تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تیر 1403
ارتباط بلاستوسیستیس روده با رژیم‌های غذایی
یادداشت

  ارتباط بلاستوسیستیس روده با رژیم‌های غذایی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که بلاستوسیستیس روده با رژیم‌های غذایی سالم‌تر و سلامت قلب بهتر مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک مطالعه اخیر که در مجله Cell منتشر شده است، تیمی از محققان ارتباط بین بلاستوسیستیس روده (یک ارگانیسم تک سلولی موجود در روده انسان، مرتبط با پیامدهای سلامتی با حداقل 28 زیرگروه (STs))، رژیم غذایی و سلامت قلبی متابولیک را بررسی کردند و نقش بالقوه مفید آن را در پاسخ‌های شخصی به رژیم غذایی و نتایج بیماری برجسته کردند.

پیش زمینه

چندین دهه شواهد، مصرف رژیم غذایی را با ایجاد بیماری مزمن مرتبط می‌کند. رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا به طور کلی برای کاهش خطر بیماری در دراز مدت مورد تایید قرار می‌گیرند، اگرچه فواید آن به صورت جداگانه متفاوت است. یک مطالعه کوهورت منفرد نشان داد که جوامع میکروبی روده با بلاستوسیستیس با بهبود پاسخ‌های گلوکز، چاقی بدن و سایر نشانگرهای زیستی مرتبط است. بلاستوسیستیس هومینیس انگلی تک‌یاخته، بی‌هوازی و زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان) است که از چندین گونه تشکیل شده است که در دستگاه گوارش گونه‌های مختلف مانند انسان، حیوانات مزرعه، پرندگان، جوندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی و سوسک زندگی می‌کنند. عده‌ای این ارگانیسم را قارچ و عده‌ای آن را تک‌یاخته معرفی کردند. با وجود اینکه برخی از خصوصیات تک‌یاخته را ندارد به دلیل وجود دو فرم ترفوزوئیت (فرم فعال) و کیستی، هنوز آن را تک‌یاخته می‌دانند. ST1، ST2 و ST3 شایع ترین زیرگروه‌های در انسان هستند. برای درک رابطه بین بلاستوسیستیس روده، تغذیه و سلامت قلبی متابولیک، تحقیقات بیشتری با گروه‌های گسترده‌تر، متنوع‌تر و داده‌های رژیم غذایی دقیق‌تر مورد نیاز است. این امر به روشن شدن چگونگی تأثیر بلاستوسیستیس بر سلامت میزبان و نقش آن در تغذیه شخصی و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

در مورد مطالعه

برای مشخص کردن حضور بلاستوسیستیس در سطح جهانی، این مطالعه داده‌هایی را از 61 گروه در دسترس عموم با نمونه‌های متاژنومیک تفنگ ساچمه‌ای از میکروبیوم روده انسان از متاژنومیک دیتا نسخه 3 (cMD3) شناسایی و جمع‌آوری کرد. مجموعه داده‌ها شامل اطلاعات مربوط به سن میزبان، جنس، کشور مبدأ و شاخص توده بدنی (BMI) بود که در مجموع 73 مجموعه داده و متاژنوم مدفوع از 56989 فرد مجزا به دست آمد. از این میان، 41428 نفر از افراد سالم/شاهد بودند و 15561 نفر ناسالم در نظر گرفته شدند. علاوه بر این، 1034 نفر نمونه میکروبیوم طولی روده در دسترس داشتند. این مطالعه همچنین شامل 1124 فرد سالم از مطالعه مداخله رژیم غذایی شخصی شده با نمونه‌های میکروبیوم قبل و بعد از مداخله، پاسخ‌های شخصی به آزمایش ترکیب رژیم غذایی (ZOE PREDICT) بود. نمونه‌هایی از سایر مکان‌های بدن انسان، از جمله حفره دهان و پوست، و همچنین 28 متاژنوم باستانی انسان از پالئوفس‌ها، گنجانده شدند. مجموعه داده غیرانسانی شامل 4590 متاژنوم روده از 214 گونه از گونه‌های مختلف حیوانات است. تمام نمونه‌ها با استفاده از یک گردش کار محاسباتی معتبر برای تعیین حضور و فراوانی هشت ST  بلاستوسیستیس ژنتیکی متمایز که قبلاً در انسان توضیح داده شده بود، پروفایل شدند. شیوع جهانی بلاستوسیستیس بسیار متغیر بوده و محدود به جوامع میکروبی روده است.

نتایج مطالعه

تجزیه و تحلیل شامل 56989 نمونه میکروبیوم روده انسان از 73 مجموعه داده با اطلاعات جامع در مورد جمعیت شناسی میزبان و وضعیت سلامتی بود. مطالعات ZOE PREDICT داده‌های دقیق رژیم غذایی و سلامتی را ارائه کرد و نشان داد که شیوع بلاستوسیستیس و توزیع ST به طور گسترده‌ای بر اساس جغرافیا، سن و سبک زندگی متفاوت است. شرکت کنندگان با کیفیت رژیم غذایی بالاتر احتمال بیشتری داشت که حامل بلاستوسیستیس باشند، که با نشانگرهای قلبی متابولیک مطلوب، مانند BMI پایین تر، بهبود تحمل گلوکز و پروفایل‌های چربی سالم تر همراه بود. این ارتباط در سراسر گروه‌های مختلف تأیید شد و نشان‌دهنده یک رابطه منفی ثابت بین حضور بلاستوسیستیس و چاقی بدن و کاهش شیوع اختلالات مرتبط با اختلالات میکروبیوم روده، از جمله بیماری‌های التهابی روده، سرطان کولورکتال و دیابت است. در یک مطالعه مداخله رژیم غذایی شخصی که شامل 1124 شرکت‌کننده بود، بهبود کیفیت رژیم غذایی با افزایش شیوع و فراوانی بلاستوسیستیس ارتباط داشت و از نقش مفید بلاستوسیستیس در سلامت انسان حمایت کرد. یافته‌ها نشان می دهد که بلاستوسیستیس ممکن است به عنوان یک نشانگر برای یک سبک زندگی سالم تر عمل کند و می‌تواند نقش مفیدی در پاسخ‌های شخصی به رژیم غذایی و حساسیت به بیماری ایفا کند. این مطالعه همچنین روابط حامل  ST بلاستوسیستیس را با تفاوت‌های جغرافیایی و سبک زندگی مورد بررسی قرار داد و دریافت که ST1 و ST2 در جمعیت‌های غیرغربی شایع‌تر بودند. در همان زمان، ST4 در درجه اول در افراد غربی تشخیص داده شد. تداوم کلونیزاسیون بلاستوسیستیس از طریق نمونه گیری طولی مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داد که افراد معمولاً در طول زمان مثبت یا منفی باقی می مانند و ST یکسان در اکثر موارد حفظ می‌شود. آنالیزهای زیرگروهی در بین دوقلوهای تک تخمکی و دو تخمکی نشان داد که ناقل بلاستوسیستیس احتمالاً بیشتر از ژنتیک میزبان تحت تأثیر عوامل محیطی است. رژیم غذایی به طور قابل توجهی بر شیوع بلاستوسیستیس تأثیر گذاشت، به طوری که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی فرآوری نشده با افزایش میزان ناقل بلاستوسیستیس مرتبط است. برعکس، افراد بلاستوسیستیس منفی بیشتر غذاهای فرآوری شده و کمتر سالم مصرف می‌کردند. بهبود کیفیت رژیم غذایی در مطالعات ZOE PREDICT با شیوع و فراوانی بلاستوسیستیس بیشتر همراه بود و از نقش بالقوه آن در افزایش سلامت قلبی متابولیک حمایت کرد. متاآنالیز ارتباط بین بلاستوسیستیس و BMI پایین تر و غنی سازی آن را در افراد سالم در مقایسه با افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مختلف تایید کرد.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، این مطالعه مشخصات بلاستوسیستیس را از 56989 نمونه میکروبیوم انسانی مشخص کرد و نشان داد که بلاستوسیستیس در سراسر جهان با تنوع جغرافیایی، سبک زندگی و رژیم غذایی رایج است. ST4 در مناطق غربی رایج بود اما در آسیا نادر بود و در آمریکای جنوبی و آفریقا وجود نداشت. بلاستوسیستیس با رژیم‌های غذایی سالم‌تر و پروفایل‌های قلبی متابولیک مطلوب مرتبط بود، با شیوع بالاتر در افرادی که غذاهای گیاهی و کمتر فرآوری شده مصرف می‌کردند. یک مطالعه طولی نشان داد که بهبود کیفیت رژیم غذایی باعث افزایش شیوع بلاستوسیستیس شد. این تجزیه و تحلیل نشان داد که BMI پایین تر و پروفایل گلیسمی و چربی بهتری در افراد بلاستوسیستیس مثبت است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که بلاستوسیستیس ممکن است یک جزء مفید از میکروبیوم روده باشد و درک بیماری‌زای آن را به چالش بکشد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه