تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 شهریور 1403
اهمیت اعطای جایزه دکتر کاظمی به عنوان جایزه نوبل زیست پزشکی منطقه
مصاحبه

  اهمیت اعطای جایزه دکتر کاظمی به عنوان جایزه نوبل زیست پزشکی منطقه

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی رویان و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی از اهمیت برگزاری جشنواره و اعطای این جایزه خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

دکتر پروانه افشاریان متخصص فارماکوژنتیک، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی  در گفتگو با خبرنگار سایت بنیان از اهداف ایجاد کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان و همینطور جایزه دکتر کاظمی آشتیانی گفتند، بنده دکترای خودم را در زمینه فارماکوژنتیک سرطان خون از دانشگاه کارولینسکا سوئد اخذ کرده و پسا دکتری خود را نیز در زمینه تارگت تراپی، ژن تراپی و سلول تراپی دریافت کرده و از سال 1389 در گروه ژنتیک ناباروری پژوهشگاه رویان مشغول به کار شدم. در حال جاضر در زمینه فارماکوژنتیک ناباروری زنان فعالیت دارم که به طور اختصاصی تر بر روی بیماری اندومتریوز تمرکز داریم و در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا می‌توان بر اساس ژنتیک افراد داروهای مختلف و متناسب با هر فرد توسط پزشکان تجویز شود. بطور کلی در زمینه دارو، ژنتیک و بیماری های منجر به ناباروری زنان کار می‌کنیم.

موضوعات مورد پژوهش در زیر گروه فارماکوژنتیک

افشاریان در خصوص معرفی زیرگروه فارماکوژنتیک تصریح کردند که گزارش‌های بسیاری در زمینه‌ اثرات جانبی شامل مسمومیت‌ها و مقاومت‌های دارویی، هرساله منتشر می‌شود و تمامی آنها دلالت بر این مسئله دارند که هر فرد براساس الگوهای ژنتیکی خود به یک دارو پاسخ اختصاصی می‌دهد که می‌تواند منجر به درمان یا مقاومت دارویی یا حتی اثرات مضر منجر به فوت (مانند مسمومیت‌های داروهای بیهوشی در برخی افراد) شود. این موضوع اساس مطالعات فارماکوژنتیک به‌عنوان یک علم بین رشته‌ای (ژنتیک، بیوشیمی و فارماکولوژی) است. این مطالعات به توسعه و بهبود آزمایش‌های بالینی بر اساس حضور پروفایل‌هایی از مولکول‌های زیستی و سایر نشان‌گرهای زیستی برای تشخیص‌های معمول کمک می‌کند.

برگزاری جشنواره رویان و اعطای جایزه کاظمی پرایز  

افشاریان در ادامه افزودند که برنامه جشنواره رویان هر ساله همراه با کنگره رویان برگزار می‌گردد و مسئولیت آن به عهده معاونت پژوهشی و تیم تحت سرپرستی بنده می‌باشد، بنابراین کارهای اجرایی این جشنواره را ما انجام می‌دهیم. جایزه «کاظمی پرایز» همانند انتخاب برندگان نوبل است و امروز این جایزه، «نوبل زیست پزشکی منطقه» محسوب می‌شود. در سال جاری و بر اساس نظر هیأت داوران، جایزه کاظمی به دو نفر دانشمند برجسته حوزه زیست پزشکی که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است، در جهت تکریم از تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندی است که زندگی خود را وقف ایجاد تحول و پیشرفت در کیفیت زندگی انسان و کاستن از دردها کرده است.  به همین خاطر، جایزه به کسی اعطا می‌شود که در همین جهت گام برداشته و به موفقیت‌هایی نیز نائل شده است. این جایزه شامل اهدای مدال کاظمی پرایز (Kazemi Prize) و اهدای مبلغ ۱۰ هزار دلار به هریک از برندگان می‌شود. و از سال گذشته نیز مسئولیت برگزاری جایزه دکتر کاظمی به معاونت پژوهشی واگذار شد تا به عنوان بخشی دیگر از جشنواره بین المللی رویان باشد. امسال نیز ششمین جشنواره دکترکاظمی را دنبال کردیم که با پیگیری پژوهشگاه رویان و با همکاری جهاد دانشگاهی موفق شدیم این جایزه را در شورای انقلاب فرهنگی تصویب کنیم و این جایزه امسال به آقای پروفسور براون از موسسه ماکس پلانک که مسئول بخش قلب و ریه این مرکز هستند تعلق گرفت. گروه تحقیقاتی ایشان از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته برای پیگیری اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند. مؤسسه ماکس پلانک دارای یک بازوی ترجمان قوی با سابقه اثبات شده در درمان‌های نوآورانه است که منجر به معرفی چندین رژیم درمانی جدید عمدتاً در زمینه اختلالات ریوی شده است.در واقع ایشان توانستند با سلول‎های بنیادی به یک سری درمان‌ها دست یابند و حتی توانستند یک سری مکانیسم‌های درمانی نیز برای این بیماری پیدا کنند.

اعضای کمیته اعطای جایزه دکتر کاظمی

مراحل انتخاب فرد شایسته برای جایزه دکتر کاظمی به این صورت است که برای این بخش از کنگره، یک کمیته علمی اجرایی در پژوهشگاه رویان وجود دارد که این کمیته شامل ریاست پژوهشگاه رویان و معاونت پژوهش و فناوری و سه نفر از اعضای هیئت علمی هستند. در این کمیته بعد از جلسات متعدد ابتدا 37 نفر کاندید شدند و بعد به 11 نفر رسید و در نهایت نیز شورای علمی 9 نفر را انتخاب کردند که در خرداد ماه 1403 اسامی این 9 نفر به شورای سیاست گذاری منتقل شد.  این شورا شامل ریس جهاد دانشگاهی، ریس پژوهشگاه رویان، معاونت علمی فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزیربهداشت و درمان و وزیر علوم می‌باشد  که در 17 تیر ماه این شورای سیاست گذاری دو نفر را برای اعطای این جایزه برگزیدند.

اهداف برگزاری کنگره بین المللی رویان

ایده کنگره از ایده های آینده پژوهشی زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی است که از سال1379 شکل گرفت و همان موقع نیز مساله در نظرگرفتن یک جایزه بین المللی به عنوان بخشی از کنگره توسط ایشان مطرح شد و در حال حاضر ما بیست پنجمین کنگره علوم تولیدمثل و بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی را داریم و همزمان نیز بیستمین جایزه را نیز برای سه حوزه سلول‌های بنیادی، پزشکی تولیدمثل و بیوتکنولوژی در نظر گرفتیم و در همین راستا نیز از افراد صاحب نظر در داخل و خارج از کشور دعوت کردیم تا جدیدترین دستاوردهای خود را به ما ارئه دهند. امسال 33 سخنران خارجی و 120 سخنران داخلی داریم و همچنین 75 شرکت دانش بنیان از سراسر کشور در این کنگره حضور دارند. هدف اصلی از این کنگره این بود دستاوردهای داخل کشور را به جامعه بین المللی اطلاع رسانی کنیم تا اعتماد لازم جهت همکاری‌های بعدی را فراهم کنیم و همینطور توانمندی کشور را به جامعه بین المللی اطلاع رسانی کنیم تا بستری فراهم شود که دانشجویان و اساتید جوان در کنار پیشکسوتان علمی قرار گرفته  و از تجربیات آنها استفاده کنند، بنابراین ارتباط علمی بین افراد با سطوح علمی و تجربیات مختلف شکل بگیرد.

سخن پایانی

امیدوارم این مشکلات جهانی که وجود دارد تعاملات علمی را تحت الشعاع قرار ندهد تا ما بتوانیم این ارتباطات علمی را خارج از مسائل حاشیه ای داشته باشیم.  تمام پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم باهدف این است خدمتی برای جامعه بیماران باشد بلکه بتوانیم درمان‌های کم هزینه با کارایی بالاتر را درمدت زمان کوتاهتری را فراهم کنیم. بنابراین تمام هدف ما این است که یک تحول و ارتقایی در درمان بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های صعب العلاج ایجاد کنیم بلکه سبب کاهش الام بشریت شود.  هدف اصلی آقای دکتر کاظمی آشتیانی هم این بود که تمام خدمات درمانی از جمله خدمات درمانی برای زوجین نابارور در داخل کشور انجام شود تا بیماران مجبور نباشند برای درمان به خارج کشور بروند. به همین خاطر ایشان موسسه رویان را به عنوان مرکزی برای درمان زوجین نابارور در ایران تاسیس کردند چون مساله باروری یک مساله مهم در تمام کشورهاست. بنابراین در این راستا ما نیز سعی می‌کنیم هر آنچه بدست می آوریم با برنامه آموزشی در اختیار بقیه قرار دهیم یکی از این برنامه‌های آموزشی همین کنگره است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه