تاریخ انتشار: یکشنبه 11 شهریور 1403
معرفی دستاوردهای علمی بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی
مصاحبه

  معرفی دستاوردهای علمی بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی

دبیر علمی بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی از دستاوردهای علمی کنگره در حوزه سلول های بنیادی خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

دکتر لیلا تقی یار عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و دبیر علمی بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری بنیان درخصوص فعالیت‌های علمی خود و دستاوردهای علمی کنگره تصریح کردند که بنده از سال 1383 در گروه مهندسی بافت و غضروف رویان فعالیت دارم، چند سالی هست که در مرکز فناوری‌های توسعه محصولات پیشرفته سلولی رویان(atmp) فعالیت دارم، در این مرکز مسئول تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی کلونال هستم، با توجه به اینکه پژوهشگاه رویان در سالهای اخیر موفق به کسب تجربه تولید سلول‌های بنیادی در عرضه خدمات بالینی شده است، از طرفی با توجه به تجربه بنده در این زمینه برای اندیکاسیون‌های بیماری‌های استئوآرتریت یا کندگی زانو و روماتوئید آرتریت، به همین خاطر سعی کردیم محورهای کنگره را امسال به نحوی تنظیم کنیم که نه تنها بخش‌های تحقیقات پایه سلول‌های بنیادی را شامل شود بلکه بخش‌های بالینی و پیش بالینی را هم در نظر بگیریم، به خاطر همین سعی کردیم برای اولین بار توسعه محصولات پیشرفته سلولی و هوش مصنوعی را در برنامه‌های کنگره داشته باشیم، زیرا هوش مصنوعی در سال‌های اخیر توانسته است به خوبی جای خود را در میان سایر علوم باز کند. رشته زیست شناسی هم از مقوله استثناء نیست بنابراین در یک بخش مجزا به موضوع هوش مصنوعی در پزشکی بازساختی پرداخته شد و این تفاوتی بود که ما نسبت به سال‌های قبل در برنامه خودمان داشتیم.

میهمانان دعوت شده به کنگره

تقی یار در ادامه افزودند که امسال با توجه به تنوع موضوعات کنگره سعی کردیم از دانشمندان و صاحب نظران در این زمینه دعوت کنیم، بنابراین مهمانانی را از کشورهای آمریکا، سوئیس، سوئد، اتریش و همین طور کشورهای آسیایی از جمله قطر، هند و ترکیه را داشتیم که هرکدام در زمینه کاری خودشان متخصص بودند که بصورت حضوری و غیرحضوری در این برنامه شرکت کردند.

میزان پیشرفت برنامه‌های تحقیقاتی گروه

در حال حاضر علاوه بر بخش تحقیقات مهندسی بافت غضروف استخوان همزمان با مرکز atmp رویان برای اندیکاسیون‌های بیماری‌های استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت همکاری دارم، در واقع در این طرح فاز اول کارآزمایی بالینی را انجام داده است و CTD این محصولات هم نوشته شده و به سازمان غذا و دارو ارائه شده است، در حال حاضر در حال آماده سازی مراحل انجام دو فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی هستیم که بصورت همزمان بتوانیم مجوز سازمان غذا و دارو را بگیریم تا بتوانیم این دو فاز را انجام دهیم تا در آینده نزدیک محصولات تولید شده وارد بازار شود.

اهداف کنگره

از جمله مهترین اهداف کنگره‌های بین المللی رویان برای ایجاد همکاری میان پژوهشگاه رویان با دانشگاه‌ها و مراکز صاحب نام و فعال در سطح دنیا است تا بتوانیم دستاوردهای علمی خود را با هم به اشتراک بگذاریم و هم دانشجویان بتوانند با علوم روز زمینه تحقیقاتی خود آشنا شوند و در همین راستا بتوانند با اساتید صاحب نام آشنا شده و فعالیت های مشترکی داشته باشند.

موضوعات ارائه شده در حوزه خدمات بالینی

یکی از تمرکزهای اصلی امسال کنگره رویان توجه ویژه به رویکرد بالینی در حوزه محصولات تولید شده در سلول‌های بنیادی بوده است زیرا همه به دنبال این هستند که سلول‌های بنیادی را به صورت محصولات تجاری وارد بازار کنند،  به همین خاطر ما سعی کردیم این موضوع را در کنگره امسال لحاظ کنیم. در همین راستا ما یک بخش مجزا زا برای تولید محصولات پیشرفته سلولی در برنامه گنجاندیم تا هم دستاوردهای رویان در این زمینه معرفی شود و هم اینکه بقیه اساتید و دانشمندان داخل و خارج کشور بتوانند محصولات سلولی و محصولات دستکاری‌های ژنتیکی خود را معرفی کنند در این خصوص از افرادی چون پروفسور دیناروند و پروفسور محمودی که سابقه خیلی طولانی در زمینه تولید محصولات بیولوژیک دارند و اساتید صاحب نامی در این زمینه هستند و در ایران فعالیت می‌کنند و محصولاتی را نیز تولید کردند دعوت کردیم.

جایزه کاظمی پرایز ۲۰۲۴

در ادامه تقی یار در خصوص ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی اظهار داشت: جایزه دکتر کاظمی که ۵ دوره آن برگزار شده است در سال ۲۰۲۴ میلادی به صورت مشترک به دو محقق برجسته اعطا می‌شود؛ پروفسور توماس براون (Thomas Braun) که یکی از محققان اصلی مؤسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک و برنده ششمین دوره جایزه کاظمی است. تمرکز فعلی پروفسور توماس براون بر روی تحقیقات مولکولی تکوین عضلات قلب و اسکلتی، سلولهای بنیادی و بازسازی بافت‌های انقباضی و همچنین پیری و سازگاری سیستم قلبی عروقی است. گروه تحقیقاتی این پژوهشگر برجسته از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته برای پیگیری اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند. مؤسسه ماکس پلانک دارای یک بازوی ترجمان قوی با سابقه اثبات شده در درمان‌های نوآورانه است که منجر به معرفی چندین رژیم درمانی جدید عمدتاً در زمینه اختلالات ریوی شده است. پرفسور براون از زمان راه اندازی آزمایشگاه مستقل خود در سال ۱۹۹۱، دانشجویان زیادی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا آموزش داده است. او همچنین به عنوان سخنران در مدرسه بین‌المللی پژوهشی ماکس پلانک برای تحقیقات قلب و ریه که به طور مشترک توسط مؤسسه ماکس پلانک و دانشگاه‌های گیسن و فرانکفورت میزبانی می‌شود فعالیت می‌کند. پروفسور براون در طول مسیر علمی خود بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین المللی تألیف کرده است، چندین طرح تحقیقاتی بزرگ را مدیریت کرده است؛ تحقیقات پیشگام پروفسور توماس براون در مورد مکانیسم‌های مولکولی پرتوانی، اساس دانش روز در مورد سلول‌های بنیادی و کاربرد بالقوه آن‌ها را ایجاد کرده است و ما را بر آن داشت تا وبی را به عنوان یکی از برندگان «کاظمی پرایز ۲۰۲۴» معرفی کنیم. برنده بعدی «کاظمی پرایز ۲۰۲۴»، دانشمند جوان و برجسته، دکتر نیکلاس ریورون (Nicolas Rivron) مدیر آزمایشگاه تحقیقات جنین در مؤسسه بیوتکنولوژی مولکولی، آکادمی علوم کشور اتریش است.

یک بخش که مورد توجه قرار گرفته بود بخش مربوط به چکیده مقالات که فراخوانهایی زده شد برای دریافت چکیده مقالات. بنابراین امسال این چکیده مقالات از نظر کیفیت و کمیت نسبت به سالهای قبل خیلی زیاد بودند زیرا شرکت کنندگانی از داخل و خارج از کشور برای این فراخوان چکیده ارسال کردند که بعد از چندین مرحله داوری به بهترین چکیده بالاترین نمره داوری در نظر گرفته شد و سپس به آنها فرصت داده شد تا کار خود را در زمان اندکی ارائه دهند  در این بخش ما دانشجویانی از کشورهای روسیه و آلمان داشتیم که کار خود را در قالب سخنرانی ارائه کردند. امسال کارگاههای جنب کنگره خوبی نیز داشتیم که هم تنوع زیادی داشتند از جمله آنها کارگاه آموزش کارآزمایی بالینی (GMP) بود که برگزار شد.

سخن پایانی

در آخر از کادر اجرایی کنگره و همین طور از همکاران علمی خودم که بسیار کمک کردند تا بتوانیم این برنامه را با کیفیت بالا برگزار کنیم کمال تشکر را دارم، امیدوارم توانسته باشیم انتظارات مخاطبین را برآورده کنیم.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه