK در گردش آزادانه در افراد می‌شود، درست همانطور که در موش‌ها مشاهده کردند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه