تاریخ انتشار: شنبه 30 تیر 1403
درمان بیماری‌های نادر روده با سلول‌های بنیادی
یادداشت

  درمان بیماری‌های نادر روده با سلول‌های بنیادی

نتایج یک مطالعه جدید پتانسیل درمان با سلول‌های بنیادی را برای درمان مبتلایان به بیماری هیرشپرونگ نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری هیرشپرونگ (HSCR) یک اختلال مادرزادی شدید است که 1:5000 تولد زنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. HSCR ناشی از ناتوانی پیش سازهای سیستم عصبی روده (ENS) در کلونیزه کردن کامل دستگاه گوارش در طول رشد جنینی است. این منجر به آگانگلیونوز در دیستال روده می‌شود که در نتیجه فعالیت حرکتی و حرکت پریستالسیس مختل می‌شود. در حال حاضر، تنها گزینه درمانی قابل قبول، برداشتن جراحی روده آگانگلیونی است. با این حال، بیماران اغلب از علائم ناتوان کننده و مادام العمر رنج می‌برند که معمولاً چندین عمل جراحی لازم است. از این رو، گزینه‌های درمانی جایگزین بسیار مهم است. یک استراتژی جذاب شامل پیوند اجداد ENS تولید شده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) است. در همین راستا یک مطالعه جدید به رهبری محققان UCL و دانشگاه شفیلد، پتانسیل درمانی با سلول‌های بنیادی را برای درمان مبتلایان به بیماری هیرشپرونگ نشان داده است. نتایج این تحقیق که در Gut منتشر شده و توسط شورای تحقیقات پزشکی تامین شده است، یک تلاش مشترک بین محققان UCL و دانشگاه شفیلد است که در سال 2017 آغاز شد.

بیماری هیرشپرونگ

سیستم عصبی روده ای (ENS) شبکه پیچیده ای از نورون‌ها و گلیا است که به صورت گانگلیون سازماندهی شده‌اند که فرآیندهای حیاتی متعددی را در روده کنترل می‌کند. در طول رشد جنینیENS از یک جمعیت گذرا از سلول‌های چند توان به نام تاج عصبی (NC) مشتق می‌شود. نقص در تولید ENS در طول رشد جنینی و جنینی منجر به اختلالات بالینی مختلفی می‌شود که درمان آنها چالش برانگیز است و با عوارض و مرگ و میر قابل توجهی همراه است. شایع ترین نوروپاتی روده ای بیماری هیرشپرونگ (HSCR) است. بیماری هیرشپرونگ یک بیماری نادر است که در آن برخی از سلول‌های عصبی در روده بزرگ وجود ندارند. این بدان معنی است که روده منقبض نمی‌شود و نمی‌تواند مدفوع را حرکت دهد، به این معنی که ممکن است مسدود شود. این می‌تواند باعث یبوست شود و گاهی منجر به عفونت جدی روده به نام انتروکولیت شود. از هر 5000 نوزاد حدود 1 نوزاد با بیماری هیرشپرونگ متولد می‌شود. این عارضه معمولاً بلافاصله پس از تولد تشخیص داده می‌شود و در اسرع وقت با جراحی درمان می‌شود، اما بیماران اغلب از علائم ناتوان‌کننده و مادام‌العمر رنج می‌برند و اغلب به چندین روش جراحی نیاز است. بنابراین گزینه‌های درمانی جایگزین بسیار مهم هستند. یکی از گزینه‌هایی که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است شامل استفاده از سلول‌های بنیادی درمانی برای تولید پیش سازهای سلول عصبی است که سپس اعصاب از دست رفته در روده مبتلایان به بیماری هیرشپرونگ را پس از پیوند تولید می‌کند. این به نوبه خود باید عملکرد روده را بهبود بخشد. با این حال، این روش تا کنون بر روی بافت انسانی افراد مبتلا به بیماری هیرشپرونگ انجام نشده است.

سلول درمانی ما برای بیماری هیرشپرونگ

محققان دانشگاه شفیلد بر تولید و تجزیه و تحلیل پیش سازهای عصبی از سلول‌های بنیادی تمرکز کردند. سپس به تیم UCL فرستاده شد، آنها بافت روده بیمار را آماده کردند، پیوند و نگهداری بافت را انجام دادند و سپس عملکرد بخش‌های بافت را آزمایش کردند. این مطالعه شامل نمونه برداری از بافت اهدایی بیماران GOSH مبتلا به بیماری هیرشپرونگ به عنوان بخشی از درمان معمول آنها بود که سپس در آزمایشگاه کشت داده شد. سپس نمونه‌ها با پیش‌سازهای سلول عصبی مشتق از سلول‌های بنیادی پیوند شدند که سپس به سلول‌های عصبی حیاتی در بافت روده تبدیل شدند. نمونه‌های روده پیوندی در مقایسه با بافت شاهد افزایش توانایی انقباض را نشان دادند که نشان‌دهنده بهبود عملکرد روده در مبتلایان به این بیماری است. محقق اصلی، دکتر کانور مدیرموسسه بهداشت کودکان UCL Great Ormond Street) گفت: "این مطالعه یک پیشرفت واقعی در کار سلول درمانی ما برای بیماری هیرشپرونگ است. این واقعاً نشان دهنده مزیت گردآوری تخصص گروه‌های مختلف است که امیدواریم این کار را انجام دهد. تا برای کودکان و بزرگسالانی که در آینده با بیماری هیرشپرونگ زندگی می‌کنند مفید باشد.

نتایج بدست آمده از مطالعه

ما دریافتیم که پروتکل ما به طور مداوم منجر به بازده بالایی در تولید جمعیت سلولی می‌شود که علائم رونویسی و عملکردی اجداد اولیه ENS را نشان می‌دهد. پس از پیوند، اجداد ENS مشتق شده از hPSC  با بافت میزبان ادغام می‌شوند، مهاجرت می‌کنند و سلول‌های عصبی/گلیا را در نمونه‌های روده بزرگ HSCR انسانی تشکیل می‌دهند. نکته مهم، بافت HSCR پیوند شده به طور قابل توجهی افزایش فعالیت انقباضی پایه و افزایش پاسخ به تحریک الکتریکی را در مقایسه با بافت کنترل نشان داد. بنابراین نتیجه‌گیری یافته‌های ما، برای اولین بار، پتانسیل پیش‌سازهای ENS مشتق‌شده از hPSC را برای جمع‌آوری مجدد و افزایش پاسخ‌های عملکردی در بافت کولون بیمار HSCR نشان می‌دهد. دکتر آنستیس تساکریدیس، محقق اصلی دانشگاه شفیلد، گفت: "این یک همکاری فوق العاده بود که توسط دو دانشمند با استعداد اولیه، دکتر بن جوانس و فی کوپر رهبری شد. یافته‌های ما پایه‌های توسعه آینده یک سلول درمانی علیه بیماری هیرشپرونگ است. بنابراین در این راستا ما به تلاش خود برای رساندن این بیماری به کلینیک در چند سال آینده ادامه خواهیم داد." نتایج این مطالعه برای اولین بار پتانسیل درمان با سلول‌های بنیادی را برای بهبود عملکرد روده در مبتلایان به بیماری هیرشپرونگ را نشان می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند منجر به بهبود علائم و نتایج بهتر برای افراد مبتلا به این بیماری شود. اکنون محققان درخواست کمک مالی بیشتر برای آزمایشات بالینی برای توسعه این درمان را دارند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه