تاریخ انتشار: دوشنبه 22 مرداد 1403
خدمات برخی بانک‌های زیستی خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف
یادداشت

  خدمات برخی بانک‌های زیستی خصوصی ذخیره‌سازی خون بندناف

کارشناسان هشدار می‌دهند که برخی از شرکت‌ها ضرورت بانکداری خون بندناف را برای والدین در انتظار فرزند به صورت نادرستی تعریف می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بانک خون بندناف در دهه گذشته به عنوان گزینه‌ای برای والدین آینده که نگران سلامت آینده فرزندشان هستند، محبوبیت پیدا کرده است. والدین به شرکت‌های بانک زیستی خصوصی تا سقف 3000 پوند (بدون هزینه نگهداری سالانه) برای فریز کردن خون بندناف نوزادشان که حاوی سلول بنیادی است، پرداخت می‌کنند. تحقیقات BMJ نشان می‌دهد که برخی از بانک‌های زیستی خصوصی بریتانیا ممکن است والدین آینده را در مورد ارزش ذخیره‌سازی خون بندناف برای درمان بیماری‌های تهدیدکننده زندگی که ممکن است در آینده در فرزندشان ایجاد شود، گمراه کنند. در طول دهه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از والدین تصمیم گرفته‌اند تا خون بندناف را که حاوی سلول‌های بنیادی است، ذخیره کنند تا در صورتی که نوزادشان به بیماری مبتلا شد بتواند با سلول‌های بنیادی درمان شوند.

بانک خون بندناف چیست؟

خون باقی مانده در بندناف نوزاد متولد شده، حاوی سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که می‌توانند به انواع مختلف سلول‌های خونی (مانند گلبول‌های قرمز خون) و سلول‌های بنیادی مزانشیمی (سلول‌های استرومایی) تبدیل شوند که برای ترمیم برخی بافت‌های بدن مهم هستند. پس از تولد، می‌توان بندناف را گرفت و خون درون آن و جفت را در دمای بسیار پایین ذخیره کرد. به گفته سازمان بافت انسانی، 376 تا 843 هزار واحد خون بندناف در پایان سال 2022 در بانک‌های زیستی خصوصی خون بندناف بریتانیا ذخیره شد که بیش از 90 درصد از کل ذخایر خون بندناف کشور را نشان می‌دهد. باقیمانده در بانک‌های خون بندناف دولتی، مانند موسسه خیریه مستقل آنتونی نولان، ذخیره می‌شود، که والدین می‌توانند خون بندناف را برای سایر بیماران یا تحقیقات اهدا کنند. درمان‌های سلول‌های بنیادی در درمان برخی از بیماری‌هایی که کیفیت زندگی را کاهش می‌دهند، مانند فلج مغزی، نویدبخش است.

بیوبانک‌های خصوصی

والدین باید از یک بیوبانک خصوصی استفاده کنند که برای انجماد خون بند ناف نوزاد بین 550 تا 3000 پوند هزینه دریافت می‌کند. علاوه بر این، والدین باید هزینه ذخیره سازی سالانه بیش از 100 پوند را بپردازند تا نمونه‌ها را منجمد نگه دارند. بیوبانک‌های خصوصی خدمات بانکی خون بندناف خود را به عنوان سرمایه‌گذاری برای محافظت از سلامت آینده فرزندشان در کنار ادعاهایی مبنی بر اینکه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی با موفقیت برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی، از فلج مغزی گرفته تا لوسمی، مورد استفاده قرار می‌دهند، به والدین آینده عرضه می‌کنند. اما کارشناسان پزشکی بازساختی می‌گویند بسیاری از ادعاهای بازاریابی این شرکت‌ها گمراه کننده است.

ادعاهای گمراه کننده بزرگ‌ترین  شرکت ارائه‌دهنده خدمات بانکی خون بندناف

به عنوان مثال، Cells4Life که خود را بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات بانکی خون بندناف در بریتانیا معرفی می‌کند، ادعا می‌کند که «خون بندناف به طور معمول در درمان بیش از ۸۰ بیماری مختلف، از جمله سرطان، اختلالات خونی، اختلالات ایمنی، و اوتیسم استفاده می‌شود. . این شرکت می‌افزاید که سلول‌های بنیادی خون بندناف "خالص و انعطاف پذیر" هستند، به این معنی که "می‌توانند تقریباً به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند و حتی ممکن است برای رشد مجدد کل اندام‌ها استفاده شوند." تحقیقات همچنین نشان داد که Cells4Life خدمات خود را بر اساس شواهد مشکوک منتشر شده در مجله تحقیقات، توسعه و درمان سلول‌های بنیادی به بازار عرضه می‌کند. این درحالی است که مقاله تحقیقاتی مورد اشاره توسط Cells4Life تنها 17 روز پس از دریافت در مجله منتشر شد (یک مقیاس زمانی بسیار کوتاه تر از 12-14 هفته).

خدمات بانک خصوصی خون بندناف SmartCells

SmartCells یکی دیگر از خدمات بانک خصوصی خون بندناف، است که در وب سایت خود ادعا می‌کند که امکان استفاده از سلول‌های بنیادی بی پایان است، زیرا این سلول‌ها "قابلیت ترمیم، جایگزینی و بازسازی همه انواع سلول‌های بدن را دارند." وب سایت این شرکت بیش از 75 اختلال ژنتیکی، ایمنی و خونی را فهرست کرده است که قابل درمان هستند.  

کاربردهای آینده سلول‌های بنیادی خون بندناف

چارلز موری، مدیر موسسه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه واشنگتن، سیاتل، و پیترو مرلی، متخصص اطفال در بیمارستان اطفال Bambino Gesù در ایتالیا، گفت که لیست برنامه‌های اعلام شده توسط این شرکت غیرواقعی است. موری می‌گوید این فهرست بر اساس ادعاهای افراد در اواخر دهه 1990 است که این سلول‌ها انعطاف‌پذیری لازم برای تبدیل شدن به هر نوع سلولی در بدن را دارند - ادعاهایی که «به شدت رد شده‌اند». وی گفت که خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی بالغ است که انواع سلول‌های محدودی را تولید می‌کنند، سلول‌های بنیادی خونساز (HSCs) می‌توانند به سلول‌های خونی تبدیل شوند و سلول‌های بنیادی مزانشیمی یا استرومایی (MSCs) می‌توانند بافت همبند مانند استخوان، غضروف، تاندون‌‎ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و مغز استخوان را بسازند. بنابراین هر جستجوی گذرا در متون منتشر شده در مورد کاربردهای آینده سلول های بنیادی پری ناتال، پتانسیل عظیمی را که خون بندناف برای استفاده در پزشکی بازساختی در آینده دارد، نشان می‌دهد." وی به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌توانند به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) تبدیل شوند که می‌توانند سلول‌های بنیادی جنینی را تقلید کنند و بنابراین قادر به تشکیل هر بافتی به جز سلول‌های زایا (پیش سازهای سلول‌های تخمک و اسپرم) هستند.

اهمیت علم جدید تبدیل سلول‌های بنیادی به iPSC

موری تاکید کرد که تبدیل سلول‌های بنیادی به iPSC به دانشمندان سلول‌های بنیادی بسیار آموزش دیده نیاز دارد و iPSC ها را نیز می‌توان از خون یا سلول‌های پوست بالغ ایجاد کرد، به این معنی که بانک خون بندناف الزاما ضروری نیست. مرلی، که از درمان با سلول های بنیادی برای درمان بیمارانش استفاده می‌کند، او می‌گوید بسیاری از شرایطی که او درمان می‌کند، نیازی به سلول‌های بنیادی اتولوگ (که از بیمار برداشت می‌شود) ندارند و به جای آن می‌توان از سلول‌های بنیادی آلوژنیک (از اهداکنندگان همسان) استفاده کرد. وی گفت: سرطان خون یکی از معدود شرایطی است که پزشکان ممکن است از سلول‌های بنیادی برداشت شده از بیمار استفاده کنند، اما این سلول‌ها را می‌توان از مغز استخوان بیمار نیز گرفت.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه