تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 شهریور 1403
ارزیابی ژن درمانی با رویکرد اپی‌ژنتیک برای درمان FSHD
یادداشت

  ارزیابی ژن درمانی با رویکرد اپی‌ژنتیک برای درمان FSHD

دکتر الکساندرا کولین دو هورت، رئیس بخش درمانی شرکت Epic Bio، محصول EPI-321، یک درمان تحقیقاتی برای دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال را مورد بحث قرار داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شرکت Epic Bio در حال حاضر در حال توسعه EPI-321 است، یک محصول تحقیقاتی ژن درمانی اپی ژنتیک است که برای درمان دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال (FSHD) طراحی شده است. این شرکت اخیراً نتایج بالینی مربوط به درمان را در بیست و هفتمین نشست سالانه انجمن ژن و سلول درمانی آمریکا (ASGCT) که از 7 تا 10 می 2024 در بالتیمور، MD برگزار شد، ارائه کرد. در این کنفرانس، رئیس بخش درمان Epic Bio، درباره محصول EPI-321 که از یک سیستم مبتنی بر CRISPR استفاده می‌کند که توسط یک ناقل ویروس آدنو مرتبط (AAV) استفاده می‌شود، مصاحبه کرد. او در مورد چالش‌هایی که تاکنون در طول توسعه و برنامه‌های آینده برای تحقیقات بیشتر برای شرکت با آن مواجه شده‌اند، صحبت کرد.

دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال (FSHD)

دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال (FSHD) یکی از شایع ترین انواع دیستروفی عضلانی با میزان بروز سالانه حدود 1 در 10000 است که تقریباً 800000 نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. به بیانی دیگر دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال (FSHD) یکی از شایع ترین میوپاتی‌هایی است که مردان و زنان را در تمام سنین مبتلا می‌کند. با شروع ضعف بالینی که معمولاً در دهه دوم یا سوم زندگی ظاهر می‌شود و 20٪ از بیماران در نهایت از ویلچر استفاده می‌کنند، هزینه‌های شخصی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری بسیار زیاد است. اگرچه پیشرفت در حال انجام است،  اما هیچ درمان یا درمان بهبودی برای FSHD وجود ندارد، بنابراین درمان موثر به شدت مورد نیاز است. از طرفی بدون هیچ درمانی در دسترس، راهبردهای درمانی فعلی فقط شامل مدیریت علائم برای بهبود کیفیت کلی زندگی است. بیان تصادفی (نادرست) پروتئین مولد بیماری، DUX4، در عضله منجر به انحطاط / تحلیل رفتن آهسته و پیشرونده عضلانی از طریق فعال شدن آپوپتوز و سایر مسیرهای پایین دستی می شود که توسعه درمان را دشوار می‌کند. ژن DUX4 در ناحیه دیستال کروموزوم 4q35 کدگذاری شده است که در مورد FSHD هیپومتیله می‌شود که منجر به بیان مختصر DUX4 می‌شود.

توسعه یک محصول ژن درمانی برای FSHD

ما اکنون در حال توسعه یک محصول ژن درمانی برای FSHD هستیم. FSHD یک بیماری عضلانی است که بیشتر ماهیچه های اسکلتی بدن را تحت تاثیر قرار می‎دهد و ما محصولی را توسعه داده ایم که می‌تواند واقعاً FSHD را با دنبال کردن علت اصلی بیماری که طبیعتاً اپی ژنتیک است، درمان کند. ما سال گذشته اولین اثبات پیش بالینی داده‌های مفهومی، و امسال با نشان دادن یک برنامه غیر بالینی کاملتر برای ورود به کلینیک آماده می‌شویم. در واقع در Epic Bio، ما از پلتفرم اختصاصی سیستم مدولاسیون بیان ژن (GEMS) برای توسعه درمانی برای FSHD استفاده می‌کنیم که اپی ژنوم D4Z4 را هدف قرار می‌دهد و بیان DUX4 را برای همیشه سرکوب می‌کند.

شیوه تحقیقاتی

امسال، ما داده‌ها را در مدل‌های غیر بالینی مختلف ارائه کرده‌ایم. ما داده‌ها را مستقیماً روی رده‌های سلولی بیمار در شرایط آزمایشگاهی نشان داده‌ایم، ما همچنین داده‌های اثربخشی را در یک مدل بسیار قوی و ترجمه‌ای نشان داده‌ایم، و همچنین داده‌های نجات عضلانی را در یک مدل ex vivo نشان داده‌ایم. بنابراین ما از انواع مدل‌های غیر بالینی برای نشان دادن اثربخشی محصول خود به نام EPI-321 استفاده کرده ایم.

نکات کلیدی برای پزشکان و جامعه وسیع‌تر مراقبت‌های بهداشتی

اساسا، نکته کلیدی برای این محصول این است که ما در Epic دارای فناوری CRISPR هستیم و برای این محصول از طریق یک AAV که به طور خاص عضله اسکلتی را هدف قرار می‌دهد، سازه ژن را تحویل می‌دهیم. دلیل منحصربه‌فرد بودن محصول ما این است که با افزودن علامت متیلاسیون عمل می‌کند، که واقعاً علت اصلی بیماری در FSHD است که با مشکل از دست دادن متیلاسیون همراه است. نکته کلیدی این است که می‌توانیم متیلاسیون را در آن مکان خاص در ژنوم نجات دهیم و این به خوبی همبستگی دارد و به خوبی به سرکوب هدف ژن سمی که علت آن بیماری است، یعنی کاهش کامل مرگ سلولی یا آپوپتوز ترجمه می‌شود. و در نهایت با نجات عملکرد عضلات همراه است.اینها نکات کلیدی از محصول هستند که با علت اصلی، متیلاسیون و همه تأثیرات مثبتی که بازگرداندن متیلاسیون بر آن بیماری دارد شروع می‌شود.

چالش‌های تحقیقات آینده این رویکرد

من فکر می‌کنم چالش این بیماری این است که به اندازه سایر بیماری‌ها محصولات تولید نشده است، بنابراین ابزارهای موجود به اندازه سایر بیماری‌ها موجود نیستند. ما باید در بسته غیر بالینی خود خلاق باشیم، و به همین دلیل است که تصمیم گرفته ایم واقعا مدل‌های مختلف را بررسی کنیم. چالش دیگر این بیماری این است که زمینه مولکولی ناهمگن و تظاهرات بالینی ناهمگن است. بنابراین برای اینکه واقعاً تلاش کنیم این چالش را برطرف کنیم، ما محصول خود را در رده‌های سلولی مختلف بیماران با زمینه‌های ژنتیکی و بالینی مختلف آزمایش کرده‌ایم تا نشان دهیم که محصول ما بدون توجه به ناهمگونی ناشی از این بیماری، در سراسر جهان کار می‌کند.

گام بعدی مطالعه

ما کار و تحقیقات زیادی را برای ایجاد آستانه بالقوه برای موفقیت انجام داده‌ایم، و این گونه است که واقعاً به داده‌های غیر بالینی خود نگاه کرده‌ایم. اکنون ما بسیار هیجان زده هستیم و انتظار داریم که به داده های بالینی تبدیل شود. این قطعا چیزی است که باید منتظر آن با این برنامه بود. ما همچنین برنامه دیگری با Epic Bio داریم که فکر می‌کنم ماهیت پلتفرم را نشان می‌دهد که ما واقعاً می‌توانیم به هر نوع بیماری رسیدگی کنیم. همچنین اشاره می‌کنم که ما مشتاقانه منتظر بحث با شرکت‌هایی هستیم که اهداف ژنی خاصی را در ذهن دارند، زیرا ما فناوری لازم را برای دنبال کردن آن داریم و بنابراین می‌توانیم با هم به بیماران کمک کنیم.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه