تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 تیر 1403
نتایج کارآزمایی بالینی ژن درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال عصبی SPG50
یادداشت

  نتایج کارآزمایی بالینی ژن درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال عصبی SPG50

محققان موفق شدند با ژن درمانی فردی با یک بیماری فوق‌العاده نادر مبتلا به پاراپلژی اسپاستیک ارثی نوع 50 (SPG50) را درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیش از 10000 بیماری نادر فردی وجود دارد و بیشتر آنها بدون درمان هستند. ژنتیک درمانی شخصی یک رویکرد امیدوارکننده برای درمان آنها است. ما یک نقشه راه برای درمان فردی یک بیماری فوق‌العاده نادر با ایجاد یک درمان جایگزین ژنی که برای یک بیمار مبتلا به پاراپلژی اسپاستیک ارثی نوع 50 (SPG50) ایجاد شده است، ارائه کردیم. هنگامی که مایکل پیروولاکیس در یک کارآزمایی بالینی تک بیمار در بیمارستان کودکان بیمار (SickKids) در مارس 2022 یک ژن درمانی فردی را دریافت کرد، روند وضعیت او به طرز چشمگیری تغییر کرد. مایکل مبتلا به پاراپلژی اسپاستیک نوع 50 (SPG50)، یک اختلال عصبی پیشرونده "فوق العاده نادر" است که باعث تاخیر در رشد، اختلال در گفتار، تشنج، فلج پیشرونده هر چهار اندام و معمولاً در بزرگسالی کشنده می‌شود. تقریباً 80 کودک در سراسر جهان به این بیماری ژنتیکی مبتلا هستند. در تلاشی برای کاهش سرعت پیشرفت این بیماری، یک تیم تحقیقاتی بالینی در SickKids، کمتر از سه سال پس از تشخیص اولیه مایکل، اولین ژن درمانی تک بیمار را برای او انجام دادند. امروز، نتایج کارآزمایی بالینی پیشگامانه در Nature Medicine، منتشر شده است. که سفر مایکل را در 12 ماه پس از عمل، همراه با تأثیر جدیدی که این کارآزمایی برای آینده پزشکی ژنتیک در کانادا دارد، ثبت می‌کند.

ژن درمانی برای بیماری‌های نادر

بیماری‌های نادر بیش از 400 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها با ناتوانی‌های قابل توجه، مرگ و میر زودرس و تأثیرات نامتناسب بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی مرتبط هستند. این بیماران کمتر از 5٪ درمان دارند، بنابراین این موضوع نیاز حیاتی به درمان‌های جدید را برجسته می‌کند. در حال حاضر توانایی مفهومی برای توسعه درمان‌های اختصاصی ژن و/یا جهش برای بسیاری از بیماری‌های نادر وجود دارد. با این حال، موانع مهمی به ویژه مربوط به تعداد بیماران، هزینه‌های توسعه و عدم وجود انگیزه‌های مالی وجود دارد. SPG50 یک بیماری کاندید ایده آل برای ژن درمانی است. دنباله کدگذاری کوچک است (1359 جفت باز) و در یک ناقل ویروس مرتبط با آدنو (scAAV) خود مکمل قرار می‌گیرد. جهش‌های مسبب منجر به از دست دادن بیان/عملکرد می‌شوند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بیان مجدد ژن مؤثر باشد و ماهیت کمپلکس AP-4 به‌عنوان یک هتروتترامر اجباری ممکن است در برابر سمیت ناشی از بیان بیش از حد محافظت کند. اما باید دانست که هنوز یک پنجره درمانی نسبتاً بزرگ وجود دارد، زیرا پیشرفت بیماری با پتانسیل مزایای عملکردی احتمالی قبل از ناتوانی غیرقابل برگشت در طول سال‌ها اتفاق می‌افتد. با این حال، نادر بودن این اختلال از مسیرهای معمول توسعه دارو جلوگیری می‌کند.

ژن درمانی چیست؟

ژن درمانی راهی برای تحویل یک نسخه سالم از یک ژن به سلول‌های فردی است که دارای یک ژن معیوب است. در مورد مایکل، SPG50 توسط دو نوع بیماری زا در ژنی به نام AP4M1 ایجاد می‌شود. تیم تحقیقاتی بالینی به سرپرستی دکتر جیم داولینگ، پزشک کارکنان بخش نورولوژی و دانشمند ارشد در برنامه ژنتیک و زیست‌شناسی ژنوم در SickKids، ابتدا در این کار، ژن سالم AP4M1 را به مایع نخاعی مایکل تحویل دادند که این ژن را مستقیماً به سلول‌های عصبی منتقل کرد. در حالی که این بیماری‌های فوق نادر منحصر به فرد هستند، گردش کار ما نقشه راهی برای ژن درمانی ارائه می‌دهد که می‌تواند به بسیاری از هزاران کودک در کانادا با شرایط ژنتیکی نادر کمک کند." به لطف همکاری چند مرکزی با پزشکان و شرکت‌ها در ایالات متحده و کانادا برای هماهنگی تحقیق، توسعه و ساخت درمان جایگزینی ژن، این تیم به‌طور قابل‌توجهی توانستند درمان ژن درمانی را برای مایکل طی سه سال پس از تشخیص آن انجام دهند.

نتایج کارآزمایی بالینی

در 12 ماه پس از دریافت درمان، مایکل هیچ عارضه جانبی جدی را تجربه نکرد و برخلاف علائم بارز بیماری‌های عصبی مانند SPG50، به نظر نمی‌رسد که وضعیت او پیشرفت بیشتری داشته باشد. او همچنین شروع به نشان دادن علائم بالقوه بهبود کرد. مایکل برای اولین بار توانست با پاشنه‌های خود روی زمین بایستد. او همچنین پیشرفت‌هایی را در برخی از جنبه‌های رشد عصبی خود تجربه کرد. والدین مایکل، تری و جورجیا، می‌گویند: "وقتی شنیدیم که مایکل به این بیماری وحشتناک مبتلا شده است، دنیای ما از هم پاشید. ما به عنوان یک خانواده گم شدیم و شکسته شدیم." "خوشبختانه، ما یک تیم شگفت انگیز در SickKids و یک جامعه حامی داشتیم که ما را بالا برد و به ما اعتماد به نفس داد تا میلیون‌ها دلار جمع آوری کنیم و درمانی ایجاد کنیم، نه تنها برای مایکل، بلکه برای سایر کودکانی که در نسل‌های آینده تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند. "

آینده ژن درمانی

تیم تحقیقاتی بالینی به پیگیری پیشرفت مایکل ادامه می‌دهد، اما این کارآزمایی شواهد اولیه مهمی از ایمنی و اثربخشی ژن درمانی برای کاهش یا توقف پیشرفت SPG50 ارائه می‌دهد. نکته مهم این است که نتایج همچنین نشان می‌دهد که چگونه ژن درمانی می‌تواند به سرعت و شخصی برای بیماران فردی با شرایط ژنتیکی نادر توسعه یابد. آنها امیدوارند که این رویکرد بتواند برای سایر شرایط در آینده برای کمک به دستیابی به سلامت کودکان دقیق، حرکتی در SickKids برای ارائه مراقبت‌های فردی برای هر بیمار استفاده شود. داولینگ می‌گوید: «بیش از 10000 بیماری نادر فردی وجود دارد و بیشتر آنها بدون درمان هستند. ما طرحی را ارائه می‌کنیم که با بودجه و حمایت کافی، پتانسیل تغییر زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر و آینده ای را دارد که در آن هر کودکی می‌تواند از داروی دقیق بهره مند شود."

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه