تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مرداد 1403
اثربخشی یک داروی خوراکی در بهبود نتایج حاصل از بارداری IVF
یادداشت

  اثربخشی یک داروی خوراکی در بهبود نتایج حاصل از بارداری IVF

محققان نشان دادند که یک داروی خوراکی درجه یک باعث بهبود کاشت جنین و نتایج بارداری در IVF می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ناباروری ممکن است در اثر تعدادی از عوامل مختلف، چه در دستگاه تناسلی مرد یا زن، ایجاد شود. با این حال، گاهی اوقات نمی‌توان دلایل ناباروری را توضیح داد. تحقیقات جدید اثربخشی یک داروی خوراکی و غیر هورمونی درجه یک را در افزایش لانه گزینی جنین، بارداری و نرخ تولد زنده در میان زنان ناباروری که تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (ICSI) قرار می‌گیرند، نشان داده است. این یافته ها که امروز در چهلمین نشست سالانه ESHRE در آمستردام ارائه شد، نشان دهنده گامی مهم به سمت اولین ابزار درمانی برای افزایش کاشت جنین و موفقیت در نرخ تولد زنده است.

ناباروری

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی زن یا مرد است که با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می‌شود. ناباروری ممکن است به دلیل عوامل مردانه، زنانه یا غیر قابل توضیح رخ دهد. برخی از علل ناباروری قابل پیشگیری هستند. درمان ناباروری اغلب شامل لقاح آزمایشگاهی (IVF) و سایر انواع باروری با کمک پزشکی است.

دلایل ناباروری زنان

 اختلالات لوله‌ای مانند مسدود شدن لوله‌های فالوپ که به نوبه خود ناشی از عفونت‌های مقاربتی درمان‌نشده (STIs) یا عوارض سقط ناایمن، سپسیس پس از زایمان یا جراحی شکم/لگن هستند. اختلالات رحمی که می توانند ماهیت التهابی داشته باشند (مانند آندومتریوز)، ماهیت مادرزادی (مانند سپتات رحم) یا طبیعت خوش خیم (مانند فیبروم)؛  اختلالات تخمدان، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات فولیکولی؛ اختلالات سیستم غدد درون ریز که باعث عدم تعادل هورمون های تولید مثل می شود. سیستم غدد درون ریز شامل هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز است. نمونه هایی از اختلالات رایجی که این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند شامل سرطان های هیپوفیز و کم کاری هیپوفیز می باشد.

چرا رسیدگی به ناباروری مهم است؟

هر انسانی حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی سلامت جسمی و روانی را دارد. افراد و زوجین حق دارند در مورد تعداد، زمان و فاصله فرزندان خود تصمیم بگیرند. ناباروری می‌تواند تحقق این حقوق اساسی انسانی را نفی کند. طیف وسیعی از افراد، از جمله زوج‌های دگرجنس‌گرا، شرکای همجنس‌گرا، افراد مسن‌تر، افرادی که در روابط جنسی نیستند و افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند، مانند برخی از زوج‌های ناسازگار با HIV و بازماندگان سرطان، ممکن است به مدیریت ناباروری و باروری نیاز داشته باشند. خدمات مراقبتی نابرابری‌ها در دسترسی به خدمات مراقبت از باروری بر جمعیت فقیر، مجرد، بی‌سواد، بیکار و سایر جمعیت‌های حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد. پرداختن به ناباروری همچنین می‌تواند نابرابری جنسیتی را کاهش دهد. اگرچه هم زنان و هم مردان ممکن است ناباروری را تجربه کنند، زنانی که از ناباروری رنج می‌برند، صرف نظر از اینکه نابارور هستند یا نه. ناباروری اثرات اجتماعی منفی قابل توجهی بر زندگی زوج‌های نابارور و به‌ویژه زنان دارد که اغلب خشونت، طلاق، انگ اجتماعی، استرس عاطفی، افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین را افزایش می‌دهد.

کارآزمایی بالینی داروی OXOART2

در سراسر جهان، از هر شش نفر در سن باروری، یک نفر در طول زندگی خود ناباروری را تجربه می‌کند. سالانه بیش از 3 میلیون چرخه IVF انجام می‌شود و با وجود پیشرفت فناوری IVF، شکست در کاشت جنین یک چالش مهم باقی مانده است. در پاسخ به این نیاز برآورده نشده، محققان از یافته های امیدوارکننده فاز 2 کارآزمایی بالینی خود، OXOART2، رونمایی کرده اند. این کارآزمایی تصادفی‌شده، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما که در 28 مرکز در اروپا انجام شد، OXO-001 را ارزیابی کرد، یک داروی خوراکی درجه یک که مستقیماً بر روی آندومتر (پوشش داخلی رحم) برای بهبود لانه‌گزینی جنین و میزان بارداری اثر می‌کند .

شیوه مطالعاتی

در مطالعه زیرمجموعه اکتشافی OXOLIFE    96زن تا 40 سال تحت یک انتقال جنین قرار گرفتند، در این مطالعه ، 42 زن دریافت کننده دارونما و 54 زن دریافت کننده دوز روزانه OXO-001 را بررسی کرد. درمان یک سیکل قاعدگی قبل از چرخه انتقال جنین شروع شد و تا پنج هفته پس از انتقال ادامه یافت. نتایج از بهبودهای آماری قابل توجهی در میزان حاملگی بیوشیمیایی - تشخیص زودهنگام بارداری - با نرخ 75.9٪ در گروه OXO-001 در مقایسه با 52.4٪ در گروه دارونما خبرمی‌دهد. همچنین بهبودهای مرتبط بالینی در میزان حاملگی بالینی (ضربان قلب جنین 5 هفته پس از انتقال جنین) و در میزان حاملگی در حال انجام (10 هفته پس از انتقال جنین) مشاهده شد که به ترتیب یک افزایش مطلق +14.3 بود (50.0٪ برای OXO-001 در مقابل 35.7). % برای دارونما) و 10.6+ افزایش مطلق (46.3 درصد برای OXO-001 در مقابل 35.7 درصد برای دارونما) را نشان می‌داد. مهمتر از همه، افزایش مطلق 6.9+ در نرخ تولد زنده وجود داشت .

 نتایج کارآزمایی بالینی

پزشکان و بیماران، ما می‌دانیم که افزایش مطلق بیش از 5 درصد در حاملگی در حال انجام از نظر بالینی معنی دار تلقی می‌شود. ما شاهد افزایش بارداری بالاتر از 9+ بودیم که امیدی دوباره به بیماران و جامعه علمی داد. ما مشتاقانه منتظر پیشرفت این درمان امیدوارکننده در مراحل بعدی توسعه بالینی هستیم. بروز عوارض جانبی در هر دو گروه مشابه بود. شایع ترین عوارض جانبی سردرد، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات گوارشی و سرگیجه بود که اکثر آنها خفیف تا متوسط ​​بودند. مهمتر از آن، در پیگیری شش ماهه، نوزادان رشد خوبی را بدون هیچ تفاوتی با دارونما نشان دادند.  دکتر Ignasi Canals، CSO OXOLIFE اضافه می کند: "ما از نتایج این کارآزمایی هیجان زده هستیم، زیرا پتانسیل OXO-001 را برای تبدیل شدن به اولین درمان درمانی برای افزایش موفقیت کاشت جنین، با یک داروی غیر هورمونی با استفاده از مکانیسم جدیدی نشان می‌دهد، که مستقیماً بر روی آندومتر تأثیر می‌گذارد."

گام بعدی مطالعه

پروفسور دکتر کارن سرمون، رئیس ESHRE، توضیح می‌دهد: "علیرغم پیشرفت‌های مستمر در تحریک تخمدان، دستکاری و کشت جنین، بهبود نرخ تولد زنده در تولید مثل با کمک پزشکی در بهترین حالت افزایشی بوده است. جهش نزدیک به 7٪ خبر بسیار خوبی برای بیماران ما است. امیدواریم بتوان این موضوع را در گروه‌های بزرگتر بیماران تأیید کرد.» چکیده این مطالعه امروز در نشریه Human Reproduction، یکی از مجلات پیشرو پزشکی تولید مثل در جهان منتشر خواهد شد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه