تاریخ انتشار: شنبه 10 شهریور 1403
دستاوردهای علمی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان
مصاحبه

  دستاوردهای علمی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان

دبیر اجرایی بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان، از موضوعات علمی ارائه شده و دستاوردهای کسب شده در کنگره امسال خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

دکتر روح الله فتحی عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، معاون آموزشی پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان در گفتگو با خبرنگار سایت بنیان، از دستاوردهای کنگره خبر داند و توضیح دادند که: این کنگره هرساله در پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود که سه کنگره علمی را در دل خود جای داده است این سه کنگره شامل بیست و پنجمین کنگره علوم تولیدمثل، بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی و نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی می‌باشد.

اهداف برگزاری کنگره

هدف از برگزاری کنگره رویان هم‌اوردی اساتید و دانشجویان و محققین عزیز از سراسر دنیاست که در قالب کنگره رویان کنار همدیگر می‌نشینند و به تبادل علمی و اشتراک گذاری تجربیات علمی خودشان می‌پردازند. هدف  بعدی این است که دانشجویان با دستاوردهای بروز در حوزه علوم زیستی آشنا شوند تا جرقه‌ای شود برای ایده پردازی بهتر و ایجاد فرصت‌های مناسبتر و خط مشی موثر برای محققین و دانشجویان عزیز شود.

اهمیت برگزاری کنگره در روند خدمات درمانی رویان

با توجه به این که پژوهشگاه رویان در تمامی این بخش‌های ذکر شده فعالیت دارد چه در بخش پژوهش و چه در بخش درمانی و به خاطر وجود یک سری چالش‌هایی که متخصصین درمان زوج‌های نابارور با آن روبرو هستن، ما سعی کردیم از اساتید برجسته فعال در این بخش‌ها دعوت کنیم تا متخصصین این حوزه از جدیدترین دستاوردهای علمی این افراد مطلع شوند.

محورهای اصلی برگزاری کنگره

امسال یکی از نقاط عطف کنگره رویان مشارکت بیش از هفتادوپنج مرکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان در کنگره بین المللی رویان بود که حقیقتا حمایت‌های علمی و مادی و معنوی این نهادها منجر به این شد که کنگره در چنین سطحی برگزار شود. بنابراین از این حیث از همه دست اندرکاران این مراکز علمی و شرکت‌های تجاری و دانش بنیان تشکر می‌کنم. لازم به ذکر است که بخش نمایشگاهی کنگره بخش پررنگی بود که امسال بیش از سی و پنج شرکت دانش بنیان و تجاری در حمایت از کنگره نقش داشتند و در بخش نمایشگاهی حضور داشتند و بخشی از این شرکت‌ها تولیدات داخلی و کاملا بومی را ارائه کردند و این برای ما حائز اهمیت بود. در بخش خلاصه مقالات ما 420 خلاصه مقاله به دبیرخانه کنگره دریافت کردیم که در سه حوزه تولیدمثل، سلول‌های بنیادی، زیست فناوری و مباحث مربوط به پرستاری و مامایی به خصوص در حوزه درمان ناباروری بود و از این 420 طرح که به ما رسید 7 طرح به عنوان برگزیده در دو حوزه سلول‌های بنیادی و زیست فناوری انتخاب شده اند که در مراسم جشنواره جایزه دکتر کاظمی از آنها تقدیر شد.

جایزه دکتر کاظمی آشتیانی

امسال به لطف خدا بعد از چندین سال وقفه، ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی با عنوان ( Kazemi Prize   ) برگزار شد که جایزه به دو قسمت تقسیم شده که یک بخش به پروفسور توماس براون  از آلمان اختصاص داده شد زیرا ایشان در حوزه تخصصی قلب و ریه در ارتباط با پیام رسانی سلول‌های بنیادی در حوزه سلول درمانی قلب و ریه کارهای شاخصی دارند که ایشان به لطف خدا حضور پیدا کردند و از ایشان تقدیر شد. و نفر بعدی پروفسور نیکولاس ریورون از اتریش بود که یک دانشمند جوان برجسته در زمینه تولید جنین آزمایشگاهی درجهت حل کردن مشکلات ناباروری و همچنین بررسی مراحل اولیه تکوین جنین انسان فعالیت داشتند، معرفی شدند. ولی متاسفانه بنا به دلایلی نتوانستند شرکت کنند اما بصورت برخط دو سخنرانی را در کنگره ارائه کردند که بسیار حائز اهمیت بود.

این کنگره در حوزه خدمات بالینی چه دستاوردی داشته است؟

در کنگره سلول‌های بنیادی خیلی از مباحث علمی که ارائه شدند رویکرد بالینی داشته اند و مباحث کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی و محصولات پیشرفته سلولی که می‌تواند در درمان‌های سلولی مورد استفاده قرار گیرد، مطالبی اراده شد. در علوم تولید مثل مباحث مربوط به اندومتریوز، تخمدان‌های پلی کیستیک و حفط باروری و مهندسی بافت و اندام‌های تولیدمثلی همه اینها به بحث و گفتگو گذاشته شد. یکی از مسائل جذاب که در کنگره در دو بخش مجزا به آن پرداخته شد موضوع هوش مصنوعی در حوزه سلولی و علوم تولیدمثل بود که این خود به وزن علمی کنگره اضافه کرد.

سخن پایانی

از همه کسانی که در برگزاری کنگره شرکت داشتند، از دانشجویان، محققین، اساتید، کارشناسان بخش‌های اجرایی و نهادهای علمی و شرکت‌های دانش بنیان که برای برگزاری کنگره مارا همراهی کردند کمال تشکر را داریم. امیدواریم مسئولین کشوری و دولتمردان از چنین برنامه‌هایی که در سطح جهانی با سختی‌های بسیار برگزار می‌گردد حمایت پررنگتری داشته باشند. چون این محافل، محافل هم‌آوردی و هم افزایی است، پس نیاز دارد دولتمردان برای حمایت از این برنامه‌ها همت بیشتری به خرج دهند و توجه بیشتری داشته باشند و به جای دوندگی کردن در پله‌های وزارتخانه‌ها و مجلس و صحن دولت و غیره که انرژی زیادی هم مصرف می‌کنند، در این مجالس علمی شرکت کنند و در کنار بچه‌های علمی کشور باشند تا هم انگیزه بدهند و هم امیدبخشی بکنند تا انشاالله از این طریق بتوانند به توسعه و ارتقای علمی کشور کمک کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه